Η ρωσική αγορά του ενός εκατ. επισκεπτών. Τι βρίσκεται πίσω από αυτή την ευχάριστη είδηση;
Όλοι μας έχουμε ακούσει για τη Ρωσία, αλλά ακούγεται πιο μακρινό και πιο ξενο από ότι η Γερμανία ή η Γαλλία. Παρόλαυτά, πλέον αποτελεί μία ώριμη αγορά για τον ελληνικό τουρισμό. Ο Δημήτρης Χαριτίδης, από τους ανθρώπους που την δουλεύουν πλέον από μία καίρια θέση έρχεται να απαντήσει στις ερωτήσεις μας. Ασχολείται με τη ρωσική αγορά από το 2004 και σήμερα είναι Διευθύνων Σύμβουλος στον διεθνή τουριστικό πράκτορα ΤΕΖ TOUR στην Ελλάδα.
Μετά από μια δεκαετία αυξανόμενης κίνησης ρώσων, έχουμε σήμερα μια πιο καθαρή εικόνα για τη ρωσική αγορά;
Φέτος υπήρχε και μία σχετική πτώση λόγω των γνωστών οικονομικοπολιτικών γεγονότων σε Ρωσία και Ουκρανία. Μπορούμε να πούμε ότι η ρωσική αγορά σταθεροποιείται σχετικά με την Ελλάδα σε νούμερο περίπου ενός εκατομυρίου και ενός εκατομμυρίου τριακοσίων χιλιάδων επισκεπτών ετησίως, που βάζουν τη Ρωσία μέσα στην πρώτη πεντάδα αφίξεων στην Ελλάδα και την κάνουν πλέον μία σταθερή αγορά, χωρίς να ξεπερνά όμως σε σημασία την Αγγλία και τη Γερμανία.
Ποιά η εικόνα των Ρώσων για την Ελλάδα και ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς ελληνικοί προορισμοί;
Ο Ρώσος ψωνίζει, του αρέσουν τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα, θέλει όμως καλύτερη προβολή και ενημέρωση. Η Ελλάδα δεν είναι ούτε φτηνός, ούτε ακριβός προορισμός για τον Ρώσο. Πλέον αποτελεί προορισμό μαζικού τουρισμού, χάνοντας την αίγλη του ιδιαίτερου, και βρίσκεται κάτω από την Τουρκία, όπου υπάρχουν καλύτερα και ακριβότερα καταλύματα.
Οι πιο δημοφιλείς ελληνικοί προορισμοί αυτή τη στιγμή είναι η Κρήτη, η Χαλκιδική και η Ρόδος.
Υπάρχει «μέλλον» για κίνηση στην Ελλάδα από τις υπόλοιπες ρωσόφωνες χώρες;
Δυστυχώς για κάποιο διάστημα την Ουκρανία τη ξεχνάμε, αν και πριν τα γεγονότα εκεί, οι εκτιμήσεις για την κίνηση θα ήταν 500.000 επισκέπτες το χρόνο, και το 2013 ήταν 7η σε αφίξεις στην Κρήτη, και φυσικά είναι και εγγύτερα από τη Ρωσία στην Ελλάδα. Η Λευκορωσία πάει καλά αν και μικρή σε μέγεθος και με κάποια προβλήματα, ενώ το Καζακστάν και το Αζερμπαϊτζάν επιλέγουν Τουρκία περισσότερο. Η Ελλάδα θα μπορούσε να απευθυνθεί σε πολύ καλούς πελάτες από αυτές τις χώρες μόνο με διαφοροποίηση προϊόντος. Γενικά από τις ανατολικές χώρες και η Τουρκία αποτελεί μία καλή αγορά για την Ελλάδα.
Ελλάδα και Κύπρος. Ανταγωνιστές για τους Ρώσους;
Η Κύπρος είναι πιο ακριβή από την Ελλάδα, τοποθετήθηκε πιο σωστά, αν και η Ελλάδα έχει καλύτερα ξενοδοχεία και υπηρεσίες. Εν τούτοις η Κύπρος έχει πετύχει και μεγαλύτερη σεζόν. Για παράδειγμα αν πας στη Ρόδο στις 15 Οκτώβρη θα έχουν κλείσει πολλές επιχειρήσεις, ενώ στην Κύπρο δεν είναι έτσι. Οι κύπριοι έχουν και παράπονα από τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού, που εν συγκρίσει με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού λειτουργεί πιο ορθολογικά.
Υπάρχουν λάθη της Ελλάδας για τη ρωσική αγορά;
Η Ελλάδα δεν έχει τοποθετήσει κανέναν προορισμό ως κάτι συγκεκριμένο, ούτε για παράδειγμα τις μεγάλες πόλεις της, Αθήνα-Θεσσαλονίκη ως city breaks, ούτε κάνει μία επιλογή νησιών πχ Ρόδος ή Ρέθυμνο στην Κρήτη, ώστε να δουλεύουν όλη τη σεζόν περισσότερο από άλλα νησιά. Δεν έχει κάνει κάτι σοβαρό συγκριτικά με τον ανταγωνισμό ούτε για παράδειγμα σε γνωστές εμπειρίες όπως το γύρο της Πελοποννήσου.
Στην Ελλάδα λοιπόν λείπουν τα στοιχειώδη. Δεν υπάρχει ένα σοβαρό αεροδρόμιο στην Κρήτη για παράδειγμα, έρχονται διευθύνοντες σύμβουλοι μεγάλων τουριστικών πρακτόρων στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, με κίνηση το καλοκαίρι σαν της Αθήνας, και απορούν. Μη ξεχνάμε ότι η πρώτη και η τελευταία εντύπωση για τον επισκέπτη είναι το αεροδρόμιο.
Η απουσία θεματικών πάρκων
Επίσης δεν έχει γίνει καμία κίνηση σε επίπεδο θεματικού πάρκου, πχ στην Αττάλεια τώρα κατασκευάζεται ένα με θέμα την ελληνική μυθολογία και τον Τρωικό πόλεμο. Εμείς δεν έχουμε κάνει τίποτα για αυτά. Δείτε για παράδειγμα το XCARET στο Μεξικό ή το PortAventura στη Βαρκελώνη. Τι έχουμε εμείς να δείξουμε αντ' αυτών;
Υπάρχουν κάποιοι που να έχουν χειριστεί το θέμα σωστά;
Η Περιφέρεια Κρήτης κάνει αρκετά καλή δουλειά, προσπαθούν, έχουν πλάνο, μαζί και με τα Δωδεκάνησα συγκριτικά με τη Βόρεια Ελλάδα πχ που είναι πιο πίσω κατά τη γνώμη μου. Μεμονωμένες κινήσεις δυστυχώς και ασυντόνιστες γενικά, που για τέτοια μεγέθη αγορών δεν είναι αποτελεσματικές.
Ποιες οι προτεραιότητες των ρώσων τουριστικών πρακτόρων στην Ελλάδα;
Οι Ρώσοι πάντα θα αναζητούν κρεβάτια σε καλή τιμή. Αν ο Ρώσος βρει παρόμοια βέβαια αλλού, πχ στην Τουρκία, από όπου μπορούν να παίρνει όγκο και έχει πολλά καινούρια ξενοδοχεία να προσφέρει.
Είναι περίεργα, ο Ρώσος δε θα επηρεαστεί από παράγοντες όπως πχ η Ορθοδοξία, είναι ένα συν ίσως αλλά όπως κάθε συν πάει με ένα μείον.
Τι προϊόντα-υπηρεσίες πρέπει να αναπτύξουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για τους ρώσους;
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις όπως ταβέρνες με ποιότητα που δεν κοροϊδεύουν θα κερδίζουν, ειδικά μέσω του ίντερνετ όλα μαθαίνονται. Ο Ρώσος πληροφορείται και αυτός και θα κερδίσουν όσοι έχουν τη σχέση «ποιότητας-τιμής».
Τι περιμένουν οι ρώσοι επισκέπτες να βρουν στην Ελλάδα και δε βρίσκουν και τι τους απογοητεύει όταν έρχονται στην Ελλάδα;
Εξαρτάται από τις προσδοκίες, αναφέραμε πιο πριν τις υποδομές, τα αεροδρόμια, τα θεματικά πάρκα, αλλά δεν είναι μόνο αυτά, είμαστε μια χώρα με τόσα νησιά, και δεν έχουμε μαρίνες σε αυτά τα νησιά.
Όσον αφορά την απογοήτευση όσοι έχουν αγοράσει πολύ ακριβές διακοπές στην Ελλάδα και έχουν ταξιδέψει πχ στην Νοτιανατολική Ασία, μένουν απογοητευμένοι από τις εδώ υπηρεσίες, γιατί εκεί με λιγότερα χρήματα μπορούν να έχουν πολλά περισσότερα. Ναι μεν στην Ελλάδα υπάρχει και το θέμα του εργατικού κόστους, αλλά και σε άλλες χώρες το εργατικό έχει ανέβει αρκετά. Επίσης και σε συνδυασμό με το ότι δεν έχουμε ταξιδέψει αλλού για να μπορούμε να συγκρίνουμε το τι σημαίνει διαμονή σε πολύ πιο ακριβούς προορισμούς, νομίζουμε ότι είμαστε οι καλύτερα. Καλό είναι όμως να δούμε και τι προσφέρει και ο ανταγωνισμός.
Να ολοκληρώσουμε με κάτι που ανέφερες, την Τουρκία. Θεωρείς την Τουρκία μια καλή αγορά για το μέλλον;
Η Τουρκία είναι κοντά, διασκεδάζουν στην Ελλάδα, τους αρέσει η Ελλάδα. Η Σύμη στα Δωδεκάνησα είναι η «δικιά» τους Κυανή Ακτή, γεμάτη γιοτ συν ότι γεμίζουν και άλλα νησιά του Αιγαίου όπως η Χίος και η Μύκονος. Μη ξεχνάμε ότι 400 χρόνια έχουν αφήσει το στίγμα τους, το «ούνα φάτσα ούνα ράτσα» ίσως ταιριάζει περισσότερο με τους Τούρκους πια, ειδικά αυτούς που ζουν στα παράλια της Μικράς Ασίας και στην Κωνσταντινούπολη! Πρέπει η Ελλάδα να επενδύσει σε αυτή τη αγορά.
Σχόλια