Medientage Munich: Η τηλεόραση δεν κατανόησε ακόμα ότι αυτή δεν είναι πια το «επίκεντρο του κόσμου»
Για πολλοστή φορά είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω από κοντά στο εξειδικευμένο συνέδριο Medientage μερικές συζητήσεις σχετικά με το κυρίαρχο θέμα της φετινής διοργάνωσης, -την «Ψηφιακή αναδιαμόρφωση – επιτυχή διαμόρφωση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης», σε περισσότερες από 90 συνεδριάσεις στο Μόναχο.
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το κορυφαίο συνέδριο Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στην Ευρώπη προσέλκυσε πλήθος κόσμου. Στο τριήμερο συνέδριο συμμετείχαν συνολικά πάνω από 6.000 επισκέπτες.
Αυτό που χαρακτηρίζει το Επιχειρηματικό Μοντέλο της παραδοσιακής γραμμικής τηλεόρασης είναι η ανωνυμία του θεατή. Αν και υφίσταται μια άμεση σχέση μεταξύ της τηλεόρασης και του θεατή, το χάσμα μεταξύ τους παραμένει μεγάλο, καθώς οι αναλύσεις των δεδομένων από τους τηλεθεατές περιορίζονται πρωτίστως στην ποσοτική παρακολούθηση της τηλεοπτικής αγοράς και της αγοράς GRPs, μέσω μετρήσεων της τηλεθέασης, μικρού δείγματος νοικοκυριών (1.300 νοικοκυριά στην Ελλάδα) ενώ αντίστοιχα, η έλλειψη μετρήσεων αποτελούσε και αποτελεί τροχοπέδη για τη συνδρομητική τηλεόραση (βλέπε αντίστοιχο άρθρο στο marketingweek.gr: Συνδρομητική Τηλεόραση: «Σύμμαχοι» περιεχόμενο και τεχνολογία, «αντίπαλος» η έλλειψη μετρήσεων).
Το διαδίκτυο και η ψηφιοποίηση ως ανατρεπτική καινοτομία επιφέρουν, όπως σας επεξήγησα στο παρελθόν (βλέπε Ψηφιακή αναδιαμόρφωση – Η κατάταξη αποδιοργάνωσης των βιομηχανιών), την πλήρη αναδιαμόρφωση στην αλυσίδα των αξιών (Value Chain) στα επιχειρηματικά μοντέλα διαφόρων βιομηχανιών, με αποτέλεσμα την αποδιοργάνωσή τους. Στις μέρες μας ζούμε την αποδιοργάνωση της τηλεοπτικής βιομηχανίας (η μετάδοση ενός βίντεο δε χρειάζεται πια την τηλεόραση) ενώ παράλληλα αλλάζουν οι καταναλωτικές συνήθειες σχετικά με το τηλεοπτικό περιεχόμενο (Οι Έλληνες προτιμούν να βλέπουν βίντεο on line παρά στην τηλεόραση...).
Παρακολουθώντας τις συνεδριάσεις σχετικά με το εάν η τηλεόραση είναι τελικά υπερβολικά μεγάλη για να καταρρεύσει ( TV-Gipfel: Too big to fail?) καθώς και συζητήσεις για το μέλλον της, επιβεβαιώθηκε η γνώμη μου ότι οι καναλάρχες δεν κατανόησαν ακόμα ότι η τηλεόραση δεν είναι πια το «επίκεντρο του κόσμου» (βλέπε Benedict Evans: The smartphone is the new sun), ενώ αυτή τείνει να μετατραπεί σε «Μέσο Μεσαίας Ενημέρωσης».
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβούλου της ProSiebenSat.1 TV, Wolfgang Link, δήλωσε ότι πιστεύει στην «παραδοσιακή γραμμική τηλεόραση καθώς αυτή θα υφίσταται ακόμα για πολλά χρόνια». Η ίδια εταιρεία, όμως, παράγει εκπομπές για όλες τις πλατφόρμες συσκευών, ενώ ήδη το 21,25% (611 εκατ. ευρώ) των εσόδων του ομίλου προέρχεται από ψηφιακά μέσα και από την ενασχόλησή της με το ηλεκτρονικό εμπόριο (Η ProSiebenSat.1 συγκεντρώνει όλες τις στρατηγικές επενδύσεις της στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην 7Commerce). Μάλιστα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της για το έτος 2018, τα έσοδα αυτά αναμένεται να αγγίξουν το 50% (ήτοι 1,5 δισ ευρώ)!
Από την άλλη, η Chief Digital Officer της ΑwesomenessTV, Kelly Day, γεμάτο αυτοπεποίθηση ανάφερε ότι «Εμείς δημιουργούμε το μέλλον της τηλεόρασης», επεξηγώντας το μοντέλο της AwesomenessTV. Η συγκεκριμένη επιχείρηση ξεκίνησε τη λειτουργία της ως ένα κανάλι στο YouTube και εξελίχθηκε σύντομα σε ένα πολυκαναλικό δίκτυο. Εν τω μεταξύ, η ίδια παράγει σειρές, ταινίες και θεάματα αποκλειστικά για το κοινό-στόχο τα παιδιά και τους έφηβους. Η κα Day προειδοποίησε τον παραδοσιακό κλάδο της τηλεόρασης για το χάσμα γενεών «Παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά δεν είναι πιστά στο μέσο της Τηλεόρασης».
Στον αντίποδα, ο αντιπρόεδρος των Amazon Studios, Roy Price, παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να χρηματοδοτηθούν τα on-line περιεχόμενα, επεξηγώντας ότι οι υπηρεσίες streaming και on-demand για τις οποίες οι πελάτες τους καταβάλλουν ένα σταθερό χρηματικό πόσο, σημαίνουν επιλογή περιεχομένου οπουδήποτε και οποτεδήποτε αυτοί το επιθυμούν. Οι πελάτες της Amazon Prime αναζητούν σειρές που να προσφέρουν κάτι παραπάνω από ότι αυτές των συνηθισμένων τηλεοπτικών προγραμμάτων. «Ελκυστικό είναι αυτό που σπάει τους κανόνες», αποκάλυψε ο ίδιος και αναφέρθηκε στα δέκα βραβεία Emmys που απέσπασε φέτος η Amazon. Ο Manager της Amazon περιέγραψε στη συνέχεια την αναπτυξιακή διαδικασία παραγωγής νέων σειρών και ταινιών. Κατά τον σχεδιασμό νέων παραγωγών, σημαντικό ρόλο παίζουν οι αλγόριθμοι, οι οποίοι βασίζονται στα δεδομένα των χρηστών. Επιπλέον, σε όλες τις μέχρις στιγμής 61 αυτοχρηματοδοτούμενες παραγωγές, οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να παράσχουν αμφίδρομη πληροφόρηση σχετικά με τα πιλοτικά επεισόδια, ενώ πραγματοποιήθηκαν μονάχα αυτές οι σειρές και οι ταινίες, των οποίων οι πιλοτικές παρουσιάσεις έτυχαν την «ένθερμη» αποδοχή του κοινού.
Η μη γνώση για το ποιοι είναι πραγματικά οι πελάτες της, αποτελεί την «αχίλλειο πτέρνα» της τηλεοπτικής βιομηχανίας, καθώς στο μέλλον επιτυχή θα είναι μονάχα αυτά τα τηλεοπτικά κανάλια, τα οποία θα έχουν άμεση διασύνδεση-σχέση με τους πελάτες του. Εν τω μεταξύ, οι νέοι παίκτες όπως η Netflix και η Amazon αποσαφηνίζουν με αρκετά εντυπωσιακό τρόπο τη δυναμική των νέων επιχειρηματικών μοντέλων τους αλλά και την ικανότητα αυτών ανάλυσης, κατανόησης και χρηματοποίησης των πλούσιων δεδομένων των πελατών τους.
«We are just a learning machine. Every time we put out a new show we are analyzing it, figuring out what worked and what didn't so we get better next time»
Reed Hastings, CEO of Netflix(Πηγή: CNBC – Netflix CEO: All TV will be Internet in 10-20 yrs)
Άλλωστε, οι τάσεις του Μέλλοντος της Τηλεόρασης καταδεικνύουν την τεράστια σημασία των δεδομένων στην ανάπτυξη προσωποποιημένου τηλεοπτικού περιεχομένου και τη χρησιμοποίηση αυτών ως στρατηγικό εργαλείο για την ανάπτυξη – υιοθέτηση νέων επιχειρηματικών μοντέλων.
Ποιες είναι, όμως, αυτές οι τάσεις; Ο αναλυτής των μελλοντικών τάσεων, Andreas Steinle, διευθυντής της Zukunftsinstituts Workshop παρουσίασε τις τρεις υποθέσεις του σε μια κεντρική ομιλία του στο Medientage:
Η Τηλεόραση του Μέλλοντος είναι ένα αυτοκίνητο
Ως εκ τούτου, οι χρήστες θα χρησιμοποιούν εντατικά για την κατανάλωση των μέσων ενημέρωσης, τις μετακινήσεις τους με τα αυτοκίνητα. Η Tesla, η Google και η Apple ήδη εργάζονται πάνω στα δικτυωμένα αλλά και αυτόνομα αυτοκίνητα. Η τεχνολογία στα παραπάνω οχήματα θα είναι εξατομικευμένη για κάθε χρήστη ενώ θα χρησιμοποιείται, παραδείγματος χάρη, για τις συνήθεις χρήσεις των μέσων ενημέρωσης. Το ερώτημα «Πώς το αυτοκίνητο θα ξέρει τι θέλω» οδηγεί στη δεύτερη υπόθεση του κ. Steinle.
Η Τηλεόραση του Μέλλοντος θα είναι μια Μετα-Υπηρεσία
Η ανάλυση των δεδομένων του „Me-Cloud" (του δικού μου υπολογιστικού νέφους), θα προσαρμόσει την κατανάλωση των ΜΜΕ στις ατομικές απαιτήσεις των χρηστών. Έτσι δημιουργείται ένα «ιδιαίτερα δικτυωμένο οικοσύστημα» ενώ παράλληλα κλείνεται η διεπαφή μεταξύ του διαδικτύου και της τηλεόρασης.
Η Τηλεόραση του Μέλλοντος είναι μια πραγματική εικονικότητα
Επιπλέον, τα δεδομένα τα οποία θα μας ενδιέφεραν περισσότερο σε ένα θέμα, θα συνδέονταν ακόμα περισσότερο με το τηλεοπτικό περιεχόμενο. Έτσι παραδείγματος χάρη, σε έναν ζωντανό ποδοσφαιρικό αγώνα θα μπορούσαμε να δούμε τους σφυγμούς και την απόδοση όλων των παικτών σε πραγματικό χρόνο (βλέπε Football analytics – a demo from SAP about Big Data).
Και τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Οι καναλάρχες εξακολουθούν να εναντιώνονται με όλη τους τη δύναμη με σκοπό τη διατήρηση του κατεστημένου, παρά τα τεράστια χρέη αυτών, ενώ καταβάλλουν υστερικές προσπάθειες και πιέσεις στην πολιτική σκηνή για να λάβουν τις τηλεοπτικές άδειες εν έτει 2015! Βλέπετε, αυτοί αντί να ενασχολούνται με την ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών, ακόμα πιστεύουν ότι η (ελληνική) τηλεόραση είναι το «επίκεντρο του κόσμου», ενός νέου κόσμου που δεν γνωρίζουν καθόλου καλά!
Σχόλια