NEWSFLASH...
TourismLab
ανάγνωση

Το ελληνικό κρασί "κατακτά" την αμερικάνικη αγορά

Το ελληνικό κρασί "κατακτά" την αμερικάνικη αγορά

Η Σοφία Πέρπερα, οινολόγος και η ψυχή της προσπάθειας για την προώθηση του ελληνικού κρασιού στην Αμερική, μας μιλάει για την εικόνα και την πορεία του, τη δημιουργία της All About Greek Wine και του Γραφείου Οίνου της Β. Αμερικής, τα αποτελέσματα της πολυετούς προσπάθειας σε ΗΠΑ και Καναδά, και φυσικά τον τουρισμό και την έλλειψη εκπαίδευσης.

Αγαπητή κυρία Πέρπερα, πείτε μας μερικά λόγια για την έως τώρα πορεία του ελληνικού κρασιού στην Αμερική.

Στην αγορά των ΗΠΑ μέχρι πρόσφατα το ελληνικό κρασί ανήκε στην κατηγορία των others. Δηλαδή, στις λίστες των εστιατορίων, στις κάβες, στις παρουσιάσεις και αξιολογήσεις των περιοδικών πουθενά αλλού δεν υπήρχε κατηγορία ελληνικό κρασί. Βέβαια, δεν υπήρχε και αρνητική εικόνα για το ελληνικό κρασί, γεγονός σημαντικό γιατί είναι πολύ διαφορετικό το να πρέπει να αντιμετωπίσεις μια αρνητική εικόνα όπως συμβαίνει π.χ στη γερμανική αγορά. Ελληνικά κρασιά στις ΗΠΑ έβρισκες κυρίως στην ελληνική κοινότητα και σε κάποια ελληνικά εστιατόρια στο Μανχάταν. Σήμερα, η εικόνα αυτή έχει αλλάξει σημαντικά. Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε πέρυσι Αμερικανική εταιρεία για την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου, η αναγνωρισιμότητα του ελληνικού κρασιού στις κυριότερες πόλεις-στόχους της Αμερικανικής αγοράς ξεπερνά το 70%. Συγκεκριμένα το 79% των καταναλωτών που συμμετείχαν στη δημοσκόπηση γνώριζε το ελληνικό κρασί, ενώ το 14% των ερωτηθέντων είχαν δοκιμάσει ελληνικό κρασί μέσα στον μήνα που προηγήθηκε της δημοσκόπησης.

Δεν νοείται σήμερα σοβαρός Αμερικανός οινοχόος που να μην γνωρίζει το ελληνικό κρασί και να μην περιλαμβάνει τουλάχιστον κάποιο στη λίστα του. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι πολύ σημαντικά Αμερικανικά δίκτυα διανομής περιλαμβάνουν πλέον ελληνικά κρασιά στο χαρτοφυλάκιό τους.

Πώς ξεκινήσατε την προσπάθειά σας;

Μετακόμισα στις ΗΠΑ το 2002 και άρχισα να εργάζομαι με δύο εισαγωγείς ελληνικών κρασιών. Με αυτόν τον τρόπο έμαθα αρκετά πράγματα για την Αμερικανική οινική αγορά. Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι ήταν απαραίτητο να ξεκινήσει μια συλλογική κίνηση για το ελληνικό κρασί, στο ίδιο μήκος κύματος που λειτουργούσαν οι υπόλοιπες οινοπαραγωγικές χώρες του κόσμου. Έτσι επέστρεψα στην Ελλάδα και ήρθα σε επαφή με κάποια από τα ποιοτικότερα ελληνικά οινοποιεία που ταυτόχρονα έδιναν προτεραιότητα στις εξαγωγές. Έτσι ξεκίνησε μια ιδιωτική πρωτοβουλία την οποία ονομάσαμε All About Greek Wine.

Η καμπάνια μας ξεκίνησε ουσιαστικά στο τέλος του 2003 και υποστηρίχθηκε στην αρχή από 20 έως 25 οινοποιεία. Μετά από τρία χρόνια επιτυχημένων ενεργειών και μετά από υπόδειξη των οινοποιείων συνεργαστήκαμε με την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου και τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών με σκοπό την υποβολή προγράμματος προβολής του ελληνικού κρασιού στις ΗΠΑ και στον Καναδά το οποίο θα χρηματοδοτούνταν από την ΕΕ και την Ελλάδα. Το πρόγραμμα εγκρίθηκε και από το 2007 και μετά η καμπάνια της Αμερικής υλοποιείται από την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου η οποία μάλιστα από το 2010 δημιούργησε και χρηματοδοτεί το Γραφείο Οίνου για την αγορά της Βορείου Αμερικής τη διαχείρηση του οποίου έχει αναλάβει η εταιρεία μου.

Στόχος μας από την αρχή ήταν να δημιουργήσουμε εικόνα αξίας για το ελληνικό κρασί. Στοχεύσαμε στην κορυφή της πυραμίδας της οινικής αγοράς των ΗΠΑ. Αρχικά στους δημοσιογράφους γιατί θέλαμε να ακουστεί το ελληνικό κρασί. (Η Ελλάδα διαθέτει μια πλούσια μυθοπλασία και το υλικό που προσφέρεται για τους δημοσιογράφους είναι ατέλειωτο. Η δημοσιότητα που λαμβάνει τα τελευταία χρόνια το ελληνικό κρασί είναι τεράστια.)

Επόμενος στόχος μας ήταν οι οινοχόοι, οι λεγόμενοι gate keepers της οινικής αγοράς. Συνεργαζόμαστε με τις σημαντικότερες εκπαιδευτικές οργανώσεις οινοχόων της Βορείου Αμερικής αλλά και ξεχωριστά με αρκετούς από αυτούς. Αυτή τη στιγμή δεν νοείται σοβαρός οινοχόος στις ΗΠΑ που να μην διαθέτει τουλάχιστον κάποια ελληνικά κρασιά στη λίστα του. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην ετήσια δημοσκόπηση του περιοδικού Wine & Spirits με σκοπό την καταγραφή των οινικών τάσεων που επικρατούν στον κλάδο της Εστίασης σε ολόκληρη την Αμερική.

Τώρα στόχος μας είναι η βελτίωση της διανομής του ελληνικού κρασιού. Και υπάρχει μακρύς δρόμος μπροστά μας στον τομέα αυτό.

Θα μπορούσατε να μας εξηγήσετε τους στόχους σας; Ποσοτικούς, γεωγραφικούς, άλλους;

Στόχος μας όπως ήδη ανέφερα ήταν να τοποθετήσουμε το ελληνικό κρασί στον παγκόσμιο οινικό χάρτη και να δημιουργήσουμε γύρω του μια εικόνα αξίας.

Αρχικά στοχεύσαμε στις πολιτείες εκείνες της Αμερικής και του Καναδά που καταναλώνουν το περισσότερο εισαγώμενο κρασί και διαθέτουν μεγάλη συγκέντρωση διαμορφωτών κοινής γνώμης από το χώρο του κρασιού και της γαστρονομίας. Οι πόλεις στις οποίες διοργανώνουμε τις εκδηλώσεις είναι η Νέα Υόρκη (αποτελεί τη βασικότερη πόλη στόχο μιας και οι περισσότερες τάσεις ξεκινάνε από εκεί ενώ το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων του ελληνικού κρασιού πραγματοποιείται επίσης εκεί), το Σαν Φρανσίσκο (παρότι στην Καλιφόρνια που παράγει τα δικά της κρασιά συγκεντρώνει σημαντικότατους διαμορφωτές κοινής γνώμης που επηρεάζουν τις τάσεις σε όλη την Αμερική), Τορόντο και Μόντρεαλ και δευτερευόντως Ουάσινγκτον, Σικάγο και Ατλάντα.

Ποια είναι η κατάσταση της προσπάθειά σας και ποιοι οι επόμενοι στόχοι;

Οι περισσότερες ενέργειές μας ως τώρα απευθύνονται σε επαγγελματίες από το χώρο του Τύπου και της αγοράς. Από φέτος ξεκινήσαμε να διοργανώνουμε υψηλού προφίλ εκδηλώσεις για καταναλωτές και στο μέλλον θα εντείνουμε την προσπάθειά μας στον τομέα αυτό. Συζητάμε επίσης να επεκταθούμε και σε νέες αγορές όπως είναι το Βανκούβερ.

Εκτός από τους οινοποιούς, είχατε τη βοήθεια άλλων επαγγελματιών;

Έως τώρα όχι.

Συγκεντρωτικά ποια είναι τα μετρήσιμα αποτελέσματα της έως τώρα προσπάθειας;

Όπως αναφέρω και πιο πάνω τα αποτελέσματα της καμπάνιας μας σε σχέση με τη δημιουργία εικόνας αξίας και αύξησης της αναγνωρισιμότητας του ελληνικού κρασιού ως τώρα είναι ιδιαίτερα θετικά.

Τα παραπάνω αποδεικνύονται έμπρακτα και από τη σημαντική αύξηση σε αξία των εξαγωγών του ελληνικού κρασιού προς την αγορά των ΗΠΑ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αμερικανικής Κυβέρνησης (US Census Bureau) οι πωλήσεις κρασιού, ή μπύρας και των προϊόντων με βάση το κρασί –ουσιαστικά η κατηγορία αυτή χαρακτηρίζει το κρασί- αυξήθηκαν κατά 34% από το 2009 μέχρι το 2014 και συγκεκριμένα από 9.3 εκ δολλάρια το 2009 σε 12.5 εκ δολλάρια το 2014.

Οι εξαγωγές του ελληνικού κρασιού προς τον Καναδά τα τελευταία πέντε χρόνια έχει αυξηθεί κατά 31% και συγκεκριμένα από 3,9 εκ δολλάρια το 2010 σε 5,2 εκ δολλάρια το 2014.

Τις υψηλότερες εισαγωγές αλλά και τη μεγαλύτερη άνοδο παρουσιάζει η επαρχία του Quebec, όπου από 1,4 εκατ. δολλάρια Καναδά το 2010, οι εισαγωγές το 2014 έφθασαν τα 2,73 εκατ., ήτοι αύξηση 93,3 %.

Ακολουθεί το Οντάριο, με εισαγωγές 1,9 εκατ. δολλαρίων το 2014, ήτοι αύξηση 19,5% σε σχέση με το 2010. Στις δύο αυτές Πολιτείες επικεντρώνονται οι δράσεις που υλοποιούν τα New Wines of Greece.

Θα μπορούσε να συνδεθεί ο τουρισμός με το κρασί; Τι θα απαιτούνταν για να γίνει;

Σίγουρα θα μπορούσε και είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν κατάλληλες συνέργειες μεταξύ του κλάδου του κρασιού και του τουρισμού και σε επίπεδο οργανώσεων και φορέων αλλά και σε εταιρικό επίπεδο. Με την τεράστια παρουσία τουριστών στη χώρα μας η Ελλάδα αποτελεί την πρώτη χώρα εξαγωγής! Δυστυχώς όμως τα περισσότερα ξενοδοχεία δεν δίνουν την απαραίτητη προσοχή στο ελληνικό κρασί και αρκούνται πολλές φορές σε άγνωστης προέλευσης και αμφίβολης ποιότητας χύμα κρασιών αντί των ιδιαίτερα ποιοτικών δικών μας. Θα έπρεπε κανονικά κάθε ξενοχοδείο να διαθέτει έναν κατάλογο που να δίνει έμφαση στα τοπικά προϊόντα ανάμεσά τους και στο κρασί. Ο κλάδος του κρασιού θα πρέπει επίσης να δώσει μεγάλη έμφαση στην εκπαίδευση των υπαλλήλων των εστιατορίων και ξενοδοχείων στις τουριστικές περιοχές της χώρας μας που αποτελούν τον καθρέπτη μας διεθνώς.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr