Είναι γνωστό ότι κάθε καινοτομία έχει δύο προκλήσεις. Από τη μία θα πρέπει να επιτευχθεί, ενώ από την άλλη θα πρέπει να γίνει αποδεκτή από το καταναλωτικό κοινό.
Άλλωστε, η «τεχνολογική ανατροπή» είναι μια ανατρεπτική καινοτομία (Radikal Innovation) η οποία παρέχει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που είναι τόσο συναρπαστικά, με αποτέλεσμα ο καθένας μας να εγκαταλείπει γρήγορα τον παραδοσιακό τρόπο με τον οποίο κάνει διάφορα πράγματα και να επιλέγει αυτόν που είναι νέος.
Κλασικό παράδειγμα εταιρείας που εφάρμοσε την ανατρεπτική καινοτομία είναι αυτό της Amazon, η οποία σφετερίστηκε αρχικά όσο καμία άλλη εταιρεία την αλυσίδα αξίας (Value Chain) ενός ολόκληρου κλάδου, αυτού των βιβλιοπωλείων.
Πηγή: The Economist Essay, From Papyrus to Pixels
Θυμηθείτε ότι στα μέσα της δεκαετίας του 90 όλες οι μεγάλες εταιρείες – αλυσίδες ανά τον κόσμο είχαν πρόσβαση στα ίδια πορίσματα των διαφόρων ερευνών αγοράς. Αυτά ανέφεραν ότι οι καταναλωτές θα πραγματοποιούσαν τις αγορές τους μελλοντικά μέσω του διαδικτύου. Η συνέχεια, όμως, είναι σε όλους μας γνωστή. Μονάχα η Amazon τόλμησε να πάει ένα βήμα παραπέρα, καθώς ο ιδρυτής της ο Jeff Bezos διαισθάνθηκε τη σπουδαιότητα που θα προέκυπτε από την ανάπτυξη του διαδικτύου στο εμπόριο:
What we want to be is something completely new. There is no physical analog for what Amazon.com is becoming.
Σήμερα είναι αδιανόητο να φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς διαδίκτυο, αλλά και γενικά χωρίς την ύπαρξη της τεχνολογίας, καθώς η κοινωνία μας εσωτερικεύει συνεχώς με «φυσικό τρόπο» και σε «εφτά στάδια» (δείτε την πυραμίδα της τεχνολογίας) διάφορες νέες τεχνολογίες. Ποιες είναι, λοιπόν, οι σημερινές καινοτομίες, οι οποίες θα φέρουν μελλοντικά τις ανατροπές στις αγορές;
Πηγή: GDI Gottlieb Duttweiler Institute
Μετά τους γνωστούς κύκλους υπερβολής (Hype Cycle) της συμβουλευτικής Gartner, ήρθε να προστεθεί ένας καινοτόμος τρόπος χαρτογράφησης των τεχνολογικών ανατροπών. Η ελβετική συμβουλευτική των τάσεων GDI Gottlieb Duttweiler Institute και η Cisco αναλύουν στον χάρτη τους «From Innovation to Disruption» τις καινοτομίες για το 2014 υπό το πρίσμα δύο διαστάσεων, της τεχνολογίας και της νοοτροπίας. Αυτές οι δύο διαστάσεις αντιπροσωπεύουν τις δύο προκλήσεις (επίτευξη και αποδοχή) με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπη κάθε καινοτομία. Και στις δύο διαστάσεις, η καινοτομία περνάει από διάφορα στάδια μέχρι να θεωρηθεί πιθανώς τεχνολογική ανατροπή. Η πρόκληση, λοιπόν, βρίσκεται όπως και στην περίπτωση της Amazon, στην έγκαιρη αναγνώριση αυτών των καινοτομιών, οι οποίες στο μέλλον θα επιφέρουν τις ανατροπές στις αγορές.
Εύχομαι, πραγματικά, οι ελληνικές επιχειρήσεις να τολμήσουν την περιπέτεια της ανατρεπτικής καινοτομίας καθώς δε θα βγουν ηττημένες από αυτήν, αλλά κερδισμένες. Πέρα από την αποκόμιση μελλοντικών κερδών, αυτές θα αποκτήσουν την ικανότητα να διαδραματίσουν πρωτοπόρο ρόλο στην ανάπτυξη καινοτόμων και αυθεντικών επιχειρηματικών μοντέλων. Ενώ εάν αυτές κατοχυρώσουν την ανατρεπτική καινοτομία ως επιχειρηματικό στόχο τους, τότε όχι μονάχα θα αλλάξει το προφίλ των επιχειρηματιών και των εργαζομένων σε αυτές, αλλά θα μεταβάλλει και τις ίδιες τις εταιρείες. Αυτές θα επιφέρουν σημαντικότατες ευκαιρίες ανάπτυξης στην Ελλάδα, το μέγεθος των οποίων οι ίδιες δεν μπορούν ούτε καν να διανοηθούν!
Σχόλια