Ο πάροχος υπηρεσιών πληρωμών Unzer έδωσε στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα μελέτης στην οποία εξετάστηκαν όλες οι αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τις δυνατότητές τους στο ecommerce. Τα ευρήματα της ανάλυσης επιτρέπουν την αξιολόγηση των αγορών και δείχνουν που βρίσκονται, επί του παρόντος, οι καλύτερες συνθήκες για μια επιτυχημένη και υψηλών εσόδων επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου. Και η χώρα μας, σε αυτήν την μελέτη, βρίσκεται στην προτελευταία θέση της κατάταξης.
Σε αυτήν την κατάταξη με τα καλύτερα hubs ηλεκτρονικού εμπορίου στη Γηραιά ήπειρο, η Ελλάδα, μεταξύ των 27, βρίσκεται στην 26η θέση (συνολικό σκορ 23,0), ξεπερνώντας μόνο την Βουλγαρία. Ο τζίρος από το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έφτασε, το 2021 και σύμφωνα πάντα με τη συγκεκριμένη μελέτη, τα 14,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό το ποσό δεν είναι από τα χαμηλότερα της κατάταξης, αλλά σίγουρα δεν φτάνει τα 123,4 δισεκατομμύρια ευρώ της Γαλλίας ή τα 99,9 δισεκατομμύρια που παρουσίασε η γερμανική αγορά.
Με τις courier και την μεταφορά των προϊόντων να βρίσκεται στην καρδιά του ηλεκτρονικού εμπορίου, η χώρα μας δεν τα καταφέρνει ιδιαίτερα καλά στη συγκεκριμένη κατάταξη, λαμβάνοντας 57,2 στα 100, στην αξιολόγηση που πραγματοποιείται μέσω δεδομένων από την Universal Postal Union σχετικά με τις επιδόσεις επί του τομέα. Αρκετά υψηλό και το κόστος ανά δέμα για τις αποστολές εσωτερικού, με την τιμή του να υπολογίζεται περίπου στα 6,50 ευρώ. Αν και δεν φτάνει τα 10 ευρώ του Βελγίου ή τα 9 της Ιταλίας, οι Κροάτες πληρώνουν μόλις 1,61 ευρώ, ενώ πολλές χώρες, όπως η Γερμανία, βρίσκονται στα 3 με 4 ευρώ.
Από την άλλη, οι τιμές των χώρων που είναι διαθέσιμοι για εμπορική εκμετάλλευση από τις επιχειρήσεις αποτελούν, και αυτό, ένα θέμα με τη δική του σημασία. Η Γαλλία ξεχωρίζει σε αυτήν την κατάταξη, με ένα πολύ υψηλό κόστος ενοικίασης που υπολογίζεται σε 880 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο τον χρόνο, ενώ ακολουθούν Σουηδία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο και Γερμανία. Η χώρα μας ανήκει μάλλον στις χαμηλού κόστους, με 252 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο τον χρόνο, ενώ εξαιρετικά οικονομικές είναι οι εγκαταστάσεις σε χώρες όπως η Σλοβενία, η Κροατία και η Βουλγαρία.
Σχεδόν ένας στους πέντε εμπόρους (19%) πουλάει προϊόντα αποκλειστικά ή επιπλέον του «συμβατικού» λιανικού εμπορίου, στο διαδίκτυο. Ένα ποσοστό που φτάνει στο 18% διαθέτει και το δικό του e-shop, κάτι που δείχνει πως είναι ιδιαίτερα υψηλό το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποιεί τις πωλήσεις του μέσω marketplaces και άλλων καναλιών. Το ποσοστό είναι σχετικά χαμηλό σε ολόκληρη την Ευρώπη και η Ελλάδα βρίσκεται περίπου στη μέση του πίνακα. Ξεχωρίζουν χώρες όπως η Ιρλανδία και η Δανία, όπου σχεδόν 1 στους 3 διαθέτει δικό του e-shop. Την ίδια στιγμή, η χώρα μας δεν έχει ανταγωνισμό στις... χαμηλές internetικές ταχύτητες, με 45 Mbit/s.
Ρίχνοντας μια ματιά στην πλευρά των καταναλωτών, εκεί βλέπουμε πως το ποσοστό του πληθυσμού της Ελλάδας που διαθέτει πρόσβαση στο διαδίκτυο φτάνει στο 79% (που δείχνει υψηλό αλλά είναι το δεύτερο χαμηλότερο της κατάταξης), ενώ πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές μόλις το 54% του πληθυσμού (τέταρτο χαμηλότερο στην κατάταξη). Online banking πραγματοποιεί μόλις το 42% (και πάλι τέταρτο χαμηλότερο), ενώ ειδικευμένο εργατικό δυναμικό θεωρείται το 95% (δεύτερο καλύτερο στην κατάταξη). Η αγοραστική δύναμη μας φτάνει τα 18.600 ευρώ και η παραγωγικότητα (κατά κεφαλήν ΑΕΠ/ώρα) στα 73 ευρώ.
Σημεία που ξεχωρίζουν
Γενικότερα, η Ολλανδία προσφέρει επί του παρόντος τις καλύτερες συνθήκες για ηλεκτρονικό εμπόριο, ακολουθούμενη από την Ιρλανδία και την Αυστρία. Η Ολλανδία επωφελείται από καταναλωτές με αγοραστική δύναμη και γνώσεις του digital κόσμου, καθώς και από τις καλύτερες υποδομές. Σε αυτές περιλαμβάνεται η εξαιρετικά αποτελεσματική ταχυδρομική υπηρεσία, το φθηνό κόστος αποστολής, οι φθηνοί χώροι για την αποθήκευση των προϊόντων και την πραγματοποίηση του εμπορίου αλλά και οι γρήγορες διαδικτυακές συνδέσεις.
Η Αυστρία προσφέρει στους επιχειρηματίες του ecommerce υψηλές δυνατότητες για ειδικευμένους εργαζόμενους, χαμηλές τιμές για την αποστολή προϊόντων και για τους εμπορικούς χώρους, καθώς και την πιο αποτελεσματική υποδομή μεταφορών σε σύγκριση με την υπόλοιπη ΕΕ. Η Βουλγαρία, από την άλλη, βρίσκεται στο τέλος της κατάταξης. Η χώρα πλασάρεται σε καλή θέση όσον αφορά στις υποδομές για το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά οι καταναλωτές εξακολουθούν να είναι πολύ διστακτικοί γύρω από τις ηλεκτρονικές αγορές, ενώ έχουν και σχετικά χαμηλή αγοραστική δύναμη.
Οι καταναλωτές με την μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη ζουν στο Λουξεμβούργο και την Ιρλανδία. Το 81 τοις εκατό των Λουξεμβουργιανών και το 87 τοις εκατό των Ιρλανδών ψωνίζουν τακτικά μέσω e-commerce. Οι ηλεκτρονικές αγορές εξακολουθούν να μην είναι ευρέως διαδεδομένες στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, όπου μόνο ένας στους τρεις καταναλωτές αγοράζει μέσω του διαδικτύου.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Αυστρία κυριαρχείται από τις πωλήσεις στο εξωτερικό. Το 17 τοις εκατό των διαδικτυακών εμπόρων λιανικής αποστέλλουν εκτός των εθνικών συνόρων. Σε καμία άλλη χώρα το ποσοστό αυτό δεν είναι υψηλότερο. Στη Γερμανία, μόνο το 11 τοις εκατό των πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου πραγματοποιείται και προς το εξωτερικό, ενώ στην Ελλάδα αυτό φτάνει, μόλις, στο 7% (που αφορά σε πωλήσεις εντός και εκτός συνόρων), αποτελώντας ένα από τα χαμηλότερα της κατάταξης.
Οι εμπορικοί χώροι, όπως οι αποθήκες, είναι φθηνότεροι στη Σλοβενία, με 131 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο ετησίως. Τέλος, το κόστος για την αποστολή ενός μικρού πακέτου (εγχώριο, βάρους 1 kg) μπορεί να διαφέρει πολύ εντός της Ευρώπης. Ενώ στην Κροατία καλείται κάποιος να πληρώσει μόλις 1,61 ευρώ για την υπηρεσία, στο Βέλγιο αυτό φτάνει στα 10 ευρώ.
Σχόλια