Η επιχειρηματικότητα είναι χαρτογραφημένη εδώ και έναν αιώνα. Το digital στοιχείο είναι απλά το νέο μέσο μέσα από το οποίο θα περάσουν και πάλι οι ίδιες επιχειρηματικές αρχές.
Δεν υπάρχει επιχειρείν χωρίς marketing, καινοτομία, selling point, συγκριτικό πλεονέκτημα, οικονομίες κλίμακος, upselling & croselling, πληρωμές με δόσεις, πιστωτικές κάρτες, επιχειρηματικά μοντέλα. Αυτά όλα έχουν γίνει έναν αιώνα πριν! Δεν περίμεναν τον Μίστερ Ντιτζιτάλη να τα ανακαλύψει. Δεν περίμεναν την Google και το Facebook για να μας μάθει τι είναι business, πως να κάνεις promotion και τι αποτελεί προτεραιότητα στο μήνυμά σου.
Πριν από το digital είχαμε billboards, fliers, μπροσούρες, ραδιόφωνο, τηλεόραση, telemarketing, indoor & outdoor marketing, sponsoring, branding, affiliate marketing, event marketing, door 2 door marketing… Μήνυμα και προϊόν θα περάσουν μέσα από οτιδήποτε για να φτάσουν στην ζήτηση! Ναι ΟΚ, το digital είναι το νέο τοπίο και χρειάζεται το δικό του όχημα. Αλλά φτάνει με την υπερβολή! Λες και ζούμε στα βουνά, φοράμε φουστανέλες και βόσκουμε πρόβατα, και ξαφνικά ήρθε ο γραμματιζούμενος του χωριού να μας δείξει για πρώτη φορά τηλεόραση! Το digital είναι απλά άλλο ένα όχημα για να φτάσεις στον πελάτη. Το marketing είναι το ζητούμενο. Το marketing είναι εκείνο που πονάει την μικρή επιχείρηση. Τι είναι εκείνο που περνάει από το μέσο για να φτάσει στον πελάτη!
«Το marketing δεν είναι απλά έξυπνοι τρόποι για να πουλάς αυτό που έφτιαξες αλλά το να φτιάχνεις πραγματική αξία για τον πελάτη». – Philip Kotler
Άντε και σ’ έβαλε ο marketer το SEO και σου στειλε κόσμο η Google. Και τι έγινε; Ξέρεις να πουλάς; Έχεις selling point; Διαφέρεις από τον ανταγωνισμό; Λύνεις ένα πρόβλημα; Επικοινωνείς την λύση; Μπορείς να εξυπηρετήσεις τον πελάτη με τρόπο που τον ικανοποιεί; Τον βοηθάς να αγοράσει; … Άντε κι έφτιαξες το πιο cool σποτάκι και το πιο έξυπνο post στα social media. Και; Μετά τι; Έβγαλες το πετραδάκι από το παπούτσι του πελάτη; Ξέρεις να απαντήσεις όταν σε ρωτάει «γιατί να αγοράσω από σένα»; Μπορείς να δημιουργήσεις επαναλαμβανόμενους πελάτες; Μπορείς να εξυπηρετήσεις οικονομίες κλίμακος; Μπορείς να ανταποκριθείς σε υψηλή ζήτηση; Μπορείς να προσαρμοστείς όταν η ζήτηση πέσει στα Τάρταρα; Αυτά είναι το business φίλε μικρομεσαίε! Αναλογική σκέψη πολύ πριν την ψηφιακή εφαρμογή! Έχεις αυτά; Τα χεις όλα. Δεν τα χεις αυτά; Tο digital όχι μόνο δεν θα σε σώσει αλλά θα μεγεθύνει τα λάθη σου.
Κάτσε δες την ταινία “Joy”. Όταν ο Bradley Cooper βγάζει την Jennifer Lawrence σε τηλεοπτικό κανάλι πωλήσεων την ρωτάει ποιο πρόβλημα λύνει το προϊόν της, πως θα το παρουσιάσει ώστε να το καταλάβει ο πελάτης και αν «μπορείς να φτιάξεις 50 χιλιάδες από αυτά;». Μπορείς δηλαδή να ανταποκριθείς; Μπορείς να ικανοποιήσεις τον πελάτη με τα στάνταρ που τον ικανοποιούν; Κατάλαβες για τι πράγμα μιλάμε; Καμμία διαφορά δεν έχει το digital από το telemarketing στον ρόλο που παίζουν. Είναι διαφορετικά βάζα για το ίδιο λουλούδι! Δεν υπάρχει digital χωρίς το marketing πρώτα. Δεν έχει κανένα νόημα να χρησιμοποιήσεις ένα κανάλι διανομής αν δεν έχεις με τι να το γεμίσεις!
Το digital δεν είναι marketing
Από μόνο του δεν μπορεί να σε βοηθήσει αν το business σου είναι μάπα. Ένα κανάλι διανομής είναι, πρέπει να το γεμίσεις με κάτι που ο πελάτης θεωρεί χρήσιμο, προσβάσιμο και μπορεί να το πληρώσει. Η πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων δεν ξέρει τι είναι marketing και ποιες είναι οι βασικές έννοιες πάνω στις οποίες πρέπει να πατάει. Ακούσανε SEO και content marketing και νομίζουν ότι το επιχειρείν το ανακάλυψε η Google πριν 5 χρόνια.
Ποιος είναι ο πελάτης, τι αγοράζει, σε ποια τιμή, πως τον πλησιάζω, πως τον πείθω, πως τον ξαναφέρνω πίσω, πως ανανεώνω την ζήτηση. Αυτά είναι το marketing από την εποχή του Ford, του Disney, της Chanel και της Barbie. Κι αυτά θα είναι ακόμα και στην αποικία που θα χτίσει ο Musk στον Άρη. Και πρέπει να τα κάνεις κάθε μέρα, όλη μέρα, είτε σε ψηφιακό, αναλογικό, υπερκόσμιο ή στρατοσφαιρικό περιβάλλον.
«Το marketing παίρνει μια μέρα για να το μάθεις και μια ολόκληρη ζωή για να το τελειοποιήσεις». - Philip Kotler
Δεν αλλάζει το business! Δεν αλλάζει η ρίζα επειδή το δέντρο πετάει τα φύλλα του κάθε χρόνο! Πως πρέπει να στο πουν για να το καταλάβεις; Μόνο τα μέσα παραγωγής αλλάζουν. Η προτεραιότητα είναι ίδια, οι τακτικές που δουλεύουν είναι γνωστές και η ιεραρχία αναγκών παραμένει η ίδια (πόροι, status, ego). Τελειώσαμε! Μία μέρα μάθημα είναι το marketing κι εμείς το κάναμε κλινικό εργαστήριο επιστημονικών ερευνών για ποζεράδες ντιτζιταλιστές που αν τους πάρεις το digital δεν ξέρουν να πουλήσουν ούτε ψαλίδι σε κομμώτρια! Διυλίζουμε τον κώνωπα πάνω από ένα ψηφιακό φακό την στιγμή που δεν ξέρουμε καν τα basics! Ρωτάς κάποιον «ποιος είναι ο πελάτης σου» και σου απαντάει «τι εννοείς;» Τον ρωτάς «ποιο είναι το συγκριτικό σου πλεονέκτημα» και σε κοιτάζει σαν χάνος. Ξέρει όμως από content marketing, εεε; Α ρε παιχταρά εσύ που τα δίνεις όλα τζάμπα για μερικά like στο facebook και μετά αναρωτιέσαι για την τρύπα στο ταμείο σου. Ωνάσης είσαι ρε τεράστιε!
Digital χωρίς βασικό marketing είναι σαν καινούριο αυτοκίνητο χωρίς μηχανή. Δεν πρόκειται να το πας πουθενά, απλά θα κάθεται στην αυλή να το χαζεύεις ενώ ο γείτονας με μια παλιά σακαράκα βγάζει γούστα κάθε σ/κ με την κυρά του. Φτιάξε πρώτα ένα καλό business και μετά πάρ’ το και βάλ’ το εκεί στο ψηφιακό λαγούμι.
Σχόλια