Ανδρέας Μανδρίνος, ΕΞΘ: Επενδυτικός «αναβρασμός» στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης
Οχυρωματικά έργα απέναντι σε μέτωπα που θα ανοίξουν το 2022 ετοιμάζουν τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης: απέναντι στα εμπόδια που δημιουργεί η πανδημία στην είσοδο των επισκεπτών από τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη στη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη. Τα εμπόδια αυτά προκαλούν ανατροπές στους τρόπους που οι ξενοδόχοι διαχειρίζονται τα καταλύματα, ανατροπές στις προβλέψεις των εσόδων τους, ταυτόχρονα διπλασιάζουν τα λειτουργικά τους έσοδα μειώνοντας τα περιθώρια κερδοφορίας του κλάδου φιλοξενίας.
Για τα θέματα που απασχολούν τους ξενοδόχους της Θεσσαλονίκης μιλά στο epixeiro.gr, o Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης Ανδρέας Μανδρίνος. Τα έσοδα είναι ένα από τα βασικότερα θέματα, καθώς μετά το μέτριο σε επιδόσεις καλοκαίρι, η πτώση ήταν κατακόρυφη. Η διαχείριση των πρωτοκόλλων και η αναβάθμιση των υποδομών στα σύνορα με τις χώρες της Βαλκανικής κυριαρχεί στους προβληματισμούς των ξενοδόχων, αλλά και τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης στην πόλη που ο κρατικός μηχανισμός αμελεί να ελέγξει.
Τα ξενοδοχεία στην Θεσσαλονίκη αλλάζουν χέρια πυροδοτώντας ξένες και εγχώριες επενδύσεις εν όψει ανάπτυξης, ωστόσο ο κος Μανδρίνος προειδοποιεί πως το 2022 θα μπει δύσκολα.
Πώς έκλεισε η τουριστική σεζόν για τους ξενοδόχους της Θεσσαλονίκης;
Μετά την εντελώς χαμένη χρονιά του 2020, έναν ανύπαρκτο χειμώνα και ένα μέτριο καλοκαίρι, στους πρώτους μήνες του φετινού φθινοπώρου φάνηκε μία αισιοδοξία στην κίνηση των διανυκτερεύσεων. Δυστυχώς από το τέλος του Νοεμβρίου υπήρξε μία κατακόρυφη πτώση, η οποία συνεχίζεται και το Δεκέμβριο. Με αυτά λοιπόν τα δεδομένα, η σεζόν του 2021 κλείνει πολύ μέτρια για τον ξενοδοχειακό κλάδο της περιοχής μας, όχι μόνο από άποψη κίνησης αλλά κυρίως από άποψη εσόδων, γεγονός που μας προβληματίζει ιδιαίτερα διότι ο χειμώνας που έρχεται, προβλέπεται - για μία ακόμη χρονιά - πολύ δύσκολος.
Υπάρχουν ενδείξεις επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου;
Για τα αστικά ξενοδοχεία που λειτουργούν επί δωδεκάμηνης βάσης, δεν μπορούμε να μιλάμε για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Ποιες είναι οι προτιμήσεις των επισκεπτών της πόλης, τα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων ή των τριών και δύο;
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που η Ένωσή μας συλλέγει και επεξεργάζεται, τα μεγαλύτερα ποσοστά στις διανυκτερεύσεις παρουσιάζονται στα ξενοδοχεία των 3 αστέρων.
Ανταγωνισμός με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις υπάρχει;
Τα τελευταία χρόνια οι βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν εξελιχθεί στο υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα για την ξενοδοχειακή αγορά, επειδή λειτουργούν κατά βάση χωρίς κανόνες. Διότι παρ’ ότι το κράτος έχει δημιουργήσει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας τους, το οποίο επιτρέψτε μου να χαρακτηρίσω «ελλιπές», το φαινόμενο του αθέμιτου ανταγωνισμού συνεχίζει φυσικά να υφίσταται από την ανεξέλεγκτη επί της ουσίας δράση τους.
Τα πρωτοκόλλα έχουν βοηθήσει ή έχουν δυσχεράνει το έργο των ξενοδόχων;
Η προτεραιότητα όλων των ξενοδόχων είναι η φιλοξενία των επισκεπτών μας σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Τα υγειονομικά πρωτόκολλα έχουν βοηθήσει σε αυτό, δηλαδή ο πελάτης να αισθάνεται από την πρώτη στιγμή που θα βρεθεί στο ξενοδοχείο, ασφαλής και προστατευμένος.
Είναι αποτρεπτικά (τα πρωτόκολλα) στο να επιλέξει κάποιος ένα κατάλυμα ξενοδοχείου από ένα κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης;
Τα υγειονομικά μέτρα που αφορούν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, είναι σίγουρα πολύ πιο χαλαρά σε σχέση με τα αντίστοιχα των ξενοδοχείων. Μπορώ να πω μάλιστα ότι ο κρατικός μηχανισμός έχει «αμελήσει» πολλά από τα μέτρα που θα έπρεπε να έχει πάρει για να προστατέψει τους πελάτες των συγκεκριμένων καταλυμάτων. Το ζήτημα λοιπόν τίθεται στο τι καλείται να επιλέξει ο πελάτης: Ένα περιβάλλον με αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα-αυτό του ξενοδοχείου-στο οποίο θα αισθάνεται ασφαλής ή ένα περιβάλλον-αυτό της βραχυχρόνιας μίσθωσης-με μέτρα ασφάλειας και υγιεινής υποτυπώδη έως και ανύπαρκτα πολλές φορές.
Οι ηλεκτρονικοί ταξιδιωτικοί πράκτορες, booking κτλ σας φέρνουν πελάτες, διευκολύνουν τους ξενοδόχους, πόσο όμως διευκολύνουν και τους επισκέπτες ότι μέρος του κόστους μίας πώλησης κατευθύνεται στις πλατφόρμες και ο πελάτης θα μπορούσε να κλείσει κατευθείαν με χαμηλότερο κόστος ;
Είναι δεδομένο ότι πλέον οι ηλεκτρονικές κρατήσεις έχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά και η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών τις επιλέγει χωρίς να υπολογίζει το χαμηλότερο κόστος της απευθείας κράτησης στο ξενοδοχείο.
Οι επενδύσεις σε τεχνολογία ενισχύουν την κερδοφορία σας;
Μια από τις ενέργειες για την ενίσχυση της κερδοφορίας του κλάδου μας είναι η εστίαση στην τεχνολογία. Ήδη οι περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες, έχουν ξεκινήσει και εστιάζουν ακόμη πιο πολύ στην τεχνολογία για να προσελκύσουν πελατεία στην εποχή της πανδημίας, κάτι το οποίο θα παραμείνει και στη μετά τον κορονοϊό εποχή διαμορφώνοντας ένα νέο σκηνικό στον κλάδο της φιλοξενίας.
Βλέπετε ότι θα υπάρξει συγκέντρωση στον κλάδο;
Σίγουρα. Ήδη στη Θεσσαλονίκη υπάρχει σημαντικός επενδυτικός ξενοδοχειακός «αναβρασμός» από μεγάλους διεθνείς ομίλους, ο οποίος θεωρώ ότι γίνεται με την προοπτική μιας αλματώδους τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής μετά τη λήξη της πανδημίας. Ο τουριστικός χάρτης της Θεσσαλονίκης αλλάζει συνέχεια το τελευταίο διάστημα όχι μόνο εξαιτίας του κορωνοϊού, με το οριστικό κλείσιμο κάποιων ξενοδοχείων, αλλά και με το άνοιγμα πολλών νέων ή και την αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος σε άλλα.
Ποια είναι τα μηνύματα για το 2022;
Η επόμενη χρονιά θα αρχίσει δύσκολα. Παρ’ όλα αυτά είμαστε αισιόδοξοι ότι εάν το κράτος βοηθήσει με την περαιτέρω βελτίωση των υποδομών των οδικών εισόδων της χώρας, έτσι ώστε το καλοκαίρι να μην ξαναεπαναληφθούν οι εικόνες ντροπής με τις πολύωρες αναμονές των τουριστών στα σύνορα, το 2022 θα εξελιχθεί θετικά. Η ομαλοποίηση στις συνθήκες των οδικών πυλών εισόδου που αφορά όλη τη Βόρεια Ελλάδα, θα επηρεάσει θετικά την κίνηση της Θεσσαλονίκης όχι μόνο από βαλκάνιους επισκέπτες αλλά και από επισκέπτες χωρών της Κεντρικής Ευρώπης.
Σχόλια