Η νέα εποχή του Metaverse έρχεται με αλλαγές και στον κόσμο των επενδύσεων
Το Metaverse είναι μέρος της «επόμενης γενιάς» του Internet, γνωστό σε κάποιους και ως Web 3.0, και υπόσχεται να αλλάξει όλα όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα. Μέσα στα επόμενα χρόνια, πιθανότατα όλοι θα εργαζόμαστε, θα ψυχαγωγούμαστε, θα επικοινωνούμε και θα επενδύουμε σε αυτό το πρωταρχικό ψηφιακό οικοσύστημα.
Η πρώτη εμφάνιση του Internet, γνωστή και ως Web 1.0, χαρακτηριζόταν από στατικές ιστοσελίδες. Οι χρήστες, ουσιαστικά, ήταν μόνο παρατηρητές αυτών των σελίδων. Αργότερα ήρθε το Web 2.0, το οποίο αντιπροσωπεύει την σημερινή εποχή. Κυριαρχούμενο από έναν δυσανάλογα μικρό αριθμό εταιρειών (π.χ. Facebook, YouTube, κ.λπ.), το σημερινό Internet είναι εξαιρετικά περιορισμένο, παρά τον ενεργό ρόλο των συμμετεχόντων (χρηστών). Έτσι, μπαίνουμε σιγά σιγά στην εποχή του Web 3.0, που θα ανοίξει ένα εντελώς νέο κόσμο με εμπειρίες που για μερικούς ανθρώπους μπορεί να μοιάζουν περισσότερο με ένα εικονικό περιβάλλον επιστημονικής φαντασίας (πχ “Ready Player One” ή“Tron”) παρά την πραγματική ζωή.
Το Metaverse είναι ουσιαστικά, ένας εικονικός διαδικτυακός κόσμος, ένα ψηφιακό σύμπαν. Αντικατοπτρίζει την πραγματική ζωή, αλλά δεν περιορίζεται από τους κανόνες της πραγματικότητας. Η αλληλεπίδραση με το Metaverse θα γίνεται με τη βοήθεια ηλεκτρονικού εξοπλισμού όπως το PC ή το smartphone και με αξεσουάρ όπως virtual reality (VR) headsets και controllers. Οι άνθρωποι στο Metaverse, θα είναι πρακτικά avatars (ένα είδος εικονικού κινούμενου χαρακτήρα) που θα αντιπροσωπεύει τον πραγματικό χρήστη. Θα υπάρχουν ψηφιακές γειτονιές με ψηφιακά σπίτια και ψηφιακά αυτοκίνητα. Οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας θα εργαστούν σκληρά για να δημιουργήσουν τα αξεσουάρ που θα κάνουν την εμπειρία στο Metaverse ακόμα πιο μοναδική. Αρκεί να φανταστούμε πώς θα είναι τα νέα virtual reality headsets, τα controllers και άλλες συσκευές.
Γενικά, πρέπει να έχουμε κατά νου ότι οι εταιρείες έχουν πραγματικά επενδύσει πολλά στον τομέα του metaverse και δεν συμμετέχουν σε αυτό μόνο για τη διαφημιστική προβολή. Πριν επενδύσετε, είναι σημαντικό να ερευνήσετε την εταιρεία που σας ενδιαφέρει ανάλογα με το τι κάνει σε αυτόν τον τομέα, προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος της επένδυσης. Είναι σημαντικό να κοιτάξουμε βαθύτερα σε βασικά πράγματα όπως μια υγιή θεμελιωμένη επιχείρηση, αλλά οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν πολλά θετικά επενδυτικά χαρακτηριστικά. Επίσης, οι πιο μεγάλες επιχειρήσεις δεν φοβούνται ότι θα μείνουν εκτός (Fear Of Missing Out).
Όσο εξελίσσεται το Metaverse μέσα στο 2022, εταιρείες όπως η Roblox ή η Unity έχουν αρκετή δουλειά μπροστά τους. Θα χρειαστεί να προσφέρουν πολύ καλύτερα γραφικά στα παιχνίδια. Η Unity στοχεύει να γίνει ηγέτης στο metaverse δημιουργώντας 3D περιεχόμενο σε AR (Augmented Reality) και VR (Virtual Reality). Η βιομηχανία πρέπει να κινηθεί γρήγορα σε αυτόν τον χώρο, ενώ η Unity ενδυναμώνει τους δημιουργούς με τα εργαλεία της. Με αυτόν τον τρόπο, είναι στρατηγικά τοποθετημένη για να κατακτήσει το μεγαλύτερο μέρος του μεριδίου αγοράς του metaverse. Επιπλέον, το VR και το AR θα απαιτούν πιο ισχυρό mobile edge computing και gaming βασισμένο στο cloud. Η Nvidia Grid vGaming υποστηρίζει έως και 160 PC games ταυτόχρονα. Εάν οι χρήστες αποκτήσουν υψηλότερες απαιτήσεις, ο server της Nvidia RTX θα ικανοποιήσει εύκολα τη ζήτηση.
Η Meta (μητρική εταιρεία του Facebook) κατέχει μεγάλο μερίδιο της αγοράς στην εικονική πραγματικότητα, χάρη στις μεγάλες πωλήσεις των headset Quest 2, ενώ έχει ανοίξει με δωρεάν πρόσβαση το “Horizon Worlds”, το νέο virtual περιβάλλον της. Πλέον έχει περάσει το στάδιο του beta και οι χρήστες μπορούν να το δοκιμάσουν. Οι game developers έχουν επίσης πρόσβαση σε νέα εργαλεία για creators. Οι επενδυτές θα πρέπει να δουν το άνοιγμα του “Horizon Worlds” ως ένα θετικό ξεκίνημα.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, πολλές εταιρείες τεχνολογίας θα έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν από τη συμμετοχή στην ανάπτυξη του Metaverse, καθώς υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλους του 2024, η παγκόσμια αγορά για το Metaverse θα μπορούσε να φτάσει σε αξία έως και 1 τρισ. δολάρια ΗΠΑ. Αξίζει σε αυτό το σημείο να πούμε ότι, η εταιρεία με το χαρακτηριστικό όνομα Meta είναι μόνο η αρχή σε αυτό το ταξίδι και, αν αυτή η τεχνολογία εδραιωθεί, τότε μακροπρόθεσμα η Meta θα γίνει παράδειγμα για πολλές εταιρείες να αναπτυχθούν και να αποκτήσουν πολύ περισσότερα από όσα έχουν σήμερα.
Αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να έχει κάποιος κατά νου εάν πρόκειται να ασχοληθεί με επενδύσεις στο Metaverse. Είναι μια εντελώς εξειδικευμένη αγορά και με πολύ παθιασμένους «θαυμαστές». Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αυτή η αγορά είναι ακόμα μικρή και προς το παρόν τίποτα δεν εγγυάται ότι θα μεγαλώσει θεαματικά. Επίσης, εάν το οικοσύστημα του Metaverse καταρρεύσει, λόγω τεχνικών ή άλλων προβλημάτων, μια πιθανή επένδυση θα μπορούσε να αποτύχει, οπότε ο κίνδυνος είναι αυξημένος για τον δυνητικό επενδυτή.
Συνολικά, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν επενδύουμε σε μια εικονική πραγματικότητα. Θα πρέπει πάντα να μην ξεχνάμε ότι το κεφάλαιό μας μπορεί να κινδυνεύσει ανά πάσα στιγμή καθώς επενδύουμε σε κάτι άυλο, που είναι συνάμα νεόκοπο και άγνωστο. Μια πιθανή επένδυση είναι παρακινδυνευμένη σε αυτό το στάδιο, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος να εξελιχθεί σε «φούσκα», όπως έχει συμβεί στο παρελθόν και με άλλους τύπους επενδύσεων.
Στο εγγύς μέλλον, οι επενδυτές θα στραφούν σε αυτήν την «νέα ψηφιακή πραγματικότητα» και πολλές αλλαγές αναμένεται να συμβούν στον χρηματοοικονομικό και επενδυτικό τομέα.
Σχόλια