Το αξιομνημόνευτο deal των 3 δισ. δολαρίων των απελπισμένων Wal-Mart και Jet.com
Αλήθεια, πόσο απελπισμένη θα πρέπει να είναι η Walmart, η οποία «χώνει» 3 δισ. δολάρια στη «μαύρη τρύπα» του άστοχου επιχειρηματικού μοντέλου της Jet.com; Αντίστοιχα, πόσο απελπισμένος θα πρέπει να είναι o άλλωστε δυνητικός αντίπαλος της Amazon, η Jet.com, που μόλις μετά από ένα χρόνο λειτουργίας περνάει στα χέρια της Wal-Mart;
Το αξιομνημόνευτο deal (πρόκειται για το υψηλότερο τίμημα που έχει δοθεί για νεοφυή επιχείρηση στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου) που ανακοινώθηκε από τα εμπλεκόμενα μέλη την προηγούμενη εβδομάδα (Walmart Agrees to Acquire Jet.com, One of the Fastest Growing e-Commerce Companies in the U.S.) φέρνει μεν στους επενδυτές και στον ιδρυτή της Jet.com, Marc Lore, υπερκέρδη αλλά όχι και την επαγγελματική – ηθική επιτυχία, καθώς η Jet.com δεν κατάφερε να γίνει σημαντικός ανταγωνιστής της Amazon, με αποτέλεσμα να αναζητήσει κρησφύγετο κάτω από την ομπρέλα της Wal-Mart.
Να θυμίσω ότι τρεις μονάχα μήνες μετά το λανσάρισμα της πλατφόρμας, η Jet άλλαξε τη στρατηγική και το επιχειρηματικό μοντέλο της, το οποίο προσανατολιζόταν αρχικά στο πετυχημένο μοντέλο της Costco (ένα είδος Shopping Club), χάνοντας με αυτόν τον τρόπο τον προσανατολισμό και την αξιοπιστία της ενώ παράλληλα για την επίτευξη της ανάπτυξή της δαπανούσε σε ενέργειες μάρκετινγκ το ποσό των 20 -25 εκατ. δολαρίων, μηνιαίως.
Από την άλλη, η Wal-Mart παραδέχεται εμμέσως ότι η παν-καναλική ψηφιακή στρατηγική της δεν αποδίδει, μη έχοντας όντως αφετηρία τις ανάγκες των πελατών της. Άλλωστε, για πρώτη φορά στην πλούσια ιστορία της, εμφανίζει για το 2015 κάμψη πωλήσεων, ενώ το 2016 ξεκίνησε με το κλείσιμο 269 καταστημάτων. Όσον αφορά την προοπτική πορείας των Οnline πωλήσεων, η ίδια κρίνει ότι για τα επόμενα τέσσερα έτη θα είναι ζημιογόνα (αρχείο PDF).
Στον αντίποδα, η Amazon έσπασε το φράγμα των 100 δισ. δολαρίων σε έσοδα (Έσπασε το φράγμα των 100 δισ. δολαρίων σε έσοδα η Amazon!). Συγκριτικά, τα έσοδα της Walmart μέσω του e-commerce ανέρχονται σε 14 δισ. δολάρια. Επιπλέον, η ίδια ξεπέρασε σε κεφαλαιοποίηση την Walmart ως η εταιρεία λιανικής με τη μεγαλύτερη αξία στον κόσμο, ενώ παράλληλα κατέχει και τα ηνία της πιο αποδοτικότερης εταιρείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου στον κόσμο. Εάν συγκρίνουμε τα revenue per employee (έσοδα ανά εργαζόμενο) των δύο εταιρειών, θα παρατηρήσουμε ότι κάθε εργαζόμενος στην Amazon δημιουργεί έσοδα 463.631 χιλ. δολάρια, σε αντίθεση με την Walmart όπου κάθε εργαζόμενος δημιουργεί ετησίως «μονάχα» έσοδα αξίας 220.000 χιλίων δολαρίων περίπου (συνολικά η Walmart απασχολεί πάνω από 2,2 εκατ. ανθρώπους έναντι 230.000 στην Amazon).
Τα παραπάνω δεδομένα, βέβαια, αναγκάζουν τη Walmart να κλείνει απεγνωσμένα συμφωνίες με ανταγωνιστές της Amazon. Πρόσφατα η ίδια ανακοίνωσε το κλείσιμο στρατηγικής συνεργασίας με την κινεζική JD.com για να ακολουθήσει η περιβόητη εξαγορά της Jet.com, ως λυτρωτή έναντι της Amazon (Wal-Mart to Acquire Jet.com for $3.3 Billion to Fight Amazon).
Το να καταφέρει η Walmart να προκαλέσει την Amazon, παρότι την εξαγορά τεχνογνωσίας και τεχνολογίας ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά και την πρόσβαση σε πελάτες και δεδομένα της Jet.com, αναθέτοντας επιπλέον τα ηνία της Walmart.com στον ιδρυτή της Jet.com, Marc Lore φαίνεται μάλλον δύσκολη υπόθεση.
Βλέπετε, δεν αρκούν μονάχα οι χαμηλές τιμές για την προσέλκυση (διαδικτυακών) πελατών αλλά έξυπνα επιχειρηματικά μοντέλα και νέα οικοσυστήματα υπηρεσιών – αλυσίδες αξιών, οι οποίες καταφέρνουν οργανικά να προσελκύσουν νέους πελάτες μέσω μιας υπερισχύουσας αποκλειστικής υπηρεσίας και βιωματικής εμπειρίας, αποκτώντας συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.
Ως εκ τούτου, το παραπάνω, αξιομνημόνευτο deal των 3 δισ. δολαρίων των απελπισμένων Wal-Mart και Jet.com...θα έφερε χαμόγελα στην Amazon, καθώς ακόμα ένας «δήθεν» ανταγωνιστής, και μάλιστα πολύ γρήγορα, παραδόθηκε αμαχητί, τουλάχιστον στην ολοένα και πιο μονότονη αμερικανική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σχόλια