Το Βιομηχανικό «Διαδίκτυο των Πραγμάτων» προωθεί τις υπηρεσίες ως επιχειρηματικό μοντέλο
Για τις περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, το «Διαδίκτυο των Πραγμάτων» (Internet of Things ή IoT) είναι ένα όραμα, καθώς αυτοί δεν έχουν εμπεδώσει ακόμα την παραπάνω λέξη-κλειδί, η οποία θεωρείται η επόμενη οικονομικά καταλυτική μετάλλαξη της ψηφιακής επανάστασης.
Μολονότι η ολοένα και περισσότερη διασύνδεση των έξυπνων διαδικτυακών συσκευών και τα στοιχεία που προκύπτουν από αυτήν ενισχύουν σε σημαντικό βαθμό την αύξηση της παραγωγικότητας, δεν είναι ξεκάθαρη τόσο η ακριβής εφαρμογή αυτής της διασύνδεσης, όσο και η ύπαρξη σαφών επιχειρηματικών μοντέλων.
Μια πρόσφατη ανάλυση πετυχημένων τομέων, όπως αυτή της εφοδιαστικής αλυσίδας και του μηχανολογικού κλάδου από τη συμβουλευτική Goetzpartners έδειξε ότι τα περιθώρια κερδών των έργων IoT μπορούν να παρουσιάσουν σημαντική αύξηση. Προς αυτό τον σκοπό, η παραπάνω συμβουλευτική ανέλυσε πετυχημένα έργα IoT των παρακάτω εταιρειών: General Electric, Michelin, Rolls-Royce, JoyGlobal και Tesla.
Η General Electric (GE) από το 2011 λειτουργεί την πλατφόρμα Predix, το δικό της οικοσύστημα «Διαδικτύου των Πραγμάτων». Αυτό είναι ένα ενδιάμεσο λογισμικό (middleware), η οποία προωθεί τη διασύνδεση μεταξύ των έξυπνων μηχανών, των δεδομένων και των εργαζομένων. Η GE κατόρθωσε να αυξήσει τους IoT τζίρους της από 300 εκατ. δολάρια το 2013 στα 1,1 δισ. δολάρια το 2014. Ενώ για το 2017 αναμένονται πωλήσεις ύψους 4-5 δισ. δολαρίων.
{youtube}cTKDDy8cHfg{/youtube}
Η Rolls-Royce χρησιμοποιεί την υπηρεσία "Engine Health Management", για να ελέγξει μέσω ενσωματωμένων αισθητήρων και σε πραγματικό χρόνο, την τρέχουσα κατάσταση των κινητήρων που πουλήθηκαν. Ένα κέντρο ελέγχου δεδομένων αξιολογεί όλες τις πληροφορίες και κάνει προβλέψεις για τις δυσλειτουργίες και τα προγνωστικά των αναγκών συντήρησης, οι οποίες μεταδίδονται σε επιτόπιες μονάδες παροχής υπηρεσιών. Το επιχειρηματικό μοντέλο "Engine as a Service" συνέβαλε σε σημαντική αύξηση των μακροχρόνιων συμβάσεων παροχών. Το ποσοστό των τουρμπίνων που πουλήθηκαν με παροχές μακροχρόνιων συμβάσεων αυξήθηκε από 45% το 2004 σε 75% το 2013.
Rolls Royce Business Model – Πηγή: Rolls Royce
Η Michelin χρησιμοποιεί τα δεδομένα από τους αισθητήρες που έχει τοποθετήσει σε φορτηγά για την υλοποίηση δύο επιχειρηματικών μοντέλων. Ειδικότερα, η ίδια παρέχει σε παρόχους υπηρεσιών Logistic πληρωμή βάσει της χρήσης των λάστιχων και των διανυθέντων χιλιομέτρων. Επιπλέον προσφέρει μια πρόσθετη υπηρεσία: οι οδηγοί με κριτήριο τα στοιχεία των "Fuel Analytics" τα οποία παρέχονται με δεδομένα τηλεμετρίας λαμβάνουν συστάσεις για να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά οδήγησής τους, με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων. Για αντάλλαγμα, ο πελάτης δεσμεύεται με τη Michelin με συμβόλαιο διαρκείας τεσσάρων ετών.
Η JoyGlobal εξόπλισε τα μηχανήματα της υπόγειας εξόρυξης με αισθητήρες. Αυτό της δίνει τη δυνατότητα να προβλέπουν τα μηχανήματα εγκαίρως τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης . Επιπλέον, η ανάλυση δεδομένων παρέχει τη δυνατότητα στις μηχανές να δρουν αλληλένδετα και όχι μεμονωμένα, γεγονός που αυξάνει την παραγωγή και την ασφάλεια.
Η Tesla συνδέει όλα τα οχήματά της με το διαδίκτυο μέσω μιας κινητής ευρυζωνικής σύνδεσης. Μέσω αυτής επιτυγχάνεται η επιτήρηση των οχημάτων καθώς και η διάγνωση σφαλμάτων. Σε περίπτωση που πρέπει να γίνουν αλλαγές, η Tesla πραγματοποιεί αυτόματη εξ' αποστάσεως αναβάθμιση μέσω λογισμικού, αποφεύγοντας έτσι τις επισκέψεις στο συνεργείο. Επιπλέον παρέχει και κατάλληλο API, με πλήθος από IoT εφαρμογές.
Εσωτερικό αυτοκινήτου της Tesla Motors, Model S, Πηγή: Tesla
Το «Διαδίκτυο των Πραγμάτων», λοιπόν, επιδρά περισσότερο στη διεύρυνση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και ιδιαιτέρως του τομέα παροχής υπηρεσιών μέσω της εμπορικής εκμετάλλευσης των πληροφοριών, οι οποίες φέρουν επαναλαμβανόμενα έσοδα, και λιγότερο στην αύξηση πώλησης εξοπλισμού. Το παραπάνω για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις επιφέρει τον ολοκληρωτικό μετασχηματισμό τους. Το ενδιαφέρον τους θα πρέπει να επικεντρώνεται στην ανάπτυξη βιώσιμων επιχειρηματικών μοντέλων του «Διαδικτύου των Πραγμάτων». Για την οικοδόμηση, όμως, μια επιτυχούς IοT δραστηριότητας, θα πρέπει οι επιχειρήσεις να οικοδομήσουν μια εντελώς νέα τεχνολογική υποδομή.
Σχόλια