Το υπαλληλίκι πέθανε. Θεός σχωρέστο! Το σκότωσε η ψηφιακή τεχνολογία, το έθαψε το knowledge work και ήρθε το remote να του κάνει το μνημόσυνο. Ήταν μια εργασιακή συνθήκη που ταίριαζε στην εποχή της βιομηχανοποίησης. Σήμερα όμως τα μέσα παραγωγής είναι κυριολεκτικά μέσα στην τσέπη μας!
Εσύ, οι γνώσεις σου, ένα laptop, άντε και κανα δυο συνδρομές σε online εργαλεία. Φορητή τεχνολογία και παραδοτέο σε ψηφιακή μορφή. Αυτό είναι ο freelancer εργάτης της γνώσης! Στήνει την δουλειά του, την προμοτάρει, διαπραγματεύεται με τον πελάτη, συμφωνεί, εκτελεί, παραδίδει, πληρώνεται. Και πλέον το κάνει από οπουδήποτε. Για οποιονδήποτε! Χωρίς γραφείο. Χωρίς πάγια. Χωρίς καθυστερήσεις. Μέσα από ένα υπόγειο, ένα coworking space, ή ένα ράντσο στην άλλη άκρη του πλανήτη. Είναι remote worker, είναι digital nomad, πάει όπου θέλει, κυνηγάει δουλειές σ’ όλο τον κόσμο. Και όλη αυτή η κινητικότητα πετυχαίνει το no1 στόχο του επιχειρείν: αυξάνει την προστιθέμενη αξία και ρίχνει το κόστος!
Το freelancing ταιριάζει στην αποκεντρωμένη οικονομία η οποία είναι το επόμενο βήμα της μεταβιομηχανικής κοινωνίας. Ο βιομηχανικός εργάτης του 19ο αιώνα μπαστακώθηκε στις μεγαλουπόλεις. Ο εργάτης της γνώσης του 21ου αιώνα είναι fully mobile με όλα τα μέσα παραγωγής στα χέρια του.
Για να αποκεντρωθεί η οικονομία όμως πρέπει πρώτα να αποκεντρωθεί η αγορά.
Κύριοι κορπορατούληδες τι ψάχνετε να βρείτε λύσεις για την παραγωγικότητα και την μείωση κόστους; Κάτω από την μύτη σας είναι, απλώς δεν θέλετε να το δείτε... Στην Ελλάδα πρώτα θα πεθάνει το ίδιο το business και μετά ΙΣΩΣ αλλάξει κάτι στον τρόπο που σκέφτονται οι μανατζαραίοι. Θα λένε freelancer αλλά θα εννοούν υπαλλήλους, προσλήψεις, πτυχία, εργατικό κόστος! Θα λένε remote αλλά θα εννοούνε remote viewing για να σε παρακολουθούν από απόσταση. Άρνηση, ανασφάλεια, ξερολίλα και Άγιος ο Θεός.
“Do what you do best and outsource the rest” – Peter Drucker
Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θέλουν να μειώσουν κόστη και να αυξήσουν την προστιθέμενη αξία τους (και έχουν περισσότερη ευελιξία από ένα μεγάλο corporate οργανισμό) οι freelancers είναι η καλύτερη «value for money» επιλογή για εργασίες που μπορούν να γίνουν outsourced.
Σχέδιο (γραφιστική, αρχιτεκτονική, web), λογιστικά, συμβουλευτική, coaching, recruiting, εκπαίδευση & κατάρτιση, project management, digital marketing, business planning, οργάνωση πωλήσεων, σχεδιασμό προϊόντων, programming. Το knowledge work όμως δεν περιορίζεται εκεί. Σήμερα υπάρχουν παιδιά με απίστευτες niche εξειδικεύσεις (audio & video work, Canva specialists, podcasters, storytellers, email marketers, SEO specialists, virtual assistants). Τα skills και η εξειδίκευση έχουν εκτοξευτεί. Δεν μπορείτε κύριοι & κυρίες του εταιρικού κόσμου να κλείνετε τα μάτια σας. Ο freelancer γελάει με όσα βλέπει να ποστάρετε στα media ως προβλήματα. Και γελάει ακόμα περισσότερο όταν βλέπει ότι ΑΚΟΜΑ προσλαμβάνετε βιογραφικά.... όχι ανθρώπους! Ούτε καν ικανότητες!
Γιατί να προτιμήσεις έναν freelancer
- Δουλεύουμε περισσότερες ώρες χωρίς να παραπονιόμαστε. Επειδή δεν μας αναγκάζει κανένας, εμείς το διαλέξαμε. Και είμαστε και πιο χαρούμενοι! Επειδή δεν έχουμε κανέναν μικρο-μάνατζερ μπάστακα πάνω από το κεφάλι μας.
- Είμαστε πιο παραγωγικοί (μ.ο. 35 ώρες το εργασιακό πενθήμερο κόντρα στις 15 ώρες μ.ο. ενός υπαλλήλου).
- Όχι office politics, όχι άχρηστα meetings, όχι time wasters.
- Δεν σε ενδιαφέρει για το αν ο freelancer χαζεύει όλη μέρα στο Instagram και δουλεύει όλη νύχτα. Σε νοιάζει μόνο το παραδοτέο. Δεν χρειάζεται να ελέγχεις και να μικρο-μανατζάρεις. Έχεις υπογράψει ένα συμφωνητικό, έχεις συμφωνήσει μια αμοιβή που πάει με το παραδοτέο, έχεις ορίσει deadlines.
- Ο freelancer είναι επιχειρηματίας σαν εσένα! Τον νοιάζει η ποιότητα της δουλειάς του, η υστεροφημία του. Δεν αράζει στον μισθό, δεν χαλαρώνει επειδή έγινε κολλητός με τον προϊστάμενό του, δεν αρκείται σε ΜΙΑ μόνο δουλειά, δεν περιμένει «κάποιον» να τον κινητοποιήσει για να παραμείνει ανταγωνιστικός. Θέλει να σε πείσει, να πληρωθεί και να σε ξαναφέρει πίσω να τον ξανα-αγοράσεις. Επειδή είναι επιχειρηματίας!
- Ένας έμπειρος freelancer έχει πειραματισθεί με περισσότερα ρίσκα από ό,τι όλοι οι υπάλληλοι στον κόσμο. Έχει πληρώσει από την τσέπη του αυτά τα ρίσκα. Δεν υποθέτει. Ξέρει!
- O freelancer προσφέρει μια φρέσκια ματιά έξω από το εταιρικό περιβάλλον. Δεν υπόκειται στους ιδρυματισμούς της εταιρίας, δεν έχει καμμιά αγκύλωση στο «εδώ έτσι γίνονται τα πράγματα», θα προσεγγίσει το θέμα σου από καθαρή non-biased θέση.
- Ο freelancer έχει στον κύκλο του άλλους φιλόδοξους freelancers (όχι τεμπελχανάδες “τόσο-όσο”) που του δίνουν έμπνευση, στήριγμα, κίνητρο, παραστάσεις. Αν είσαι καλός πελάτης, ο κύκλος του θα σου προσφέρει κι άλλες λύσεις.
- Είναι φθηνότερος από ένα agency! Ο freelancer δεν είναι εταιρία, δεν έχει να ταΐσει υπαλλήλους, γραφεία και έπιπλα. Δεν θα σε χρεώσει την απόσβεση των παγίων του. Τον εαυτό του πληρώνει.
- Πληρώνει μόνος του το κράτος! Θες κι άλλα;
- Covid safe, lockdown safe, vacation safe…. Θες κι άλλα;
Φυσικά, φίλε επιχειρηματία, θα πρέπει πρώτα να σε εκπαιδεύσουμε στο πώς να μιλάς σε freelancers οι οποίοι δεν είναι υπάλληλοί σου, δεν είσαι η μοναδική πηγή εισοδήματός τους, δεν δίνουν δεκάρα για τις απόψεις σου, δεν προσπαθούν να τα χουν καλά μαζί σου. Και έχουν πλέον όλο και μεγαλύτερο μοχλό στην διαπραγμάτευση. Από την άλλη θα πρέπει να εξηγήσουμε και στους freelancers το πώς να επικοινωνούν με τους επιχειρηματίες οι οποίοι τώρα μαθαίνουν ότι το επιχειρείν δεν είναι μόνο ελεγχομανία, μικρομανατζερισμοί και «εγώ-εγώ-εγώ».
Σκοπός του επιχειρείν είναι να ικανοποιεί ανάγκες, να ανακαλύπτει την ζήτηση και να δημιουργεί νέα αξία. Και όπου μπορεί να μειώνει τα κόστη. Το freelancing στοχεύει ακριβώς στην καρδιά όλου αυτού. Είναι γρηγορότερο, πιο ευέλικτο, πιο αυτόνομο, αφήνει μικρότερο ίχνος. Ταιριάζει στην εποχή αυτή.
Σχόλια