Το «αλφαβητάρι της οικονομίας», ένα πρωτότυπο λεξικό χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, που απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρουσιάστηκε σήμερα στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος.
Συγγραφέας του βιβλίου, που αποτελεί έκδοση του Κέντρου Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος, είναι ο καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς Νικόλαος Δ. Φίλιππας και εικονογράφος η Αλεξία Λουγιάκη. Το βιβλίο περιλαμβάνει 124 βασικά λήμματα της οικονομικής και χρηματοοικονομικής επιστήμης, που συνοδεύονται από εννέα μικρές και περιεκτικές ιστορίες, οι οποίες συμβάλλουν στην πληρέστερη κατανόηση των αναφερόμενων εννοιών. Η συγγραφή του βιβλίου κατέστη δυνατή με την ουσιαστική συμβολή της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης και Μελετών της Τράπεζας της Ελλάδος.
Η παρουσίαση του βιβλίου
Στη σημερινή εκδήλωση στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος απηύθυνε χαιρετισμό η Υποδιοικήτρια της Τράπεζας της Ελλάδος Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, η οποία τόνισε τη σημασία που έχει να γνωρίζουν τα παιδιά βασικά πράγματα για την οικονομία, για να διαχειρίζονται αργότερα ορθά τα έξοδα και τα έσοδά τους και να λαμβάνουν σωστές οικονομικές αποφάσεις για το μέλλον. «Η Τράπεζα της Ελλάδος θα συνεχίσει να συμβάλλει ενεργά στην εκπαίδευση των νέων», τόνισε η κυρία Παπακωνσταντίνου, «ώστε να γίνουν υπεύθυνοι, συνετοί και ενημερωμένοι συμμετέχοντες στην οικονομική ζωή και πραγματικότητα».
Ο καθηγητής Νικόλαος Δ. Φίλιππας σημείωσε στον χαιρετισμό του ότι «ο 21ος αιώνας χαρακτηρίζεται από έντονες χρηματοοικονομικές αναταράξεις και από ταχύτατες αλλαγές. Ως εκ τούτου οι νέοι μας θα χρειασθούν νέες δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν αυτή την πολύπλοκη νέα πραγματικότητα. Ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός είναι μία από αυτές τις νέες δεξιότητες και “Tο Αλφαβητάρι της οικονομίας για παιδιά μέχρι 12 ετών”, που εκδόθηκε υπό την αιγίδα της Τραπέζης της Ελλάδος θα συμβάλει προς αυτήν την κατεύθυνση».
Στην παρουσίαση του βιβλίου παρευρέθηκαν μαθητές και μαθήτριες της 6ης τάξης του Δημοτικού της «Ελληνογερμανικής Αγωγής», οι οποίοι απηύθυναν ερωτήσεις στους συντελεστές της έκδοσης, που κατέδειξαν την αναγκαιότητα της σωστής και έγκαιρης πληροφόρησης των παιδιών αυτής της ηλικίας πάνω σε θέματα που έχουν σχέση με τη διαχείριση του χρήματος για τη λήψη αποφάσεων οικονομικού χαρακτήρα κατά την ενήλικη ζωή τους.
Η σημασία του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού
Όπως αναφέρει στον πρόλογο του βιβλίου ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, «όσο πιο μικρή είναι η ηλικία των μαθητών, τόσο πιο εύκολα ενστερνίζονται τις βασικές οικονομικές έννοιες και εκπαιδεύονται κατάλληλα, ώστε να γίνουν ευαισθητοποιημένοι και ενήμεροι πολίτες». Η έκδοση του λεξικού είναι «ένα μικρό αλλά σημαντικό εγχείρημα για τη διάχυση της χρηματοοικονομικής γνώσης στα παιδιά και συγχρόνως αποτελεί ένα βήμα για την κατάρτιση ενός εθνικού οδικού χάρτη, κάτι για το οποίο η Τράπεζα της Ελλάδος εργάζεται ήδη εντατικά», προσθέτει.
Κορυφαίοι διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΟΟΣΑ, η Παγκόσμια Τράπεζα και η UNICEF, έχουν αποφανθεί ότι ο οικονομικός αλφαβητισμός είναι μια διά βίου, αδιάλειπτη και συνεχής διαδικασία, η οποία πρέπει να ξεκινά από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει αναλάβει πρωτοβουλίες και υλοποιεί δράσεις σχετικές με τον οικονομικό αλφαβητισμό μαθητών και φοιτητών.
Σε αυτές περιλαμβάνονται εκδόσεις, όπως το βιβλίο που παρουσιάστηκε σήμερα, και εκπαιδευτικές δράσεις, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τις υπόλοιπες κεντρικές τράπεζες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η πραγματοποίηση διαλέξεων για θέματα της ελληνικής οικονομίας σε φοιτητές ελληνικών και ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Επιπλέον, το Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, δεδομένου του εκπαιδευτικού του ρόλου, προσφέρει ξεναγήσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες της μεγάλης πλειονότητας των επισκεπτών του (μαθητές λυκείου και φοιτητές) και φιλοξενεί εκπαιδευτικές εκδηλώσεις που επικεντρώνονται σε συγκεκριμένα οικονομικά θέματα. Η μόνιμη έκθεση του Μουσείου έχει ως στόχο την πληροφόρηση του κοινού σχετικά με την οικονομική και νομισματική ιστορία της νεότερης Ελλάδος, καθώς και την εξοικείωσή του με βασικές οικονομικές έννοιες. Οι περιοδικές εκθέσεις και τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα που τις συνοδεύουν στοχεύουν στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των επισκεπτών του σε θέματα, όπως η κλιματική αλλαγή, ή στην εξοικείωσή τους με τις τεχνολογικές εξελίξεις, όπως είναι οι σύγχρονοι τρόποι πληρωμών.
Σχόλια