Η ώρα του reset: «Η φωνή των εργαζομένων έχει σημασία και πρέπει να ακουστεί»
Σε μια εποχή στην οποία ακούμε για ζητήματα όπως η «μεγάλη παραίτηση», με την εργασία να βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές αλλαγές, «η φωνή των εργαζομένων έχει σημασία και πρέπει να ακουστεί», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το World Economic Forum.
Σύμφωνα με το WEF, «είναι μια στιγμή απολογισμού για τους οργανισμούς. Για να ανακάμψουν γρήγορα και να σχεδιάσουν τη μελλοντική τους ανάπτυξη, οι εταιρείες πρέπει να διατηρήσουν το ταλέντο και να προσελκύσουν νέους υπαλλήλους. Αλλά είναι επίσης μια ευκαιρία που έρχεται μια φορά για κάθε γενιά. Οι οργανισμοί έχουν την ευκαιρία να πατήσουν το reset και να ξανασκεφτούν τις στρατηγικές σχετικά με τους ανθρώπους τους.
Οι ηγέτες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην εμπειρία των εργαζομένων, ξεκινώντας από το να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους».
Κερδίστε την εμπιστοσύνη των εργαζομένων
Όπως αναφέρει το WEF, παραδοσιακά, οι ηγέτες διαμόρφωναν τις εμπειρίες των εργαζομένων με βάση αυτό που πίστευαν ή υπέθεταν ότι θα έκανε τους υπαλλήλους τους πιο ευτυχισμένους. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχει δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στις ανάγκες του κάθε εργαζομένου, κάτι που έφερε στο προσκήνιο ένα σημαντικό χάσμα, μια «αποσύνδεση», μεταξύ του τι πιστεύουν οι εργοδότες πως θέλουν οι άνθρωποι τους και τι οι τελευταίοι πραγματικά αναζητούν. Με την πάροδο του χρόνου, αυτή η αποσύνδεση έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα.
Εντούτοις, δεν υπάρχει κάτι που να μπορεί να λειτουργήσει για όλους, με το εργατικό δυναμικό να παρουσιάζει σημαντικές διαφορές και με τις προσδοκίες του να αλλάζουν συνεχώς. Επομένως, σύμφωνα με το WEF, είναι κρίσιμο να υπάρχει μια ισχυρή κατανόηση του τι θέλουν. Για να το πετύχετε αυτό, πρέπει να τους ακούτε, να ανταποκρίνεστε σε αυτά που αναζητούν και να αναλαμβάνετε δράση.
«Όταν οι εργοδότες συμμετέχουν σε έναν συνεχή, αμφίδρομο διάλογο με τους υπαλλήλους τους, συγκεντρώνουν τις απαραίτητες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για να καθορίσουν την καλύτερη πορεία δράσης και να ικανοποιήσουν τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των εργαζομένων». Αυτό «στέλνει ένα μήνυμα ότι οι απόψεις τους εκτιμώνται, βοηθώντας να καλλιεργηθεί ένα αίσθημα εμπιστοσύνης που είναι θεμελιώδες για μια θετική και παραγωγική εργασιακή εμπειρία.
Και, επιπλέον, όταν οι εργαζόμενοι μπορούν να είναι βέβαιοι ότι τα σχόλιά τους εκτιμώνται και συμβάλλουν στην επίτευξη βελτιώσεων στην εργασία, αισθάνονται περισσότερο υποχρεωμένοι να συνεχίσουν να τα μοιράζονται». Η γεφύρωση αυτού του χάσματος μεταξύ της ειλικρινούς ανατροφοδότησης και της σκόπιμης, ουσιαστικής δράσης, «είναι το κλειδί για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο χώρο εργασίας». Η εμπιστοσύνη στον εργοδότη, όπως είναι αναμενόμενο, συνεισφέρει και στη διατήρηση του ταλέντου.
Προσφέρετε μεγαλύτερη αυτονομία
Για να αναπτύξει ο εργοδότης την καλύτερη δυνατή εργασιακή εμπειρία, πρέπει να μάθει να εμπιστεύεται τους υπαλλήλους του. Η έρευνα «Employee Expectations Report» διαπίστωσε ότι η ελευθερία να εργάζεται κάποιος με μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία έγινε πολύ πιο σημαντική κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Επομένως, η αυτονομία πρέπει να διαδραματίσει πιο ουσιαστικό ρόλο και στο μέλλον της εργασίας.
Και αυτό δεν σημαίνει να αφήνεται ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει, όποτε θέλει. Αντίθετα, πρόκειται για την παροχή στους υπαλλήλους της ελευθερίας να εξερευνήσουν τι λειτουργεί καλύτερα για αυτούς, λαμβάνοντας υπόψη τις ατομικές και μεταβαλλόμενες συνθήκες. «Σημαίνει να εμπιστεύεστε ότι οι υπάλληλοί σας θέλουν να κάνουν καλή δουλειά και επομένως να τους δίνετε τη δυνατότητα να προσφέρουν τον καλύτερο εαυτό τους στη δουλειά.
Φυσικά, δεν μπορούν να γίνουν όλοι οι ρόλοι εξ αποστάσεως και δεν μπορούν όλοι οι οργανισμοί να παρέχουν ευέλικτο ωράριο εργασίας. Αλλά μια μεγαλύτερη αίσθηση αυτονομίας των εργαζομένων μπορεί ακόμα να επιτευχθεί, για παράδειγμα, με μια πιο προσεκτική, διαφανή προσέγγιση στον προγραμματισμό που αφορά στις βάρδιες. Ή υποστηρίζοντας την κινητικότητα και την ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσα από τον οργανισμό».
Οι ηγέτες, σύμφωνα με το WEF, έχουν την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την πανδημία και να δημιουργήσουν έναν εργασιακό κόσμο που λειτουργεί για όλους. «Οι ευχαριστημένοι εργαζόμενοι οδηγούν σε ευχαριστημένους πελάτες. Σε μια εποχή που οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν αυξανόμενες πιέσεις στην εργασία και στο σπίτι, η επίδειξη μεγαλύτερης εμπιστοσύνης στις ομάδες σας θα βελτιώσει σημαντικά την εμπειρία για όλους, ενώ θα συμβάλει στην αύξηση της πίστης, της παραγωγικότητας και της συνολικής επιτυχίας της ομάδας».
Ακολουθήστε μια εξατομικευμένη προσέγγιση
Μόλις αναπτυχθεί μια αμφίδρομη εμπιστοσύνη μεταξύ εργαζομένου και εργοδότη, οι δυνατότητες είναι απεριόριστες. Και αυτό γιατί δεν χρειάζεται πλέον οι ηγέτες να βασίζονται σε υποθέσεις σχετικά με το ποια οφέλη θα μπορούσαν να ενισχύσουν την παραγωγικότητα ή πού και πότε οι υπάλληλοί τους κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους.
Η συνεχής ροή δεδομένων που παρέχεται από τους υπαλλήλους μέσω ανατροφοδότησης, που συγκεντρώνεται μέσω της σωστής χρήσης τεχνολογικών λύσεων, «επιτρέπει στους ηγέτες να δημιουργούν εξατομικευμένες και δίκαιες εμπειρίες». Ακόμη και σε μεγάλους οργανισμούς, όπου είναι πιο δύσκολο να ικανοποιηθεί κάθε μεμονωμένη ανάγκη, η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθούνται οι τάσεις και να προσφέρονται καλύτερες εμπειρίες για όλους.
«Μόλις κατανοήσετε τις εξελισσόμενες προτιμήσεις και τους στόχους των ανθρώπων σας, η μηχανική μάθηση και οι πληροφορίες που βασίζονται σε δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτιστοποίηση των εμπειριών, με τρόπο που θα βοηθήσει τους ανθρώπους να αναπτυχθούν, να αισθανθούν μεγαλύτερη υποστήριξη σε στιγμές που έχουν σημασία και να είναι πιο παραγωγικοί».
Συγκλίνοντα ευρήματα
Άλλωστε, σύμφωνα με το Global Human Capital Trends Report 2021 της Deloitte, το 68% των στελεχών συμφώνησε ότι οι στρατηγικές του εργατικού δυναμικού θα είναι περισσότερο προσαρμοσμένες στις ατομικές ανάγκες, στο μέλλον. «Η καθιέρωση του ανήκειν απαιτεί από τους οργανισμούς να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να αντιπροσωπεύουν τόσο τον αυθεντικό εαυτό τους όσο και τις μοναδικές τους ανάγκες στους εργοδότες τους» αναφέρει χαρακτηριστικά η συγκεκριμένη μελέτη.
Παράλληλα, το EY Work Reimagined Employer Survey 2021 έδειξε ότι το 79% των εργοδοτών σχεδιάζουν να προβούν σε μετριοπαθείς έως εκτεταμένες αλλαγές, ώστε να επιτρέψουν σε μεγαλύτερο ποσοστό την εφαρμογή υβριδικής εργασίας, κάτι που αντανακλά τις απόψεις του 90% των εργαζόμενων, οι οποίοι δήλωσαν ότι επιθυμούν ευελιξία στο πότε και από πού εργάζονται. «Παρόλα αυτά, μόλις το 40% των επιχειρήσεων έχουν επικοινωνήσει αυτά τα σχέδια, αυξάνοντας τις πιθανότητες για τη δημιουργία χάσματος με τους εργαζόμενους, σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η ευελιξία, η εταιρική κουλτούρα και η παραγωγικότητα».
Τέλος, χαρακτηριστική είναι και μελέτη που δημοσιεύθηκε από την Focus Bari, στην οποία επτά στους δέκα Έλληνες τοποθετούνται μάλλον ή απολύτως υπέρ της τηλεργασίας, με σημαντικά θετικότερους υπέρ της τηλεργασίας να εμφανίζονται οι εργαζόμενοι 25-34 χρόνων και όσοι έχουν ήδη εργαστεί/εργάζονται τώρα με τηλεργασία. Για την πλειονότητα των Ελλήνων, η τηλεργασία έχει θετική υποδοχή εφόσον το επιτρέπει το είδος της εργασίας και αποτελεί αμοιβαία λύση μεταξύ εργαζόμενων και επιχείρησης.
Σχόλια