NEWSFLASH...
Καινοτομία & Τεχνολογία
ανάγνωση

Το φουτουριστικό κουτάκι με το όραμα του Zuckerberg για το μέλλον

Το φουτουριστικό κουτάκι με το όραμα του Zuckerberg για το μέλλον

​Πριν από μερικά 24ωρα, ο Mark Zuckerberg πήρε κάποιες ιδέες που ακούγονται ενδιαφέρουσες, μερικές άλλες που έχουν λιγότερο ενδιαφέρον, αλλά και ορισμένες που δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία, τις έβαλε σε ένα (σχετικά) όμορφο φουτουριστικό κουτάκι και μας είπε πως, κάπως έτσι, θα είναι το μέλλον.

Σήμερα, καθώς έχει «κοπάσει» η ειδησεογραφία μετά τις σχετικές ανακοινώσεις, ψάχνουμε να βρούμε μερικές αλήθειες, με αφορμή τα όσα είδαμε και ακούσαμε.

Αλήθεια 1η: Επί της ουσίας, δεν ενδιαφέρει κανέναν μέσο χρήστη ότι η μητρική Facebook -και όχι η πλατφόρμα- αλλάζει όνομα και γίνεται Meta. Οι χρήστες του Facebook, του Instagram και του Whatsapp θα συνεχίσουν να μιλάνε για το Facebook, το Instagram και το Whatsapp, για αρκετό καιρό ακόμα. Όπως και κανείς μέσος χρήστης δεν νοιάζεται για το ότι η μητρική της Google λέγεται Alphabet. Όπως δεν θα συναντήσουμε κανέναν που θα μας πει «χρησιμοποιώ το Google, της Alphabet», δεν θα βρεθεί και κανείς να μας πει «χρησιμοποιώ το Facebook, της Meta». Μέχρι το Metabook.

Αλήθεια 2η: Αν και δεν βρισκόμαστε στο μυαλό του Zuckerberg, η φημολογία ότι τα κάνει όλα αυτά για να στρέψει τα φώτα της δημοσιότητας από την αρνητική... δημοσιότητα με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπο το Facebook τις τελευταίες μέρες (εβδομάδες, μήνες, χρόνια), μας προκαλεί το λιγότερο ένα χαμόγελο. Κανείς που θέλει να μιλά για όλα αυτά δεν θα σταματήσει επειδή ο Zuckerberg αλλάζει όνομα στην εταιρεία του και παρουσιάζει το φουτουριστικό όραμα του. Και ο ίδιος δεν χαζός να πιστεύει ή να ελπίζει σε κάτι τέτοιο.

Αλήθεια 3η: Αυτό καθαυτό το όραμα του δεν είναι κάτι καινούργιο. Η ίδια η λέξη που χρησιμοποιείται, το «Metaverse», έκανε την εμφάνιση της σε ένα βιβλίο στις αρχές της δεκαετίας του '90. Το όραμα του Zuckerberg, σύμφωνα με το οποίο οι άνθρωποι θα βρίσκονται «μέσα» στο διαδίκτυο, θα «ζουν» σε αυτό -και δεν θα το κοιτάνε απλώς σε μια οθόνη- είναι κάτι που έχουμε δει σε πακτωλό ταινιών επιστημονικής φαντασίας. Ο Zuckerberg απλώς το κάνει όραμα του, του βάζει ετικέτα και επενδύει σε αυτό.

Αλήθεια 4η και μεγάλη: Augmented και virtual reality έχουμε εδώ και πολλά χρόνια, με πολλές (επιτυχημένες και αποτυχημένες) υλοποιήσεις. Παρά τις όποιες «προφητείες» και την ενδιαφέρουσα εμπειρία που προσφέρεται, δεν είμαστε όλοι με ένα headset στο κεφάλι, αλλά... βγάζουμε τα μάτια μας μπροστά από οθόνες. Ακόμα και μέσα στην πανδημία, που το virtual reality θα μπορούσε να βρεθεί παντού, η καινοτομία που προέκυψε ήταν τα Zoom meetings και οι περισσότερες συνεδριάσεις στο Teams.

Τι θέλουμε να πούμε με αυτό; Όσον και αν θέλει να το εμφανίσει διαφορετικά, το όραμα του Zuckerberg βασίζεται σε ιδέες που έχουν ήδη δοκιμαστεί, ακόμα και αν βρίσκονται ή βρίσκονταν σε πρώιμα στάδια. Τα Google Glasses απέτυχαν και αποδείχθηκε πως λίγοι ενδιαφέρονται για κάτι τέτοιο, ενώ από τα άλλη τα VR headset προσφέρουν μια ενδιαφέρουσα αλλά μάλλον «niche» εμπειρία. Πολύ απλά, γιατί κανείς δεν θέλει να φοράει συνεχώς κάτι στο κεφάλι του και να αποκόπτεται από τον υπόλοιπο κόσμο. Ίσως το αναζητήσει σαν μια ξεχωριστή εμπειρία.

Θα μπορούσε, ίσως, το όραμα γίνει πραγματικότητα με ολογράμματα; Με φακούς επαφής που μετατρέπονται σε οθόνες; Με καινοτομίες που μετατρέπουν τη σκέψη σε εικόνα, μπροστά στα μάτια σου; Με κάτι άλλο; Κανείς δεν ξέρει. Σίγουρα, πάντως, το «next best thing» της τεχνολογίας δεν είναι τα ανθρωπάκια που χρησιμοποιεί το Facebook στις VR υπηρεσίες του, ούτε το να γράφει κάποιος στο Messenger μέσα από το VR headset του, όπως είδαμε στις πρόσφατες παρουσιάσεις του Zuckerberg. Ούτε το να αποκόπτεται για να χρησιμοποιήσει κάτι τέτοιο. Αυτά, δεν τα πιστεύει ούτε ο ίδιος.

Υπάρχει, όμως, και μια 5η αλήθεια: ο Zuckerberg μιλά για το μέλλον, χρησιμοποιώντας (και αυτός) σημερινούς όρους, ιδέες και τεχνολογίες. Ξεκινά, όμως, να πραγματοποιεί μεγάλες επενδύσεις γύρω από αυτό. Παίρνει ένα ρίσκο, στοχεύοντας σε ένα φουτουριστικό αύριο, βγαλμένο από βιβλία επιστημονικής φαντασίας. Σε ένα μέλλον που, με κάποιο τρόπο (σίγουρα όχι με VR headset στο κεφάλι μας) θα είμαστε «μέσα» στο internet, όχι γύρω από αυτό. «Ψάχνει» το μέλλον, ακόμη και αν δεν είμαστε απολύτως βέβαιοι για το ποιο θα είναι αυτό. Και αυτά, αξίζει κάποιος να του τα αναγνωρίσει.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr