Ο Στέφανος Χατζημανώλης αποτελεί έναν από τους ανθρώπους που γνωρίζει την τουρκική αγορά όσο ελάχιστοι. Στον κλάδο του τουρισμού εδώ και 28 χρόνια, από το 2011 εκπροσωπεί στην Τουρκία ελληνικές ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις και οργανισμούς, όπως τον Οργανισμό Τουρισμού Χαλκιδικής, ταυτόχρονα μέλος του Ελληνοτουρκικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδος και αντιπρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών γραφείων Μακεδονίας-Θράκης.
Στην αποκλειστική συνέντευξή του στο epixeiro.gr μας μιλάει για την κατάσταση στην Τουρκία, τον τούρκο επισκέπτη και τις υπηρεσίες που θα επιθυμούσε, την αδυναμία οργάνωσης μας και σχεδιασμού για προσέγγιση σε αγορές σε εθνικό επίπεδο (και από τις δύο πλευρές), καθώς και για τις προοπτικές συνεργασίες με τους εξ' ανατολής γείτονες.
Κύριε Χατζημανώλη, μπορείτε να μας πείτε ποια η εικόνα της Ελλάδας στην τουρκική αγορά; πώς μας βλέπουν και πώς μας αντιμετωπίζουν;
Η εικόνα της Ελλάδας στην Τουρκία είχε κάποια σημαντικά στερεότυπα, τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Θετικά δεδομένου ότι αναγνώριζαν πάντα ότι η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός τουριστικός πόλος, αλλά επικεντρώνονταν στα νησιά (Μύκονος, Σαντορίνη, Ρόδος, Κρήτη). Αρνητικά, μιας και γνωρίζοντας τις ακριτικές ανατολικές πλευρές του Αιγαίου (Μυτιλήνη, Χίος, Σάμος, κλπ), δεν διαθέτουν το χρόνο (περισσότερες διανυκτερεύσεις) για να εξερευνήσουν καλύτερα τις αντίστοιχες περιοχές (τουρίστες city break που όμως εκμεταλλευθήκαμε σε αφάνταστο βαθμό στη Θεσσαλονίκη, που για τους Τούρκους επισκέπτες είναι μια κατηγορία από μόνη της!).
Ισχύει η φήμη ότι οι Τούρκοι πλέον πουλάνε τις τουριστικές υπηρεσίες τους ακριβότερα από εμάς;
Βεβαίως και εδώ και περίπου οκτώ (8) χρόνια πουλάνε τις τουριστικές υπηρεσίες τους ακριβότερα από την Ελλάδα. Θα σας πείσει, άμεσα μια απλή ματιά στους τουριστικούς καταλόγους όλων των μεγάλων τουριστικών οργανισμών της Ευρώπης (TUI, κλπ).
Τι κάνουν καλύτερα από εμάς και τι κάνουν χειρότερα από εμάς σε επίπεδο ανταγωνισμού;
Έχουν αφάνταστα καλύτερο επίπεδο οργάνωσης, συνεργίας, προγραμματισμού και εκτέλεσης ενός προκαθορισμένου (σε βάθος χρόνου) τουριστικού σχεδίου, καθυστερούν όμως (όπως και η Ελλάδα) να "βγάλουν" στη διεθνή τουριστική αγορά νέα προϊόντα της χώρας τους (Ανατολία, Πόντος, κλπ).
Θα μπορούσαν να βγουν κοινά προϊόντα πχ στο Αιγαίο; έχουμε και τις διεθνείς κρουαζιέρες ως παράδειγμα.
Φυσικά και θα μπορούσαν να βγουν κοινά προϊόντα στην αγορά (όπως Σμύρνη - Χίος ή Κωνσταντινούπολη - Θεσσαλονίκη) αλλά υπάρχει τρομερή έλλειψη οργανωμένων ομάδων συνεργασίας, που θα εκπονήσουν και θα παρακολουθήσουν τα συνολικά projects και στις δύο (2) χώρες. Αυτό είναι και το σημαντικότερο, κατά τη γνώμη μου, πρόβλημα που στερεί μερικές εκατοντάδες χιλιάδες αφίξεις επισκεπτών από μακρινές χώρες όπως οι ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδάς, Ν. Αφρική, κλπ.
Σε ότι αφορά το concept της κρουαζιέρας στο Αιγαίο, μία προγραμματισμένη ναύλωση ενός σύγχρονου πλοίου (λ.χ. το Νήσος Μύκονος της Hellenic Seaways) με άξονα τη γραμμή Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Κουσάντασι ή Σμύρνη θα μπορούσε αφενός να λύσει ολοκληρωτικά το πρόβλημα της απομόνωσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου αλλά θα αποτελούσε και μία "γέφυρα" επικοινωνίας από τις υπόλοιπες βαλκανικές χώρες (FYROM, Βουλγαρία, Ρουμανία, κλπ) προς τη Μικρασιατική ακτή και αντίστροφα. Δυστυχώς, παρά τις εκκλήσεις μου, δεν ενδιαφέρεται κανένας...
Υπάρχει ρίσκο να επενδύσει κάποιος στην τουρκική αγορά λόγω πολιτικής αστάθειας;
Υπάρχει σοβαρότατος κίνδυνος μόνο (ή καλύτερα στη συντριπτική πλειοψηφία του) από τον ελληνικό εξερχόμενο τουρισμό (δηλαδή Έλληνες που επισκέπτονται την Τουρκία) δεδομένου ότι η ελληνική κοινή γνώμη επηρεάζεται απεριόριστα από τα αναληθή και τις περισσότερες φορές υποβολιμαία σχόλια των ΜΜΕ, στο σύνολο τους. Αντίθετα, η τουρκική πλευρά εάν και είναι εμφανώς ανώριμη και στον εξερχόμενο τουρισμό διανύει τα "παιδικά χρόνια" της, δεν επηρεάζονται τόσο ώστε να ανατρέψουν τις προκαθορισμένες αποφάσεις τους. Όποια άλλη τουριστική επένδυση στην Τουρκία όχι μόνο δεν αποτελεί ρίσκο, αλλά είναι με βεβαιότητα μια απόλυτα επιτυχημένη κίνηση.
Υπάρχει αγορά σε άλλες τουρκόφωνες χώρες (Αζερμπαϊτζάν, κα);
Υπάρχει αγορά σε όλες τις τουρκόφωνες χώρες (λ.χ. Αζερμπαϊτζάν) αλλά η ελληνική πλευρά δεδομένου ότι της ανακάλυψε εξαιρετικά καθυστερημένα, δεν προχωρεί με οργανωμένα βήματα στην εξερεύνησή τους. Παρατηρείται η γνωστή επιδερμική και αναποτελεσματική προσέγγιση.
Για πόσο καιρό ακόμα η Τουρκία θα αποτελεί πηγή εσόδων για την Ελλάδα; που πρέπει να στοχεύσει ο έλληνας επιχειρηματίας;
Η τουρκική αγορά θα αποτελεί για τόσο καιρό σημαντικότατη πηγή εσόδων για την Ελλάδα, για όσο οι Ελληνικοί δημόσιοι φορείς του τουρισμού, αντιληφθούν τη σπουδαιότητα και παράλληλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η αύξηση των αφίξεων μπορεί να κινείται στα πλαίσια του 15-20% σε ετήσια βάση, καθώς μαθηματικά αυξάνονται οι αναχωρήσεις των Τούρκων στο εξωτερικό. Η Ελλάδα είναι η πρώτη επιλογή των Τούρκων επισκεπτών στην Ευρώπη, δεν μπορούν να την αποφύγουν ή να την προσπεράσουν. Όσο όμως η ελληνική πλευρά δεν προγραμματίζει τίποτα σοβαρό για να διευκολύνει τις αφίξεις τους (λόγω έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής στα σύνορά μας, στα λιμάνια, στη χορήγηση προξενικής θεώρησης, στην έλλειψη στόχευσης στην τουρκική αγορά) τόσο θα μας προβληματίζει συνολικά η σχέση μας.
Ποιο το προφίλ του τούρκου επισκέπτη της χώρας μας; που θέλει να πάει; τι θέλει να δει; τι θέλει να αγοράσει; ποια η αγοραστική του δύναμη; πώς επιλέγει τις διακοπές του;
Το προφίλ του Τούρκου επισκέπτη που έρχεται στην Ελλάδα χωρίζεται σε δύο (2) κατηγορίες. Η μικρότερη (ασφαλώς) αφορά ένα αρκετά σημαντικό αριθμό βαθύπλουτων που έρχονται στο Αιγαίο με τα σκάφη τους (μόνο το καλοκαίρι). Μην ξεχνάμε ότι οι περισσότερες τουρκικές μαρίνες (state of art) βρίσκονται απέναντι από τα ελληνικά νησιά. Έτσι μερικές χιλιάδες πολυτελή σκάφη, έρχονται στο Αιγαίο.
Η δεύτερη κατηγορία αφορά τη μεγαλύτερη ομάδα ατόμων από την ολοένα και ανερχόμενη μεσαία τάξη που έρχονται αεροπορικώς ή με τουριστικά λεωφορεία ή με τα ΙΧ τους.
Οι Τούρκοι επισκέπτες ξοδεύουν αρκετά χρήματα (κυρίως για τη διατροφή και τη διαμονή τους), θέλουν να διασκεδάζουν με τον κλασσικό ελληνικό τρόπο, άρα αποτελούν μια εξαιρετικά καλή ομάδα επισκεπτών, και είναι εμφανώς πιο επιθυμητοί από τους Έλληνες επιχειρηματίες από ότι πολλοί άλλοι από την Κεντρική Ευρώπη. Επιλέγουν τις διακοπές τους σε ποσοστό 60-70% από το διαδίκτυο (και 30% από άλλους τρόπους, όπως τουριστικά γραφεία, κλπ).
Τουρκικές αερογραμμές ή αλλιώς Turkish airlines. μία από τις καλύτερες αεροπορικές παγκοσμίως. Ισχύει; αν ναι γιατί;
Φυσικά και η Turkish airlines είναι μία από τις έξι (6) καλύτερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, φθάνει να ρίξετε μια απλή ματιά στα μεγέθη της, σε όλο το φάσμα τους και θα το αντιληφθείτε αμέσως (πόσα εκατομμύρια επιβατών μεταφέρει, με ποιά συχνότητα, σε πόσα αεροδρόμιο, με πόσα αεροσκάφη, κλπ).
Ποιες είναι οι προτεραιότητες των τούρκων τουριστικών πρακτόρων στην Ελλάδα;
Οι Τούρκοι τουριστικοί πράκτορες αν και ποσοτικά (σε σχέση με τον αριθμό των ατόμων που μεταφέρουν στο εξωτερικό) είναι αρκετά "μεγάλοι", δυστυχώς, για όλους μας, είναι εξαιρετικά ανώριμοι, και στο σύνολο τους μάλλον αντιμετωπίζουν επιδερμικά όλη τη διαδικασία προγραμματισμού των ταξιδιών τους στην Ελλάδα.
Δεν είναι άμεση προτεραιότητα τους να προωθήσουν τις πραγματικές ανάγκες αλλά και την δυναμική της αγοράς τους, και έτσι χάνουν συνέχεια μερίδιο από τα e-shops και το διαδίκτυο γενικότερα. Δεν θα πρέπει όμως, να μας εκπλήσσει το παραπάνω γεγονός, αφού οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις στον εξερχόμενο τουρισμό έχοντας πείρα και προϊστορία πάνω από 40 χρόνια (οι Τούρκοι μόνο 10!) δεν τα κατάφεραν επίσης...
Τι προϊόντα- υπηρεσίες πρέπει να φτιάξουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για τους τούρκους;
Οι Ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει αρχικά να "φτιάξουν" ολοκληρωμένα προγράμματα για τους τούρκους επισκέπτες που να δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην κατάλληλη διαμονή, διατροφή - γαστρονομία, διασκέδαση και λιγότερο σε πολιτιστικές διαδρομές (που έρχονται σε δεύτερη μοίρα για τους Τούρκου). Είναι κυρίως αστικοί επισκέπτες, τους αρέσει η πολυκοσμία παρόλο που ζούνε σε ιδιαίτερα πολυπληθές περιβάλλον.
Ποιοι οι καλύτεροι ελληνικοί προορισμοί για τους τούρκους επισκέπτες;
Με σειρά αξιολόγησης είναι οι εξής:
• Η Θεσσαλονίκη (γιατί έκανε τη καλύτερη προσπάθεια με οργανωμένο τρόπο να προσελκύσει Τούρκους επισκέπτες)
• Η Χαλκιδική (γιατί είναι η μοναδική περιοχή που προσπάθησε σε σοβαρό επίπεδο στην τουρκική αγορά αν και δεν τη γνώριζε κανένας!)
• Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου (λόγω γειτνίασης).
• Μύκονος/Σαντορίνη (για τους γνωστούς λόγους, κυρίως life-style).
• Η Θάσος (λόγω γειτνίασης) και λιγότερο η Σαμοθράκη.
Τι περιμένουν οι τούρκοι επισκέπτες να βρουν στην Ελλάδα και δε βρίσκουν;
Οι Τούρκοι περιμένουν καλύτερες υποδομές που να συνάδουν με την παρουσία μας σε ΕΕ (λιμάνια, αεροδρόμια, συνοριακοί σταθμοί, τηλεπικοινωνία/δίκτυα wifi, τεχνολογικές εφαρμογές, κλπ) αλλά δυστυχώς δε τα βρίσκουν (γιατί απλά δεν υπάρχουν..!).
Και για να κλείσουμε, τι τους απογοητεύει όταν έρχονται στην Ελλάδα;
Τους απογοητεύει η γενική εικόνα έλλειψης καθαριότητας (σκουπίδια, συνθήματα σε κάθε λογής τοίχο ή άλλη επιφάνεια...) και η συνολική ανικανότητα των δημοσίων φορέων της Ελλάδας να λύσουν κάποια από τα προβλήματα της καθημερινότητας (νοσοκομεία, σχολεία, κ.λπ.).
Σχόλια