Τουρισμός: Η ποιότητα της εμπειρίας και το μπαλκόνι της Ιουλιέτας στη Βερόνα
Η εποχή που διανύουμε είναι εποχή βίαιης μετάβασης σε μια νέα πραγματικότητα. Το μοντέλο ήλιος - θάλλασσα, αν και αποδεδειγμένα επιτυχημένο, από μόνο του δεν είναι πλέον αρκετό.
Ο τουρίστας πλέον ταξιδεύει με σκοπό, ψάχνει για εμπειρίες που θαμπώνουν τις αισθήσεις του, τον εμπλέκουν προσωπικά, αγγίζουν την καρδιά του και ερεθίζουν το μυαλό του. Προσδοκά να ζήσει διάφορες εμπειρίες συμμετέχοντας ενεργά, λαμβάνοντας μέρος σε τοπικές δραστηριότητες αλλά και βιώνοντας συναισθήματα και ιστορίες για την πολιτιστική κληρονομιά του εκάστοτε προορισμού.
Δεν ταξιδεύει πλέον μόνο για τα μνημεία, για τα καλά ξενοδοχεία και τα αξιοθέατα. Ο τουρίστας δεν αγοράζει την εμπειρία, αλλά αγοράζει αυτό που πιστεύει πως θα του δώσει η εμπειρία, κάνοντας τον καλύτερο άνθρωπο. Ως εκ τούτου, το να βαφτίζει κανείς εμπειρία ένα «half day tour» που πουλιέται εδώ και δεκαετίες, δεν σημαίνει ότι οικοδόμησε ένα νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης.
Για παράδειγμα, δεν είναι ούτε η αρχιτεκτονική αλλά ούτε η καλαισθησία του μπαλκονιού της Βερόνας αυτό που προσελκύει τους χιλιάδες τουρίστες καθημερινά στην πόλη. Το κίνητρο της επίσκεψης είναι κυρίως η ιστορία αγάπης του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας (η οποία είναι δημιούργημα του Σαίξπηρ) που έχει συνδεθεί με το μπαλκόνι αυτό και δημιουργεί την ανάγκη των ανθρώπων να το επισκεφτούν για να βιώσουν παρόμοια συναισθήματα.
Η πλατφόρμα Airbnb βοήθησε και ίσως μάλιστα να προκάλεσε σε κάποιο βαθμό αυτή την αλλαγή στην νοοτροπία των ταξιδιωτών. Από τη στιγμή που αποφασίζει κάποιος να μείνει σε ένα συνηθισμένο σπίτι μιας μη τουριστικής γειτονιάς, γιατί να μην επιχειρήσει να ζήσει στις διακοπές του και σαν ντόπιος; Οι ταξιδιώτες που επιλέγουν να μείνουν σε κατάλυμα Airbnb θα ψωνίσουν στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς, θα φάνε γύρο στο συνοικιακό σουβλατζίδικο, θα κάνουν βόλτα με νοικιασμένα ποδήλατα, θα γνωρίσουν τους γείτονες.
Η προσέγγιση που προτείνει, λοιπόν, ο βιωματικός τουρισμός έχει τη δυναμική να επανακαθορίσει τη σχέση τόπου και τουρισμού. Αντιλαμβάνεται την τουριστική ζήτηση ως σύνολο προσδοκώμενων εμπειριών και την τουριστική προσφορά ως σύνολο προσφερόμενων εμπειριών. Κοινός παρανομαστής τους, το βίωμα. Η περιπέτεια, η βιωσιμότητα και οι αυθεντικές εμπειρίες είναι κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά του βιωματικού τουρισμού.
Κομμάτι του βιωματικού τουρισμού είναι ο οικολογικός τουρισμός ή διαφορετικά ο οικοτουρισμός, στον οποίο οι δραστηριότητες των τουριστών πραγματοποιούνται στο φυσικό περιβάλλον χωρίς να το βλάπτουν ή να ενοχλούν την φύση και ζωικά είδη της περιοχής. Έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια, αύξηση της ανάγκης του κόσμου να βρεθεί στην φύση. Της αγάπης για ποιοτικό φαγητό. Της ευαισθητοποίησης για τα θέματα που αφορούν τον πλανήτη.
Τέλος, η τεχνολογία είναι ο βασικός παράγων που θα επιτρέψει τη διάθεση ταξιδιωτικών εμπειριών μέσω του Διαδικτύου στους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, πέρα από την τεχνολογία, αυτό που πραγματικά θα μας διαφοροποιήσει είναι η δυνατότητα δημιουργίας μοναδικών εμπειριών, μακριά από τα συνηθισμένα προϊόντα που προσφέρουμε εδώ και χρόνια ως μέρος του μοντέλου ήλιος - θάλασσα.
Μια ευκαιρία να αναδείξουμε τη δημιουργικότητά μας, την καινοτόμο σκέψη, την κουλτούρα μας, και να τα συνδυάσουμε σε συναρπαστικές ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Σχόλια