Η παγκόσμια αγορά smartphone παρουσίασε άνοδο, για πρώτη φορά από το 2017, με τις ετήσιες αποστολές συσκευών να φτάνουν τα 1,39 δισεκατομμύρια μονάδες. Ωστόσο, παρά την ετήσια αύξηση του 4%, ο αριθμός παρέμεινε κάτω από το προ πανδημίας επίπεδο, λόγω των συνεχιζόμενων επιπτώσεων του COVID-19 και των ελλείψεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Market Monitor της Counterpoint Research, η παγκόσμια ανάκαμψη των smartphone μέσα στο 2021 ακολούθησε το χτύπημα της πανδημίας το 2020 και την επακόλουθη περιορισμένη ζήτηση σε περιοχές όπως η Βόρεια Αμερική, η Λατινική Αμερική και η Ινδία. Η ανάπτυξη στις ΗΠΑ προήλθε σε μεγάλο βαθμό από τη ζήτηση για τη σειρά iPhone 12 της Apple, έως το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Η ζήτηση συνεχίστηκε καθ ' όλη τη διάρκεια του έτους και έκλεισε με ένα ισχυρό τέταρτο τρίμηνο, χάρη στη Black Friday και τις προσφορές για την περίοδο των εορτών. Η Ινδία είχε, επίσης, μια καλή χρονιά λόγω των υψηλότερων ποσοστών αλλαγής συσκευών από τους καταναλωτές, της καλύτερης διαθεσιμότητας και των πιο ελκυστικών επιλογών επιδότησης σε κινητά τηλέφωνα που ανήκουν στη μεσαία και την υψηλή κατηγορία τεχνικών προδιαγραφών.
Ωστόσο, η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά smartphone στον κόσμο, συνέχισε την πτώση της, λόγω προβλημάτων από την πλευρά της προσφοράς που προκλήθηκαν από τις συνεχιζόμενες ελλείψεις εξαρτημάτων, καθώς και λόγω θεμάτων από την πλευρά της ζήτησης, που προκύπτουν από την επιμήκυνση των κύκλων αλλαγής συσκευών. Σύμφωνα με τον Senior Analyst, Singh Walia, «η ανάκαμψη της αγοράς θα μπορούσε να ήταν ακόμη καλύτερη αν δεν υπήρχαν οι ελλείψεις εξαρτημάτων που επηρέασαν μεγάλο μέρος του 2ου εξαμήνου του 2021. Τα μεγάλα brands αντιμετώπισαν τις ελλείψεις συγκριτικά καλύτερα».
Αναλύοντας τα στοιχεία ανά κατασκευαστή, βλέπουμε πως η Samsung απέστειλε 271 εκατομμύρια μονάδες το 2021, σημειώνοντας αύξηση 6% από το 2020, κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης για τις σειρές A και M. Οι ετήσιες αποστολές αυξήθηκαν παρά τα προβλήματα, που ξεκίνησαν με το εργοστάσιο στο Βιετνάμ, το οποίο έκλεισε τον Ιούνιο λόγω lockdown. Ενώ οι αποστολές αυξήθηκαν σε ετήσια βάση φτάνοντας τα 67 εκατομμύρια στο τελευταίο τρίμηνο, η ανάπτυξη περιορίστηκε από τον εντεινόμενο ανταγωνισμό από την Apple και κινεζικά brands. Ωστόσο, κέρδισε μερίδια με την κυκλοφορία νέων αναδιπλούμενων συσκευών.
Οι παγκόσμιες αποστολές smartphone της Apple αυξήθηκαν κατά 18% ετησίως, φτάνοντας το ρεκόρ των 237,9 εκατομμυρίων μονάδων το 2021, λόγω των ισχυρών επιδόσεων της σειράς iPhone 12. Η Apple αναπτύχθηκε επίσης σε βασικές αγορές όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Ευρώπη και η Ινδία. Στην Κίνα, έγινε το κορυφαίο smartphone brand στο 4ο τρίμηνο, μετά από έξι χρόνια, χάρη στο iPhone 13, που έφτασε να γίνει το κορυφαίο smartphone παγκοσμίως στο τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Οι παγκόσμιες αποστολές smartphone της Xiaomi αυξήθηκαν κατά 31% ετησίως, φτάνοντας στο ρεκόρ των 190 εκατομμυρίων μονάδων το 2021. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης σημειώθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους, λόγω περιοχών όπως η Ινδία, η Κίνα, η Νοτιοανατολική Ασία και η Ευρώπη. Ενώ οι αποστολές μειώθηκαν στο 3ο τρίμηνο μετά από ένα δεύτερο τρίμηνο - ρεκόρ, υπήρξε οριακή αύξηση στο 4ο τρίμηνο, με 45 εκατομμύρια αποστολές smartphone, παρά την υποχώρηση στην πέμπτη θέση στην Κίνα, λόγω των ελλείψεων σε εξαρτήματα.
Η OPPO (τα στοιχεία της οποίας, από το τρίτο τρίμηνο του 2021, περιλαμβάνουν και την OnePlus) ήταν άλλο ένα από τα smartphone berands που πέτυχε αποστολές - ρεκόρ το 2021, σημειώνοντας αύξηση 28% σε ετήσια βάση, στις 143,2 εκατομμύρια μονάδες. Οι επιδόσεις της στην Κίνα παρέμειναν ισχυρές στο πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ αυξήθηκαν στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τη Νοτιοανατολική Ασία στο δεύτερο εξάμηνο. Ωστόσο, παρέμειναν σταθερές στα 33,5 εκατομμύρια μονάδες στο τελευταίο τρίμηνο, λόγω των περιορισμών από την πλευρά της προσφοράς.
Η vivo παρουσίασε άνοδο κατά 21% ετησίως, για να φτάσει σε ετήσιες αποστολές 131,3 εκατομμυρίων μονάδων το 2021. Η Motorola ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μάρκα μεταξύ των 10 κορυφαίων κατασκευαστών smartphone, με βάση τις ετήσιες παγκόσμιες αποστολές. Η realme μπήκε για πρώτη φορά στους πέντε κορυφαίους κατασκευαστές Android smartophone παγκοσμίως, καθώς η στρατηγική της γύρω από προσιτές 5G συσκευές άρχισε να αποδίδει καρπούς. Η HONOR κατάφερε να ολοκληρώσει την πρώτη της χρονιά ως ανεξάρτητος OEM με κατάταξη μεταξύ των δέκα κορυφαίων παγκοσμίως.
Οι πωλήσεις στην Ευρώπη
Αναλύοντας τις πωλήσεις -όχι τις αποστολές συσκευών- και εστιάζοντας στην αγορά της Ευρώπης, το 2021 ήταν άλλη μια χρονιά ρόλερ-κόστερ. Τα πολλά υποσχόμενα πρώιμα σημάδια «μιλούσαν» για ανάκαμψη από ένα δύσκολο 2020, κατά το οποίο η πανδημία του COVID-19 έπληξε την περιοχή προκαλώντας προβλήματα τόσο από την πλευρά της προσφοράς όσο και από την πλευρά της ζήτησης.
Ωστόσο, οι επιπτώσεις του κορονοϊού συνεχίστηκαν και το 2021, ενώ στη συνέχεια η Ευρώπη αντιμετώπισε μια νέα πρόκληση: η παγκόσμια έλλειψη εξαρτημάτων προκάλεσε το δικό της πλήγμα, προς τα μέσα του έτους. Έτσι, ενώ η συνολική ευρωπαϊκή αγορά smartphone κατάφερε να αυξηθεί κατά 8% το 2021, αυτό αποτέλεσε μια μερική ανάκαμψη.
Η Apple ξεκίνησε τη χρονιά με υψηλά επίπεδα και μερίδιο 34%, ως επικεφαλής. Τον Φεβρουάριο, η Samsung κυκλοφόρησε τη σειρά Galaxy S21 η οποία, τουλάχιστον στην αρχή, παρουσίαζε σημαντική ζήτηση, βοηθώντας τις πωλήσεις της εταιρείας να αυξηθούν κατά 24% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο και ωθώντας την στην πρώτη θέση τον Φεβρουάριο του 2021. Στη συνέχεια, σύμφωνα με την Counterpoint Research, αντιμετώπισε σημαντικά προβλήματα εφοδιασμού από τον Μάιο, κάτι που άνοιξε την «πόρτα» στη Xiaomi, ώστε να γίνει νούμερο ένα στην Ευρώπη για πρώτη φορά, τον Ιούνιο του 2021.
Ωστόσο, αυτό δεν κράτησε για πολύ, καθώς η Samsung ανέκτησε το προβάδισμα τον Ιούλιο του 2021, λόγω των ισχυρών πωλήσεων της σειράς Α. Στη συνέχεια, επέκτεινε το προβάδισμά της με την κυκλοφορία των Galaxy Z, ενώ η Xiaomi επλήγη σοβαρά από τις ελλείψεις. Η Samsung συνέχισε να ηγείται της αγοράς για τους επόμενους μήνες, παρά τις προσπάθειες της Apple, της οποίας το iPhone 13 κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο. Ωστόσο, ένα παραδοσιακά δυνατό κλείσιμο του έτους έδωσε τελικά στην Apple το προβάδισμα τον Νοέμβριο του 2021, το οποίο επέκτεινε για να φτάσει στο υψηλότερο μερίδιο που κατείχε ποτέ στην Ευρώπη, τον Δεκέμβριο.
Παρά τις δυσκολίες της στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, η Xiaomi ολοκλήρωσε το 2021 με τις υψηλότερες ετήσιες πωλήσεις smartphone στην Ευρώπη, ένα κατόρθωμα που μοιράζονται και άλλες σχετικά νεοεισερχόμενες εταιρείες, όπως η OPPO (ενισχύθηκε από τη συγχώνευσή της με την OnePlus τον Ιούνιο του 2021), η realme και η vivo.
Σχόλια