Anthora cup: Ο «καφές στο χέρι» ξεκίνησε από τους Έλληνες επιχειρηματίες στη Νέα Υόρκη
Το χαρακτηριστικό χάρτινο μπλε ποτηράκι με τα αρχαιοελληνικά σχέδια, τα γράμματα που παραπέμπουν στην αρχαία ελληνική γραφή και το σχήμα αμφορέα έχει βρεθεί στα χέρια πασίγνωστων ηθοποιών, σε χολιγουντιανές ταινίες και αμερικάνικες τηλεοπτικές σειρές (Wolf of Wall Street, Friends, Law & Order, NYPD, Suits, Men in Black κ.ά.) ενώ λίγο-πολύ είναι ταυτόσημο, σήμα κατατεθέν, της Νέας Υόρκης.
Και αν και πιο εύκολα, θα μπορούσαμε να φανταστούμε το συγκεκριμένο ποτηράκι να αποτελεί “τοπόσημο” σε κάποιο μικρό καφενεδάκι στα Αναφιώτικα ή στις Μικρές Κυκλάδες, στην πραγματικοτητα, το θρυλικό “Anthora cup” αποτελεί ένα από τα 50 σύμβολα της Νέας Υόρκης, ανάμεσα στα κίτρινα ταξί και τη νεοϋορκέζικη κάρτα του μετρό.
Τοποθετώντας λοιπόν, νοερά αυτό το χαρακτηριστικό ποτηράκι, το Anthora cup, στους πολύβουους δρόμους της Νέας Υόρκης μπορούμε να ξεκινήσουμε την “βόλτα" μας στην ιστορία του.
Η ιστορία του "Anthora cup"
Το πρώτο coffee-to-go cup περιηγήθηκε στους δρόμους της Νέας Υόρκης μεταφέροντας τον καφέ… εκτός εστιατορίου. Μάλιστα, το πρώτο Anthora cup είχε και τότε τη μορφή με την οποία όλοι μας το γνωρίζουμε σήμερα.
Στην πραγματικότητα, πήρε το όνομά του από την λέξη “αμφορέας” που η μία από τις κύριες χρήσεις του στην αρχαιότητα ήταν η μεταφορά λαδιού ή κρασιού. Και η νέα τάση που έφερε μαζί του, διεύρυνε τη φιλοσοφία και την κουλτούρα του καφέ, εντάσσοντας τον στο σύγχρονο τρόπο ζωής, στον δρόμο, την βόλτα, το γραφείο…
Το “Anthora cup” σχεδιάστηκε από τον Τσεχοσλοβάκο Leslie Buck, διευθυντή πωλήσεων της εταιρείας εισαγωγών-εξαγωγών Sherri Cup, στο Kensington το 1963.
Βέβαια, ο κύριος Buck δεν φρόντισε να εξασφαλίσει τα πνευματικά δικαιώματα του σχεδίου, γεγονός που πολύ γρήγορα εκμεταλλεύτηκαν οι ανταγωνιστές του.
Το όνομα Anthora προέκυψε επειδή ο ίδιος πρόφερε λάθος τη λέξη “Amphora”. Ο αρχαιοελληνικός του σχεδιασμός, φόρος τιμής στην κλασική κληρονομιά, παραμένει σχεδόν απαράλλαχτος… και λιγάκι κιτς από τότε.
Από τα ελληνικά εστιατόρια της Νέας Υόρκης...στο MOMA
Τότε, τα “καφεδάκια για έξω” πωλούνταν κυρίως από οικογενειακά εστιατόρια Ελληνοαμερικάνων της Νέας Υόρκης. Και σύντομα οι Νεοϋρκέζοι ενστερνίστηκαν την ”on the go” λογική, καθώς χρειάζονταν τον καφέ τους στον δρόμο, στο γραφείο ή το σπίτι τους, αν και αρχικά μπορούσαν να τον βρουν μόνο στα ελληνικά εστιατόρια της πόλης.
Γρήγορα έγινε συνώνυμο της πόλης, καθώς οι πωλήσεις ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, φτάνοντας τις 500 εκατ. κάθε χρόνο. Την ανεξέλεγκτη πορεία των πωλήσεων, ανέκοψε, εν μέρει, η πώληση “καφέ για έξω” από διάφορα καφέ της Νέας Υόρκης με νέους σχεδιασμούς ποτηριών, κάτι το οποίο ξεκίνησε μαζικά μέσα στα 90s. Το 1994 οι πωλήσεις του Anthora Cup ήταν περίπου 200 εκατομμύρια ετησίως.
Σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο ευπώλητα σουβενίρς της πόλης, που μπορεί κανείς να βρει και σε μία όμορφη κεραμική εκδοχή από το ΜΟΜΑ, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Πιθανολογούμε ότι το “Anthora cup” θα καταφέρει να επιβιώσει ως επαναχρησιμοποιούμενη κούπα. Το ευχόμαστε, και ως τότε, απλά απολαμβάνουμε τον καφέ του Σαββατοκύριακου, “on the go”.
Σχόλια