Πρόσφατα ανακοινώθηκε στον ελληνικό τύπο ότι ο όμιλος Alibaba, ο κινεζικός γίγαντας που ήδη έχει γίνει ο βασιλιάς του παγκόσμιου e-commerce, επιχειρεί άνοιγμα και στην ελληνική αγορά, όχι, όμως, με τη μορφή λειτουργίας παραρτήματος σε αυτήν, όπως φαντάζονταν πολλοί.
Άλλωστε, η Alibaba έχει ανοίξει γραφεία στην Ευρώπη, όπως στο Μόναχο και στο Παρίσι, δηλαδή μονάχα στις κυριότερες αγορές Ηλεκτρονικού Εμπορίου όπου θεωρεί ότι αξίζουν πραγματικά. Ενώ την ελληνική αγορά αποκαλεί αναδυόμενη αγορά, όπως διαφαίνεται από την πρόσφατη μεταξύ άλλων παρουσίαση της στρατηγικής διεθνοποίησης (αρχείο PDF) της Alibaba προς το επενδυτικό κοινό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της παραπάνω παρουσίασης για την ελληνική αγορά, ενδείκνυνται οι B2B πλατφόρμες Alibaba.com και 1688.com, καθώς και οι υπηρεσίες της ANT Financial – Alipay (χρηματοοικονομικές υπηρεσίες), Aliyun.com (υπηρεσίες Alibaba Cloud), Cainiao Network (δίκτυο υπηρεσιών logistics το οποίο διαχειρίζεται περί τα 33 εκατ. πακέτα ημερησίως) και Alimama.com (υπηρεσίες μάρκετινγκ). Βέβαια, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, που έλαβε χώρα στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, ο Country Manager της Alibaba για την Ιταλία, την Ισπανία και την Ελλάδα, κ. Ροντρίγκο Τσιπριάνι Φορέσιο, ανέφερε και τη δυνατότητα προβολής των ελληνικών επιχειρήσεων στις B2C πλατφόρμες της, την Tmall και την αντίστοιχη διεθνή Tmall Global. Στην τελευταία δεν είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία των ξένων επιχειρήσεων στην κινεζική αγορά, ενώ αυτές μπορούν να προβάλλουν τα προϊόντα τους μέσω τριών διαφορετικών τύπων ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Η παραπάνω στρατηγική κίνηση του ομίλου εντάσσεται στο πλαίσιο αναζήτησης ελλήνων προμηθευτών για τις πλατφόρμες της. Στόχος της Alibaba είναι μέχρι το έτος 2020 η ακαθάριστη αξία των εμπορευμάτων (Gross Merchandise Value) τα οποία διακινούνται στις πλατφόρμες του οικοσυστήματός της να ανέλθουν σε 1 τρισ. δολάρια, και κάποτε σε διάστημα το πολύ 20 ετών, αυτή να εξυπηρετεί 2 δισ. πελάτες παγκοσμίως. Βέβαια, ο μετασχηματισμός του εμπορίου („The Future – Transforming Commerce“) επιφέρει και σημαντικές εξελίξεις στις επιχειρηματικές της δραστηριότητες όπως δείχνει το παρακάτω εικονογράφημα.
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες – B2C και B2B Marketplaces – ανήκουν αναμφισβήτητα στους μεγάλους νικητές του Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Marketplaces: Τα επιχειρηματικά μοντέλα, που είναι οι πραγματικοί νικητές της συγκεντροποίησης στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο), καθώς γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη υπόθεση η μη συμμετοχή των εμπόρων, κατασκευαστών, brands στις πλατφόρμες της Amazon, eBay και Alibaba (βλέπε E-Commerce 2020: Κερδισμένοι και ηττημένοι).
Ενώ όπως έχω αναφέρει στο παρελθόν, το διασυνοριακό Ηλεκτρονικό Επιχειρείν όχι απλώς δεν είναι περιττό αλλά αναγκαίο, καθώς το μέλλον των εξαγωγών μας αλλά και γενικώς της ελληνικής οικονομίας θα εξαρτηθεί από το βαθμό ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η εξασφάλιση ενός μέρος του τζίρου μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου με την ανάπτυξή του στις ξένες αγορές είναι άκρως ελκυστική για τους έλληνες εξαγωγείς. Αυτό εκ πρώτης άποψης φαίνεται απλό και υπόσχεται ταχεία ανάπτυξη. Απαιτεί όμως πάνω από όλα, μια ολοκληρωμένη ανάλυση, η οποία θα πρέπει να απαντήσει στα πολλά ερωτήματα (βλέπε Εξαγωγές 2.0: Μοχλός ανάπτυξης το Ηλεκτρονικό Εμπόριο). Παράλληλα, οι έλληνες εξαγωγείς θα πρέπει να γνωρίζουν ότι απαιτείται αρκετός χρόνος, αρκετές ενέργειες αλλά τεχνογνωσία για τη σωστή –κερδοφόρα διαχείριση λογαριασμών στις πλατφόρμες της Alibaba.
Βέβαια, όποιος πιστεύει ότι η διάθεση των ελληνικών premium – όχι mass market- προϊόντων σε πλατφόρμες τύπου Alibaba θα επιφέρει και τη σωτηρία των ελληνικών επιχειρήσεων, μάλλον δεν έχει κατανοήσει το δίλημμα διαφάνειας του διαδικτύου αλλά και τη στρατηγική τοποθέτησης επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου. Παράλληλα δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι μέσω του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου δεν υφίσταται κανένας μηχανισμός προστασίας της εγχώριας αγοράς. Δεν χρειάζεται η Alibaba να έρθει στην Ελλάδα για να επιφέρει τον οικονομικό θάνατο των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων. Αρκεί οι κινεζικές επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση στο Νέο Δρόμο του Μεταξιού, ήτοι στις αγορές της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης μέσω του λιμανιού του Πειραιά (βλέπε τη συνεργασία των ΕΛΤΑ με με την κινεζική εταιρεία «ZHEJIANG LTD») και όπου αποδέκτες των δεμάτων τους είναι οι ανταγωνιστές των ελληνικών e-Shops.
Η ιδεατή λύση για την Ελλάδα και τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι ένα Ψηφιακό σοκ (Επιλέξτε: Ψηφιακό σοκ ή παίγνιο και θύμα των άλλων ξένων χωρών;) και μια ελληνική πλατφόρμα, η οποία θα προβάλλει και θα διαθέτει, αποκλειστικά μόνο ποιοτικά ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες στις κυριότερες αγορές, προσφέροντας παράλληλα μια μοναδική βιωματική εμπειρία, κεφαλαιοποιώντας την υπεραξία της, αποκλειστικά για τον εαυτό της!
Σχόλια