Jobs, Αριστοτέλης & Ιούλιος Καίσαρας στις «100+1 Ιδιοφυΐες του Μάρκετινγκ»
Ο Ιωάννης Πρωτοπαπαδάκης, συγγραφέας, καθηγητής, blogger και εισηγητής σεμιναρίων, μιλάει στο epixeiro.gr με αφορμή το νέο του βιβλίο, «100+1 Ιδιοφυΐες του Μάρκετινγκ», το οποίο, όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο, αποτελεί «ένα σύγγραμμα που κάθε στέλεχος του μάρκετινγκ θα πρέπει να διαβάσει».
Κρατάω στα χέρια μου το νεότερο βιβλίο σας, τις «100+1 Ιδιοφυΐες Του Μάρκετινγκ». Και βλέπω στο εξώφυλλο τον Steve Jobs και, λίγο παρακάτω, τον Αριστοτέλη! Τι ακριβώς θα βρει ο αναγνώστης σε αυτό το βιβλίο και πώς προέκυψε η δημιουργία του;
Τόσο ο Steve Jobs όπως και ο Αριστοτέλης συνέδραμαν με τον τρόπο τους στην επιστήμη του μάρκετινγκ και όχι μόνο (στο βιβλίο επίσης παρουσιάζονται ιδιοφυίες του επιχειρείν, των δημοσίων σχέσεων, της διαφήμισης, του customer service κ.λπ.). Ουσιαστικά οι «100+1 Ιδιοφυΐες του Μάρκετινγκ» έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στην ανάπτυξη και καθιέρωση του μάρκετινγκ. Πρόκειται για σύντομες ιστορίες, γραμμένες με απλό τρόπο, ώστε να μην κουράζουν και να διατηρήσουν το ενδιαφέρον αμείωτο.
Έχετε γράψει μια σειρά βιβλίων, ενώ διατηρείτε και τη δική σας παρουσία σε διάφορα ηλεκτρονικά μέσα. Πώς διαμορφώνεται, σήμερα, η αγορά του βιβλίου; Γιατί ένας άνθρωπος σαν κι εσάς, που γνωρίζει τον ηλεκτρονικό Τύπο, συνεχίζει να επικοινωνήσει με το κοινό (και) μέσω ενός νέου βιβλίου;
Δυστυχώς στη χώρα μας η αγορά του βιβλίου δεν ήταν ποτέ στο φόρτε της. Τόσο το έντυπο όσο και το ψηφιακό βιβλίο κινούνται σε ρηχά νερά. Η έλευση του κινητού έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Σκεφτείτε μόνο πόσοι διαβάζουν βιβλίο και πόσοι ασχολούνται με το κινητό τους όταν βρίσκονται στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Για τους περισσότερους συγγραφείς, η συγγραφή είναι ένα χόμπι, που στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να προσδώσει αναγνωρισιμότητα και κύρος, ιδιαίτερα αν προωθηθεί σωστά (π.χ. μέσα από τα social media).
Επιστρέφω στο θέμα του μάρκετινγκ και των ιδιοφυών γύρω από αυτό. Θα ήθελα, εν συντομία, να μας αναφέρετε 2-3 παραδείγματα που ξεχωρίζετε μέσα από όλο το βιβλίο. Κάτι που δεν περιμένατε, κάτι που σας τράβηξε την προσοχή από την αρχή, κάτι που θα σας μείνει.
Η αλήθεια είναι ότι μέσα από αυτό το βιβλίο έμαθα και εγώ πολλά πράγματα. Για παράδειγμα, δεν γνώριζα ότι ο εφευρέτης του network marketing ήταν μια γυναίκα, η Mary Kay Ash, η οποία μάλιστα υπήρξε η σημαντικότερη επιχειρηματίας του 20ού αιώνα. Όπως και η Lily Langtry, που υπήρξε ιέρεια του celebrity endorsement ή ακόμα και ο Ιούλιος Καίσαρας, ο οποίος (σύμφωνα και με τον έγκριτο Business Insider) θεωρείται ο πρωτεργάτης του advertorial.
Ως καθηγητής σε θέματα μάρκετινγκ, υπάρχει κάποια από τις ιστορίες που αναφέρονται μέσα στο βιβλίο και που μπορούν να χρησιμοποιήσουν ως συμβουλή, ως δίδαγμα, οι επιχειρηματίες που μας διαβάζουν; Κάτι που μπορούν να εφαρμόσουν άμεσα και εύκολα;
Βασικά υπάρχουν πολλές άκρως διδαχτικές ιστορίες. Προσωπικά ξεχωρίζω τον Jan Carlzon, ο οποίος, διατεινόμενος ότι το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο μιας εταιρείας είναι οι ικανοποιημένοι πελάτες της, έσωσε την SAS από βέβαιη πτώχευση. Τον Isadore Sharp, ιδρυτή των Four Seasons, ο οποίος εμπνεύστηκε τον Χρυσό Κανόνα της Εξυπηρέτησης («if you treat people well, the way you would like to be treated, they will do the same»). Αλλά και τον Herb Kelleher, συνιδρυτή της low-cost Southwest Airlines, που κατάφερε, υιοθετώντας μια κουλτούρα προσανατολισμένη στο προσωπικό, να «παντρέψει» τα φθηνά ναύλα με την ποιοτική εξυπηρέτηση.
Γενικότερα, δίνουν σήμερα, οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την προσοχή που απαιτείται στη στρατηγική μάρκετινγκ που ακολουθούν; Υπάρχουν συχνά λάθη που εντοπίζετε, που βλέπετε να κάνουν;
Οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν μια ξεκάθαρη στρατηγική μάρκετινγκ (πιστεύουν ότι κάνοντας τα ίδια που έκαναν και στο παρελθόν, θα συνεχίσουν να είναι επιτυχημένες). Για να είμαι ειλικρινής, αμφιβάλω αν πραγματικά γνωρίζουν τι είναι το μάρκετινγκ (για παράδειγμα, οι περισσότεροι το συγχέουν με τις πωλήσεις και τη διαφήμιση). Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν είναι να σκέφτονται σαν μικρές επιχειρήσεις (π.χ. θα πω μόνο ότι μελετώντας τις μεγάλες επιχειρήσεις, θα μπορούσαν να βελτιωθούν).
Προς το κλείσιμο, θα ήθελα να μου αναφέρετε τι εντοπίζετε εσείς ως trend στο μάρκετινγκ. Δηλαδή, ποιες είναι οι επόμενες τάσεις που θα μας απασχολήσουν σχετικά με αυτό το θέμα, τι θα πρέπει να αναμένουν οι επιχειρηματίες, πώς να προετοιμαστούν.
Πιστεύω ότι όλο και περισσότερες εταιρείες θα εντρυφήσουν στο SEO, σε μια προσπάθεια να εμφανιστούν όλο και πιο ψηλά στην Google. Ο όρος social responsibility (κοινωνική υπευθυνότητα) θα έχει την τιμητική του, με τις εταιρείες να προσπαθούν να μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα. Η δε βελτιστοποίηση προς τις κινητές συσκευές (mobile optimization) θα ενταθεί περαιτέρω, όπως και η χρήση σύντομων βίντεο αλλά και η επιστράτευση influencers (κυρίως micro ή nano-influencers). Επίσης, δεδομένης της βαρύτητας των κριτικών και των κάθε λογής σχολίων, κρίνω πώς όλο και περισσότερες εταιρείες θα εντρυφήσουν στο reputation management.
Κλείνοντας, σε προσωπικό επίπεδο, ποια είναι τα επόμενα βήματα του Γιάννη Πρωτοπαπαδάκη; Υπάρχει κάποιο άλλο βιβλίο που έχετε «στα σκαριά»;
Νομίζω, πλέον, ότι μετά από 20 χρόνια στην συγγραφή και με 20 διαφορετικά βιβλία (35 επανεκδόσεις συνολικά) κάπου θα πρέπει να μπει μια τελεία, εκτός βέβαια αν μία έμπνευση της στιγμής, όπως συνέβη και με αυτό το βιβλίο, έρθει και αναστρέψει την κατάσταση. Αυτή τη στιγμή έχω καταπιαστεί με ένα βιβλίο που απευθύνεται στη διαχείριση κριτικών (για ξενοδοχεία και εστιατόρια), καθότι θεωρώ ότι το 80% των επιχειρηματιών αυτών δεν γνωρίζει πώς να απαντήσει σωστά.
Σχόλια