Κάνε στον εαυτό σου αυτές τις 4 ερωτήσεις πριν υπογράψεις την πρόσληψή σου.
Μια εργασία που δεν σου ταιριάζει αποτελεί πηγή άγχους, όσο εντυπωσιακή κι αν είναι η θέση. Συχνά δίνουμε συμβουλές στους υποψηφίους, για το πώς να διαχειριστούν τη συνέντευξη και το ξεκίνημα στη νέα θέση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αλλά παραβλέπουμε να εξετάσουμε εάν η θέση που διεκδικούμε μας ταιριάζει πραγματικά. Έρευνα δείχνει ότι η έλλειψη ικανοποίησης στη εργασία μπορεί να οδηγήσει σε δυστυχία και burnout και αυτό οφείλεται συχνά στην έλλειψη συμβατότητας.
Η Μαρία Παπάζογλου, Career Coach & Executive Coach, Corporate Trainer και NLP Master Practitioner, σου προτείνει τρόπους για να αξιολογήσεις τα παρακάτω 4 στοιχεία και να κάνεις τις ανάλογες ερωτήσεις στον εαυτό σου πριν αποδεχτείς την θέση:
Ερώτηση 1η: Η προσωπικότητά μου ταιριάζει με την εταιρική κουλτούρα;
Ο εργασιακός χώρος περιλαμβάνει τόσες πολλές λεπτομέρειες που συχνά δεν είναι δημοσιευμένες, οπότε είναι σημαντικό να μάθεις για την εταιρική κουλτούρα πριν δεχτείς τη θέση. Ως εταιρική κουλτούρα ορίζουμε το σύνολο των αρχών, των απόψεων, των κανόνων ηθικής (business ethics) και συμπεριφορών που χαρακτηρίζουν έναν οργανισμό και οδηγούν τις πρακτικές που επικρατούν.
Η Oprah Winfrey δήλωσε σε μια συνέντευξη ότι άφησε την εκπομπή 60 Minutes γιατί η προσωπικότητά της δεν ήταν συμβατή με τον ρόλο της στην εκπομπή. Παρόλο που έμοιαζε σαν μια χαμένη ευκαιρία, η Oprah αποχώρησε από την εταιρεία γιατί δεν ταίριαζε στη φύση της και εκ των υστέρων η απόφαση αυτή της επέτρεψε να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην εργασία που είχε περισσότερη αξία για εκείνη.
Ερώτηση 2η: Είναι αυτή η εργασία ουσιαστική για μένα;
2 στους 3 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης στις ΗΠΑ πάσχουν από burnout και οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ένας λόγος γι’ αυτόν τον τρομακτικό αριθμό είναι ότι οι άνθρωποι δεν βρίσκουν νόημα σε αυτό που κάνουν. Πριν αποδεχτείς μια πρόταση εργασίας, αναρωτήσου εάν η αποστολή και το όραμα (mission & vision) της εταιρείας ευθυγραμμίζονται με τα θέλω σου και τους δικούς σου επαγγελματικούς στόχους.
Έχει νόημα για σένα (meaningful) η εργασία που κάνεις; Τότε είναι πιο πιθανό να νιώθεις ευχαρίστηση και ικανοποίηση.
Μήπως απλά διεκπεραιώνεις τη δουλειά σου χωρίς να νιώθεις κάποια σύνδεση; Τότε είναι πιθανό να βιώσεις τα σημάδια του burnout νωρίτερα από όσο νομίζεις.
Ερώτηση 3η: Είναι συμβατές οι προσωπικές μου αξίες με τις αξίες της εταιρείας;
Η πρώτη coaching άσκηση που μπορείς να δοκιμάσεις, είναι να προσδιορίσεις τις προσωπικές τους αξίες. Καταλήγουμε έτσι σε μια πολύ ουσιαστική κατανόηση του τι είναι πραγματικά σημαντικό για εκείνους.
Όταν γνωρίζεις τις αξίες σου τότε είναι εύκολο να κάνεις σωστότερες για εσένα επιλογές και να παίρνεις αποφάσεις. Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα στέλεχος που έχει ως κορυφαία αξία την επαγγελματική εξέλιξη και την αναγνώριση, αλλά στην πραγματικότητα εργάζεται σε έναν εργοδότη που δεν του προσφέρει προοπτικές ανάπτυξης ούτε επιβραβεύει τη συνεισφορά του. Εύκολα καταλαβαίνουμε δεν θα μακροημερεύσει στη θέση αυτή γιατί δεν θα αντέξει να στερείται για πολύ κάτι που για εκείνον είναι τόσο σημαντικό. Ακόμα και αν πραγματικά έχει ανάγκη τη θέση αυτή, με την πρώτη ευκαιρία που θα του δοθεί θα μετακινηθεί κάπου αλλού όπου οι συνθήκες θα είναι πιο συμβατές με τα θέλω του.
Τι είναι αυτό που θέτεις λοιπόν ως προτεραιότητα στη ζωή σου; Ποιες είναι αξίες με τις οποίες είσαι απόλυτα συνδεδεμένος; Κατάγραψέ τες και στη συνέχεια έλεγξε κατά πόσο οι αξίες σου είναι συμβατές με αυτές της εταιρείας στην οποία απασχολείσαι.
Ερώτηση 4η: Μπορώ να είμαι ο πραγματικός μου εαυτός εδώ;
Ο τρόπος που επιλέγεις να παρουσιάσεις τον επαγγελματικό σου εαυτό μπορεί να επηρεάσει σημαντικά το πως νιώθεις για τη δουλειά που κάνεις. Το ιδανικό είναι να βρεις έναν εργασιακό χώρο όπου νιώθεις άνετα να είσαι ο αυθεντικός σου εαυτός. Για παράδειγμα, εάν νιώθεις άνετα με ένα πιο χαλαρό στυλ εμφάνισης και ένδυσης, τότε σίγουρα θα καταπιεστείς ιδιαίτερα εάν βρίσκεσαι σε μια εταιρία που ορίζει ως dress code το Business Look και χρειάζεται να είσαι με το κουστούμι και τη γραβάτα κάθε μέρα. Και το αντίθετο. Κάποιοι άνθρωποι χρειάζονται ένα περιβάλλον δομημένο, οργανωμένο και με συγκεκριμένους κανόνες για να λειτουργήσουν πιο αποδοτικά.
Όταν λοιπόν σκέφτεσαι να αποδεχτείς μια θέση εργασίας, θυμήσου ότι υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο να δείξεις τον καλύτερο σου εαυτό και το να μη νιώθεις ελεύθερος να δείξεις ποιος είσαι. Νιώθεις ότι πρέπει να αποκρύψεις κύριες πτυχές του εαυτού σου για να ταιριάξεις στην εταιρεία; Tότε είναι πολύ πιθανό αυτός ο εργασιακός χώρος να μην σου ταιριάζει και ίσως αποτελέσει πηγή στρες μακροπρόθεσμα.
Αρχική δημοσίευση από Ελίζα Σακκά, Senior Editor Thrive Global Greece, στο www.thriveglobal.gr
Η αποστολή του Thrive Global είναι να τερματίσει την επιδημία του στρες και της εξουθένωσης προσφέροντας επιστημονικές, εφαρμόσιμες λύσεις που ενισχύουν την ευεξία και μαζί την αποδοτικότητα και σε βοηθούν να αλλάξεις πεποιθήσεις και συμπεριφορές και να περάσεις από τη θεωρία στην πράξη, διαμορφώνοντας νέες συνήθειες προκειμένου να κατακτήσεις την πολυπόθητη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.
Ιδρύθηκε από την Arianna Huffington στις ΗΠΑ το 2016 και, μέσα σε ένα χρόνο, κατάφερε να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στα προγράμματα ευεξίας, έχοντας πελάτες που διακρίνονται για το εργασιακό τους περιβάλλον. Στην Ελλάδα λειτουργεί από το 2018 και είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια καινοτομία έρχεται στην χώρα μας, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, προσαρμοσμένη στα ελληνικά δεδομένα. Μάθε περισσότερα στο www.thriveglobal.gr.
Σχόλια