Ιωάννα Δρέττα, Marketing Greece: Καθοριστικός ο ρόλος των startups στον τουρισμό
Η Ιωάννα Δρέττα, CEO της Marketing Greece και μέντορας του egg - enter•grοw•go της Eurobank, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για τη συνεισφορά του τουρισμού στην ελληνική οικονομία, για τις ευκαιρίες που προσφέρει ο συγκεκριμένος κλάδος, αλλά και για τον ρόλο της καινοτομίας και των startups.
Υπηρετείτε, σήμερα, τον κλάδο του τουρισμού. Ποια η γνώμη σας για την εικόνα του ελληνικού τουρισμού αυτή τη στιγμή, εν μέσω πανδημίας; Ποια η συνεισφορά του στην ελληνική οικονομία, ποια η ανάκαμψη που υπάρχει και τι προβλέπεται για το 2022;
Θετική και ελπιδοφόρα θα έλεγα, καθώς παρατηρούμε πως ο ελληνικός τουρισμός κάνει βήματα προς μια νέα κατεύθυνση, αυτή της ανάδειξης της αυθεντικότητας που διέπει συνολικά την χώρα, της κατανόησης της αξίας των βιωματικών εμπειριών για το ελληνικό τουριστικό προϊόν και την σημασία της ουσιαστικής συνεργασίας, η οποία αποτέλεσε βασικό όπλο αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας. Σαφώς έχουμε να διανύσουμε ακόμα αρκετό δρόμο, εν τούτοις είναι μια πολύ ενθαρρυντική εξέλιξη για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Φαίνεται πως ο κλάδος ανακαλύπτει σιγά σιγά μια νέα καλύτερη εκδοχή του εαυτού του.
Αυτό όμως που παραμένει ίδιο και θα πρέπει να το διατηρήσουμε είναι η αντοχή του ελληνικού τουρισμού στις πιέσεις που έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια. Μιλώντας ειδικά για την πανδημία και τα αποτελέσματα του 2021, πρέπει να τονίσουμε πως ο τουρισμός σημείωσε υπερ-απόδοση, ενισχύοντας δυναμικά την ανάπτυξη της χώρας, φτάνοντας στο 55% του 2019 και ξεπερνώντας κατά πολύ τις αρχικές προβλέψεις για τα έσοδα του. Σε ότι αφορά στο 2022, τα πρώτα δείγματα που έχουμε είναι πως η Ελλάδα σημειώνει ήδη πάρα πολύ μεγάλη ζήτηση. Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι και το 2022, ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει την ανοδική του πορεία.
Εστιάζοντας στην επιχειρηματικότητα στον κλάδο του τουρισμού, ποιες οι ευκαιρίες που προσφέρονται - πέρα, ίσως, από τομείς που συνήθως αναφέρονται, όπως η εστίαση, τα ξενοδοχεία κτλ.
Και το 2022, ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει την ανοδική του πορεία
Η ουσιαστική διασύνδεση του τουρισμού με άλλους κλάδους της οικονομίας και κυρίως τον πολιτισμό και την αγροδιατροφή είναι ζητούμενο για τον τουρισμό της επόμενης μέρας και δημιουργεί μεγάλες ευκαιρίες για επιχειρηματικότητα. Επιπλέον, καθώς το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας έχει ήδη πάρει μια κατεύθυνση εξειδικευμένης και εμπλουτισμένης εμπειρίας, διαμορφώνονται μεγάλες ευκαιρίες για παρόχους εμπειριών και υπαίθριων δραστηριοτήτων, γεγονός που αποτελεί μια εξίσου δυναμική ευκαιρία για όσους έχουν επιλέξει τη ζωή στην περιφέρεια. Τέλος, δεδομένου του αναγκαίου ψηφιακού μετασχηματισμού του τουριστικού τομέα, πολλές εμπειρίες σχετίζονται με αυτό.
Σε όλο αυτό το πλαίσιο, ποιος είναι -και ποιος θα είναι στο άμεσο μέλλον- ο ρόλος της καινοτομίας και των startups; Ως μέντορας στην Πλατφόρμα Start Up του egg - enter•grοw•go της Eurobank, ποια τα παραδείγματα που βλέπετε να ξεχωρίζουν; Και ποια η δική σας συνεισφορά, στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος;
Σε συνέχεια και της προηγούμενης ερώτησης, καθοριστικός και με μεγάλη δυναμική θα έλεγα ότι είναι ο ρόλος της καινοτομίας και των startups στον τουρισμό. Συχνά λέμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι απαραίτητος για την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και οι startups εταιρείες μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά σε αυτό το πεδίο. Τα παραδείγματα που ξεχωρίζουν είτε αναβαθμίζουν την τουριστική εμπειρία, είτε δίνουν λύση σε κάποιο πρόβλημα στη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων. Εδώ και χρόνια, ως μέντορας, προσπαθώ να στηρίξω καλές ιδέες να βρουν τον δρόμο τους.
Ποιες οι συμβουλές που δίνετε εσείς στους startuppers; Ποια σημεία βλέπετε πως χρειάζονται προσοχή όταν κάποιος ξεκινάει μια νέα επιχείρηση; Υπάρχουν συνηθισμένα «λάθη», αν θέλετε, που κάνει ένας startupper στα πρώτα του βήματα;
Είναι βαθιά προσωπική μου πεποίθηση πως όσο εργάζεται κανείς τόσα λάθη θα κάνει και όσο περισσότερο προσπαθεί άλλες τόσες φορές αποτυγχάνει. Η αποτυχία, λοιπόν, είναι μέρος του μεγάλου ταξιδιού και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να μας αποκαρδιώνει αλλά, αντιθέτως, θα πρέπει να μας πεισμώνει ακόμα περισσότερο. Εξίσου σημαντικό για εμένα, όχι μόνο στην αρχή της επιχειρηματικής δραστηριοποίησης αλλά σε όλη τη διάρκεια που κάποιος επιχειρεί, είναι να συνεργάζεται, να έχει ανοικτούς ορίζοντες, να διαθέτει ενσυναίσθηση και να αναπτύσσει διαρκώς τις δεξιότητες του.
Ποια η συνεισφορά του egg - enter•grοw•go στο ελληνικό οικοσύστημα; Χρειάζονται και άλλες πρωτοβουλίες -από τον ιδιωτικό τομέα ή το δημόσιο- για τη στήριξη των startups; Προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθούν αυτές;
Μέσα από αυτήν την Πλατφόρμα δημιουργήθηκε το σημαντικό εκείνο πλαίσιο εκκόλαψης, ανάπτυξης και ανάδειξης αξιόλογων startups, αποτελώντας έτσι μια πρωτοβουλία που έχει συμβάλει σημαντικά στην ελληνική επιχειρηματικότητα. Είναι βέβαιο ότι όσο περισσότερες πρωτοβουλίες, ιδιωτικές και δημόσιες, υπάρξουν, τόσο περισσότερες ευκαιρίες θα έχουν οι starups να αναπτυχθούν και να επιτύχουν τους στόχους τους, ανεξαρτήτως πεδίου δραστηριοποίησης.
Δεδομένων των συνθηκών, είναι επιβεβλημένο να βρισκόμαστε σε διαρκή αναζήτηση ιδεών
Θα ήθελα τη γνώμη σας και για την γυναικεία επιχειρηματικότητα. Υπάρχουν δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα μια γυναίκα, λόγω του φύλου της, δημιουργώντας μια επιχείρηση ή «χτίζοντας» την καριέρα της - ή αυτές έχουν αρχίσει να εκλείπουν;
Είναι στενάχωρο και καθόλου ευχάριστο εν έτη 2021 να μιλάμε ακόμα για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η γυναίκα στον επιχειρηματικό στίβο. Γιατί η γυναίκα συνεχίζει να αντιμετωπίζει δυσκολίες, δυσπιστία και δυστοκία στο να υλοποιήσει τον στόχο και όραμα της. Θεωρώ ότι έχει έρθει το πλήρωμα του χρόνου ως κοινωνία και ως νοοτροπία να ξεπεράσουμε αυτή την αντίληψη και να αποδεχθούμε το γεγονός πως είμαστε όλοι ίσοι και ως έτσι θα πρέπει να αντιμετωπιζόμαστε, ανεξαρτήτως φύλου.
Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθούμε και στα πιο πρόσφατα και στην πρωτοβουλία της Marketing Greece για τους ψηφιακούς νομάδες. Μιλήστε μας για αυτήν και τις ευκαιρίες που προσφέρει η Ελλάδα στους digital nomads. Γενικότερα, υπάρχουν άλλες πρωτοβουλίες που, ως Marketing Greece, έχετε «στα σκαριά»;
Το Work From Greece είναι μια πρωτοβουλία της Marketing Greece που υλοποιείται με την υποστήριξη του Μεγάλου Χορηγού COSMOTE και των Χορηγών AEGEAN και Eurobank και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Απευθύνει ανοικτή πρόσκληση στη διεθνή κοινότητα των Digital Nomads, επικοινωνεί μαζί τους και επιδιώκει να αναδείξει την ψηφιακή πλατφόρμα workfromgreece.gr σε ένα hub, ένα κοινό σημείο αναφοράς δηλαδή, για όλους όσοι εμπλέκονται με αυτή την νέα τάση των ψηφιακών νομάδων.
Λαμβάνοντας υπόψη τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, το ευνοϊκό κλίμα, τον τρόπο ζωής, τις αυθεντικές εμπειρίες και τη γαστρονομία, πιστεύουμε πως η χώρα μας έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει το ενδιαφέρον του συγκεκριμένου κοινού και να αποτελέσει προορισμό επιλογής.
Σε ότι αφορά στις μελλοντικές μας δράσεις, επιλέγουμε να σχεδιάζουμε συνεχώς ενέργειες και πρωτοβουλίες καθώς ο τουρισμός απαιτεί ευελιξία, δημιουργικότητα και υιοθέτηση των διεθνών τάσεων. Και δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν, είναι επιβεβλημένο να βρισκόμαστε σε διαρκή αναζήτηση ιδεών.
Σχόλια