Αρχικά, το παραπάνω ακούγεται ως ένα πρωταπριλιάτικο αστείο! Ποιος θα πίστευε ότι μέσω των γνωστών σύντομων γραπτών μηνυμάτων (SMS) θα μπορούσε να λάβει ό,τι επιθυμεί με τη βοήθεια των προσωπικών μπάτλερ και ότι αυτή η υπηρεσία, πιθανόν, να γίνει το killer application του «κινητού» επιχειρείν; Και, όμως, η παραπάνω υπηρεσία είναι γεγονός!
Οι νεοφυείς επιχειρήσεις, η αμερικανική Magic και η γερμανική GoButler καθώς και πολλές άλλες, έχουν λανσάρει μια υπηρεσία Concierge για κινητές συσκευές.
Αυτή λειτουργεί ως εξής: οι χρήστες εφόσον εγγραφούν στις παραπάνω υπηρεσίες, μπορούν να στείλουν δωρεάν τα αιτήματα αναζήτησης μέσω των σύντομων γραπτών μηνυμάτων. Αυτά μπορεί να είναι τα πάντα, αρκεί να είναι νόμιμα, όπως π.χ. να παραγγείλουν τα καθημερινά τους ψώνια, να πραγματοποιήσουν κρατήσεις σε ένα εστιατόριο, να κλείσουν το αεροπορικό τους εισιτήριο, να παραγγείλουν έτοιμο φαγητό, να κλείσουν ραντεβού με τον γιατρό τους ή να στείλουν λουλούδια στο αγαπημένο τους πρόσωπο. Η χρήση της υπηρεσίας είναι δωρεάν για το κλείσιμο των ραντεβού, ενώ για την αγορά τρίτων υπηρεσιών ή προϊόντων, η πληρωμή γίνεται απευθείας στους παρόχους μέσω πιστωτικής κάρτας, PayPal ή Bitcoin με μία επιπλέον επιβάρυνση.
Παραδείγματα παραγγελιών στην Magic
Το παραπάνω επιχειρηματικό μοντέλο ακολουθεί την τάση ανάπτυξης νέων μεσαζόντων – καινοτόμων διαδικτυακών πλατφόρμων υπηρεσιών (Online Marketplaces) , των οποίων η προστιθέμενη αξία για τους χρήστες είναι η εξοικονόμηση χρόνου και η διευκόλυνση – ευκολία. Ενώ όπως και στην περίπτωση της Instacart, αυτές πραγματοποιούν εμπόριο χωρίς να έχουν δικά τους καταστήματα ή αποθήκες. Ενώ είναι σίγουρο ότι το παραπάνω δε θα χαροποιήσει και ιδιαίτερα τόσο τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τις κατ' οίκον αποστολές τους όσο και τους λιανοπωλητές που προσφέρουν υπηρεσίες Click & Collect καθώς και τις υπηρεσίες (διαδικτυακές ή μη) delivery. Και αυτό, διότι τη δουλειά τους θα την αναλάβουν οι «προσωπικοί υπηρέτες».
Βέβαια, σε μια κοινωνία όπου σύντομα οι κινητές συσκευές θα αποτελούν στο προσεχές μέλλον το πιο σημαντικό στρατηγικό κανάλι πώλησης αγαθών και υπηρεσιών, μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε τις δυνατότητες επιτυχίας και το μέγεθος αγοράς των αντίστοιχων υπηρεσιών εξυπηρέτησης πελατών.
Θυμηθείτε: Μέχρι πρότινος την στρατηγική εξουσία (το συγκριτικό πλεονέκτημα) είχαν οι επιχειρήσεις που στον κλάδο τους κατείχαν τις καλύτερες υποδομές! Με τις πανταχού παρούσες ψηφιακές υποδομές, το παραπάνω, όμως, δεν ισχύει πια! Το διαδίκτυο έδωσε τη δυνατότητα στους επιτιθέμενους να παρέχουν προϊόντα ή υπηρεσίες κάνοντας χρήση υποδομών που δεν τους ανήκουν και που δεν κατέχουν τον διαχειριστικό έλεγχό τους. Ενώ η κυριότητα των υποδομών μπορεί να είναι ακόμα και εμπόδιο. Πρακτικά, οι επιτιθέμενοι αποκόπτουν το επιχειρηματικό μοντέλο από τις υποδομές! Έτσι, το Facebook είναι η μεγαλύτερη πηγή ειδήσεων στον κόσμο χωρίς να παράγει η ίδια ειδήσεις, η Uber είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ταξί παγκοσμίως χωρίς να κατέχει ταξί ενώ η Airbnb είναι o μεγαλύτερος ξενοδόχος του κόσμου χωρίς να έχει στην κατοχή της ξενοδοχεία.
Ενώ εάν λάβουμε υπόψη μας και την αλλαγή στην αγοραστική διαδικασία των καταναλωτών που επιφέρει το διαδίκτυο με τις υπηρεσίες του, τότε θα κατανοήσουμε γιατί αποτυγχάνουν τα παραδοσιακά μοντέλα λιανεμπορίου.
Η αγοραστική διαδικασία καταναλωτήΚαι αυτό διότι οι πελάτες δε χρειάζονται πια πολλές από τις λειτουργίες τους. Αντίστροφα, για να μπει στη διαδικασία ένας καταναλωτής να αναζητήσει ένα προϊόν, αυτό θα πρέπει να είναι επώνυμο. Τι θα γίνει, όμως, εάν η «ηλεκτρονική» ικανοποίηση των πελατών υπερτερήσει τη φήμη των εμπορικών σημάτων; Τότε για τον καταναλωτή δε θα παίζει ρόλο από πού θα αγοράζει τα προϊόντα του, είτε είναι τρόφιμα είτε ρούχα είτε ηλεκτρικές συσκευές, αλλά κατά τη διαδικασία αγοράς, θα αναμένει εξατομικευμένη επικοινωνία με υπηρεσίες που να τον κάνουν να αισθάνεται βασιλιάς (Ενθουσιασμός των πελατών από υπηρεσίες). Αλήθεια, πότε αισθανθήκατε την τελευταία φορά «βασιλιάς» σε κατάστημα λιανικής; Εάν αληθεύει, πράγματι, ότι ο πελάτης είναι ο βασιλιάς των αγορών, τότε οι αγορές του θα πρέπει να διεκπεραιώνονται από τρίτους!
Σχόλια