P. Stedman, Chiquita: Ευελπιστούμε ότι οι επόμενες γενιές θα ζήσουν την πραγματική αλλαγή
Με αφορμή την πρόσφατη δημοσίευση του Απολογισμού Βιωσιμότητας 2021-2022 της Chiquita, ο Peter Stedman, Διευθυντής Βιωσιμότητας της εταιρείας, μιλάει στο epixeiro.gr για τον ρόλο του Sustainability Director και τη σημασία της υιοθέτησης πρακτικών υπεύθυνης επιχειρηματικότητας, σημειώνοντας πως «η βιωσιμότητα χωρίς μια καλή επιχειρηματική βάση είναι απλώς ένα project».
Τον περασμένο Ιανουάριο, αναλάβατε Sustainability Director της Chiquita. Ποιες είναι οι προκλήσεις αυτού του ρόλου, σε μια εταιρεία αυτού του μεγέθους;
Η Chiquita έχει σημειώσει μια αξιοσημείωτη πορεία στον τομέα της βιωσιμότητας, μέσα από την οποία έχει αποδείξει τη βαθιά δέσμευσή της για τη δημιουργία βιώσιμων πρακτικών στις φάρμες της. Είναι τιμή μου να είμαι μέλος μιας πρωτοπόρας εταιρείας, η οποία μετράει αρκετές «πρωτιές», καθώς αποτέλεσε την πρώτη εταιρεία του κλάδου που πιστοποίησε τις φάρμες της με βιώσιμο τρόπο, η πρώτη και μέχρι τώρα η μοναδική που καθιέρωσε διεθνή συμφωνία - πλαίσιο με παγκόσμια συνδικάτα, η πρώτη που κατέγραψε τους βασικούς μισθούς και τους συμπεριέλαβε σε εκθέσεις, και, πιο πρόσφατα, η πρώτη που επικύρωσε τους στόχους μείωσης των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα από την Πρωτοβουλία Science Based Target (SBTi).
Αναλαμβάνω ένα πρόγραμμα που βρίσκεται στο προσκήνιο της γεωργικής βιωσιμότητας για μια εμβληματική παγκόσμια εταιρεία, επομένως, αν μη τι άλλο, αισθάνομαι μεγάλη τιμή να υπερασπίζομαι τη συνέχεια του οράματος βιωσιμότητας της Chiquita.
Από το αγρόκτημα στο τραπέζι, το ταξίδι μιας μπανάνας, όπως το βιώνει ο καταναλωτής, είναι στην πραγματικότητα μια αρκετά περίπλοκη διαδικασία. Κατανοούμε σε βάθος ότι έχουμε έναν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των βέλτιστων δυνατών βιώσιμων επιχειρηματικών πρακτικών σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα. Ως ηγέτες του κλάδου, καταβάλλουμε σημαντικές προσπάθειες να αποτελέσουμε το καλύτερο παράδειγμα, έτσι ώστε να ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες εταιρίες του κλάδου.
Ποιες είναι οι πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας διευθυντής βιωσιμότητας;
Αν εξετάσουμε το ευρύ φάσμα των βιομηχανιών που εκπροσωπούν οι Διευθυντές Βιωσιμότητας, η πιο μεγάλη πρόκληση είναι αν το προϊόν που προσπαθούμε να κάνουμε πιο βιώσιμο, δεν είναι πραγματικά βιώσιμο. Η βιωσιμότητα είναι ένα ταξίδι και, κατά την άποψή μου, καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για να καταπολεμηθεί το γεγονός ότι, τελικά, τα προϊόντα και οι πρακτικές παραγωγής που είναι σήμερα δυσμενείς, μπορεί τελικά να απαγορευτούν.
Έχω την τύχη να αισθάνομαι μια βαθιά ταύτιση μεταξύ των προσωπικών μου αξιών και των αξιών της Chiquita. Χαράσσουμε το μέλλον για ένα προϊόν εξαιρετικής γεύσης και ανώτερης ποιότητας, μια μπανάνα που αντιπροσωπεύει τις βιώσιμες καλλιέργειες και αποτελεί μια οικονομική και εύκολη τροφή για τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, πράγμα που θα συνεχίσει να κάνει για πολύ καιρό ακόμη.
Αν αυτή είναι η βασική έννοια της βιωσιμότητας, μπορεί να συνεχιστεί με τη σημερινή της μορφή; Για την Chiquita και τις μπανάνες Chiquita, η απάντηση είναι ναι.
Είναι η θέση του Διευθυντή Βιωσιμότητας μια θέση στην οποία βλέπετε να επενδύουν περισσότερο οι εταιρείες στις μέρες μας; Και ποιες δεξιότητες και γνώσεις απαιτούνται για μια τέτοια θέση;
Οι επιχειρήσεις συνεχώς εξελίσσονται και αλλάζουν. Για παράδειγμα, η μηχανοποίηση, η μαζική παραγωγή, η τεχνολογία της πληροφορικής, ήταν όλα κάποτε αναδυόμενες δεξιότητες. Η βιωσιμότητα ως επάγγελμα έχει όλο και μεγαλύτερη ζήτηση και θα συνεχίσει να έχει. Προβλέπω ότι ο αριθμός των εταιρειών που πρωτοστατούν σε ζητήματα βιωσιμότητας θα αυξηθεί, μαζί με τους φορείς για την εκπαίδευσή τους, καθώς και οι ιδέες και η τεχνολογία που γαλουχούν.
Η Chiquita έχει σημειώσει μια αξιοσημείωτη πορεία στον τομέα της βιωσιμότητας
Θεωρώ ότι η πιο σημαντική δεξιότητα είναι η κατανόηση του επιχειρηματικού κόσμου. Η βιωσιμότητα χωρίς μια καλή επιχειρηματική βάση είναι απλώς ένα project. Ωστόσο, αν συσχετίσετε τα εργαλεία βιωσιμότητας με έναν δείκτη απόδοσης της επένδυσης, έχετε κάτι που μπορεί να κατανοήσει και να αξιοποιήσει η κοινή γνώμη και που θα συνεχίσει να υπάρχει και μετά τις δικές σας προσπάθειες.
Δημοσιεύθηκε πρόσφατα ο Απολογισμός Βιωσιμότητας 2021-2022 της Chiquita. Τι ξεχωρίζετε σε αυτόν;
Ο απολογισμός βιωσιμότητας της Chiquita για την περίοδο 2021-2022 έχει δομηθεί πάνω στις θεματικές της υπευθυνότητας και της συνοχής, με την έννοια ότι μοιράζεται βασικές ενημερώσεις σχετικά με τα μακροχρόνια προγράμματα βιοποικιλότητας, αναζωογόνησης αγροκτημάτων και ασφάλειας στους χώρους εργασίας, καθώς και νέες πρωτοβουλίες, όπως το πρόγραμμα μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα «30BY30».
Ο απολογισμός καταδεικνύει ότι η Chiquita έχει δεσμευτεί για τη βιωσιμότητα σε όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων της και η φιλοσοφία μας «Behind the Blue Sticker» έχει αναπτυχθεί και εξελιχθεί ώστε να το αντικατοπτρίζει αυτό.
Υπάρχουν δυο βασικοί λόγοι που θεωρώ αυτόν τον απολογισμό τόσο σημαντικό. Ο πρώτος είναι ότι, μέσα από αυτόν τον απολογισμό, κάνουμε αισθητή την βαθιά δέσμευση και πεποίθησή μας ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο. Ο πρόεδρός μας, Carlos Flores, δηλώνει στον απολογισμό πως αποδεχόμαστε το γεγονός, ότι οι ενέργειές μας δεν θα λύσουν την κλιματική αλλαγή ή δεν θα κάνουν τα πράγματα ευκολότερα για εμάς τώρα, αλλά ότι είναι η μόνη πορεία δράσης για μια υπεύθυνη επιχείρηση όπως η δική μας και ευελπιστούμε ότι οι επόμενες γενιές θα ζήσουν την πραγματική αλλαγή.
Ο δεύτερος είναι ότι ο απολογισμός μας είναι απόλυτα διαφανής. Μοιραζόμαστε στοιχεία, όπως ότι η πλειονότητα των εκπομπών μας είναι οι εκπομπές N2O από τα λιπάσματα και ότι δεν ξέρουμε ακόμη πώς θα μειώσουμε τις συγκεκριμένες εκπομπές. Πρόκειται για μια γενναία παραδοχή και αυτό ακριβώς την κάνει ξεχωριστή, καθώς δεν συναντάται συχνά σε ετήσιους απολογισμούς μεγάλων εταιριών, όπως η δική μας. Και ακριβώς το γεγονός ότι είμαστε ειλικρινείς και αφοσιωμένοι μας επιτρέπει να πετυχαίνουμε. Έχουμε καταρτίσει έναν αναλυτικό πλάνο για να ανακαλύψουμε, να δοκιμάσουμε και τελικά να εφαρμόσουμε μια σειρά λύσεων που θα μας βοηθήσουν να εξοικονομήσουμε 30.000 τόνους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, έως το 2030. Για λόγους σύγκρισης, αυτό ισοδυναμεί με τις ετήσιες μέσες εκπομπές 6.000 ανθρώπων.
Η βιωσιμότητα ως επάγγελμα έχει όλο και μεγαλύτερη ζήτηση και θα συνεχίσει να έχει
Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι της εταιρείας γύρω από θέματα βιωσιμότητας και πώς εξελίσσονται αυτοί;
Η πρωτοβουλία της Chiquita «Behind the Blue Sticker» για τη βιωσιμότητα έχει τρεις βασικούς πυλώνες: τον Κώδικα του Αγρότη, μια δέσμευση για βιώσιμες πρακτικές σε όλες τις δραστηριότητές μας, την Αρχή του πώς να είσαι καλός γείτονας, στις βασικές μας κοινότητες και αγορές, και τις δράσεις μας για το Γενικότερο Καλό, που είναι προς όφελος του κλάδου και της κοινωνίας. Κάθε τομέας αποτελείται από μια σειρά δράσεων που εκτείνεται από τους κατώτατους μισθούς, μέχρι τις βιώσιμες καλλιέργειες ή τη διατήρηση των δασικών εκτάσεων. Μακράν, ο πιο μακρόπνοος στόχος που έχουμε είναι η δέσμευσή μας 30by30 για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Όπως ανέφερα παραπάνω, αυτό θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο καλλιεργούμε την μπανάνα.
Ποιος ο ρόλος της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας στην επίτευξη στόχων που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα; Είναι σήμερα όλοι οι εμπλεκόμενοι έτοιμοι να συνεισφέρουν προς ένα βιωσιμότερο μέλλον;
Στην καλύτερη περίπτωση, η συνεργασία ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορεί να επηρεάσει θετικά ακόμη και τα πιο παγιωμένα προβλήματα και να ανεβάσει τον πήχη για έναν ολόκληρο κλάδο. Ωστόσο, η εθελοντική υιοθέτηση τέτοιων πρακτικών στην αλυσίδα εφοδιασμού μπορεί να δημιουργήσει επιπρόσθετα κόστη για τις επιχειρήσεις, τα οποία, κατά ειρωνικό τρόπο, μπορεί να καταστήσει τις εταιρείες με την μεγαλύτερη συμμόρφωση σε πρακτικές βιωσιμότητας στις λιγότερο ανταγωνιστικές ως προς τις τιμές. Οι νόμοι εξασφαλίζουν πιο ισότιμους όρους ανταγωνισμού και υποστηρίζουμε τους νόμους, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, που καθιστούν τις πρωτοβουλίες βιωσιμότητας από εθελοντικές σε υποχρεωτικές.
Επίσης, πιστεύω ότι ο τελευταίος βασικός συμμέτοχος που δεν έχει εμπλακεί στην πλήρη του έκταση είναι ο καταναλωτής. Το τοπίο σχετικά με τις αξιώσεις και τις πιστοποιήσεις είναι αρκετά θολό και συγκεχυμένο, κι έτσι είναι δύσκολο για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τι είναι και τι δεν είναι βιώσιμο, ποιος είναι ο ρόλος τους σε αυτό και τι ενέργειες μπορούν να κάνουν για να γίνουν μέρος της αλλαγής.
Υπάρχουν δράσεις της Chiquita στην Ελλάδα, γύρω από θέματα ΕΚΕ; Γενικότερα, ποιες πτυχές της παρουσίας της σε χώρες όπου δεν καλλιεργεί μπανάνες (όπως η δική μας) συνεισφέρουν στην επίτευξη των στόχων της γύρω από όλα αυτά τα ζητήματα; Ποιο είναι, δηλαδή, το κοινωνικό της «αποτύπωμα».
Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Ποια είναι η ευθύνη ενός «βιώσιμου» brand; Θεωρούμε ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε τη φωνή μας για να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους προς το φωτεινό κίτρινο μέλλον που προβλέπουμε. Εκεί όπου όλοι θα έχουν πρόσβαση σε υγιεινή, προσιτή και βιώσιμη διατροφή και οι κοινωνίες θα καταναλώνουν τόση ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα όση μπορεί να υποστηρίξει ο πλανήτης μας. Πιστεύουμε ότι για τις μπανάνες Chiquita, το ζήτημα αυτό είναι θεμελιώδους σημασίας, και ο στόχος μας πάντα παραμένει να επικεντρωνόμαστε στην μπανάνα, προσφέροντας την καλύτερη δυνατή ποιότητα προϊόντος στους καταναλωτές, ωστόσο πλέον με αυξημένη αίσθηση υπευθυνότητας για το περιβάλλον και τις μελλοντικές γενιές.
Υποστηρίζουμε τους νόμους που καθιστούν τις πρωτοβουλίες βιωσιμότητας από εθελοντικές σε υποχρεωτικές
Το πλάνο βιωσιμότητας εκτείνεται σε όλες μας τις αγορές και η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να είναι εξαίρεση. Παρόλο που δεν διαθέτουμε φάρμες μπανάνας στην χώρα, συνεχίζουμε να στηρίζουμε κοινωφελείς σκοπούς, όπως για παράδειγμα με τη δωρεά ποσότητας μπανανών σε διάφορους οργανισμούς, όπως ο Ερυθρός Σταυρός για την άμεση σίτιση και ανακούφιση των πληγέντων από τις πυρκαγιές σε Αθήνα και Εύβοια, πέρυσι το καλοκαίρι, ή πιο πρόσφατα για την στήριξη των προσφύγων που έφθασαν στη χώρα από την Ουκρανία. Επιπλέον, η Chiquita στην Ελλάδα στηρίζει τα μεγαλύτερα δρομικά δρώμενα για περισσότερο από μια δεκαετία, ενθαρρύνοντας την κοινότητα να υιοθετεί έναν πιο δραστήριο και υγιεινό τρόπο ζωής.
Κλείνω με μια ερώτηση για την τεχνολογία, έναν τομέα που, λίγο έως πολύ, αποτελεί το μέλλον. Ποιος είναι ο ρόλος της στην υιοθέτηση πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης; Υπάρχουν trends, νέες τεχνολογίες, που αναμένεται πως θα αποκτήσουν μεγαλύτερο ρόλο στο μέλλον;
Είμαι αισιόδοξος ότι υπάρχουν αναδυόμενες τεχνολογίες στον τομέα μας που πρόκειται να ξεκλειδώσουν ένα τριπλό κέρδος: αύξηση της απόδοσης και της παραγωγικότητας, μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ενίσχυση της ασφάλειας, της ευημερίας και των κατώτατων μισθών των εργαζομένων.
Όπως ανέφερα και πιο πάνω, το 2022 είναι το έτος της ανακάλυψης. Λαμβάνουμε πληροφορίες από εταιρείες αγροτικής τεχνολογίας που προσφέρουν λύσεις και εδραιώνουμε συνεργασίες με συμβουλευτικές εταιρείες για λύσεις που κυμαίνονται από την υγεία του εδάφους έως τις δορυφορικές εικόνες.
Αν και είναι νωρίς για να πούμε σε ποιους τομείς επικεντρωνόμαστε περισσότερο στην Chiquita, δύο από τους τομείς που βρίσκω πιο ενδιαφέροντες είναι η έλευση των δορυφορικών εικόνων υπέρυθρης ακτινοβολίας μικρού κύματος, για να βλέπουμε πέρα από το ορατό και την εγγύς υπέρυθρη ακτινοβολία στα φυτά και το έδαφος, καθώς και η ανακάλυψη των μυστικών του βιοσυστήματος του εδάφους, για την υποστήριξη μιας πιο αποτελεσματικής και στοχευμένης διατροφής.
Σχόλια