Στο διαδίκτυο, οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρονικών καταστημάτων, μέσω των τεχνικών δυνατοτήτων που τους παρέχει το ηλεκτρονικό εμπόριο, μπορούν εύκολα να αναλύσουν τα δεδομένα των πελατών τους και να συλλέξουν σημαντικά στοιχεία σχετικά με τη βιωματική εμπειρία, την αγοραστική συμπεριφορά, την αντίληψη αλλά και το βαθμό ικανοποίησης των πελατών τους.
Από την άλλη, στο παραδοσιακό εμπόριο, οι ιδιοκτήτες τους εξακολουθούν να βασίζονται σε εικασίες, καθώς μια αντίστοιχη ανάλυση των παραπάνω θεωρείται από αυτούς συνυφασμένη με μεγάλη χρηματική δαπάνη και σημαντικό μέρος του χρόνου τους και της ενέργειάς τους. Το πόσο σημαντική, όμως, υπόθεση είναι γνώση των παραπάνω, διαφαίνεται από το γεγονός ότι σύμφωνα με μια έρευνα (αρχείο Pdf) της GfK, το 70% των καταναλωτών λαμβάνουν τις αγοραστικές αποφάσεις τους κατά την επίσκεψη των φυσικών καταστημάτων, εντός των σημείων πώλησης (POS).
Λύση για το παραπάνω πρόβλημα φαίνεται να προσφέρει η τεχνολογία της γερμανικής νεοφυούς επιχείρησης POSpulse, μέσω χρήσης υπηρεσίας πληθοπορισμού (Crowdsourcing).
H παραπάνω νεοφυής επιχείρηση με έδρα το Βερολίνο απασχολεί πάνω από 10.000 ιδιώτες (από ανέργους και φοιτητές μέχρι και συνταξιούχους), τους λεγόμενους «Shοp Scouts». Από αυτούς και «τις έξυπνες κινητές συσκευές τους», οι οποίες δρουν ως ερευνητικά εργαλεία, η POSpulse λαμβάνει σε πραγματικό χρόνο, πληροφορίες και φωτογραφίες για διάφορα καταναλωτικά αγαθά, διαφόρων παραγωγών από ένα συγκεκριμένο κατάστημα. Μέσω των παραπάνω δεδομένων και κάνοντας χρήση του εργαλείου της ανάλυσης των POS, η συγκεκριμένη εταιρεία μπορεί να ελέγξει διάφορες προωθητικές ενέργειες προϊόντων, να συλλέξει τις τιμές τους, να συλλέξει πληροφορίες σχετικά με άδεια ράφια, να τεκμηριώσει το περιβάλλον τοποθέτησης των προϊόντων στα ράφια αλλά και να αναλύσει το περιβάλλον των ανταγωνιστών.
Πελάτες της είναι τόσο αρκετοί γνωστοί παραγωγοί ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) όπως της P&G, της Beiersdorf και της Osram όσο και οι ίδιες αλυσίδες καταστημάτων και στους οποίους τελικώς υποβάλλει συστάσεις βελτιστοποίησης των ενεργειών τους.
Η λειτουργία της υπηρεσίας είναι απλή: οι Scouts εφόσον κατεβάσουν την αντίστοιχη εφαρμογή της "Shopscout", λαμβάνουν διάφορες εντολές με βάση τι οποίες θα πρέπει να κατευθυνθούν σε κοντινά σημεία της περιοχής τους και τα οποία απεικονίζονται πάνω σε έναν χάρτη με σύμβολο το ευρώ. Με το πάτημα του συγκεκριμένου συμβόλου, ο Scout λαμβάνει αναλυτικές πληροφορίες για το συγκεκριμένο προϊόν, όπως την περιγραφή , την ακριβή τοποθεσία του σημείου πώλησης καθώς τον απαιτούμενο χρόνο και το ύψος της αμοιβής για την διεκπεραίωση της εργασίας. Αυτή κυμαίνεται συνήθως στα 5 ευρώ ανά εντολή ενώ μέσω σήματος GPS ελέγχεται εάν ο Scout βρίσκεται στο σωστό κατάστημα.
Ενδιαφέρον θα έχει να δούμε στο μέλλον εάν θα υπάρξει πάντρεμα της παραπάνω υπηρεσίας, με άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες Crowdsourcing τύπου Instacart καθώς οι «προσωπικοί αγοραστές» (Persοnal Shοpper) δε θα λαμβάνουν μονάχα αμοιβή για την διεκπεραίωση και παράδοση αγορών για λογαριασμό των διαφόρων διαδικτυακών χρηστών αλλά και για την εργασία έρευνας αγοράς, μέσα στα ίδια σούπερ μάρκετ.
Σχόλια