Η Νίκη Ανδρεάδη, ιδρύτρια της Nimand architects, κατάφερε να διακριθεί ακαδημαϊκά και επαγγελματικά, κάτι πολύ δύσκολο αν αναλογιστεί κανείς ότι απαιτεί μια σχέση ισορροπίας ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη. Την ανέδειξε επαγγελματικά ο τομέας της φιλοξενίας, αφού έγινε γνωστή από το σχεδιασμό των περισσότερων ξενοδοχείων πολυτελείας SANI / IKOS.
Ξεκίνησε σπουδάζοντας πολιτικός μηχανικός. Συνέχισε παίρνοντας το πτυχίο της αρχιτεκτονικής, πάντα στην ίδια πόλη, τη Θεσσαλονίκη.
Η επαγγελματική της ζωή συνεχίστηκε με ατελείωτες ώρες δουλειάς, περνώντας ένα μεγάλο κομμάτι της δουλειάς και σε διάφορες στιγμές της ημέρας στο χώρο που πρόκειται να δημιουργηθεί το κτίριο. Έτσι βγάζει την κεντρική ιδέα, το concept. Στο αρχικό στάδιο της μελέτης δουλεύει με απόλυτη ελευθερία και χωρίς περιορισμούς, με βάση το δεδομένο «κτιριολογικό» πρόγραμμα του έργου, το οποίο περιγράφει και τις ανάγκες του project. Στη συνέχεια και με την εξέλιξη της μελέτης, γίνονται οι απαραίτητες τροποποιήσεις και προσαρμογές, ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό τελικό αποτέλεσμα.
Η αρχιτέκτονας Νίκη Ανδρεάδη, που συνδέεται με τη γνωστή οικογένεια της Θεσσαλονίκης που έφτιαξε τα Sani resorts, έγινε ευρύτερα γνωστή μέσα από το σχεδιασμό πολυτελών χώρων φιλοξενίας. Για τους οποίους πιστεύει ότι πρέπει να προσφέρουν άνεση και να κάνουν τη διαμονή των επισκεπτών αξέχαστη.
«Ο σωστός αρχιτεκτονικός σχεδιασμός επιβεβαιώνεται μέσα από τα συναισθήματα που προκαλεί στους χρήστες με τις λειτουργικές και τις αισθητικές αρετές του και ο αρχιτέκτονας πρέπει να το λαμβάνει αυτό υπόψη και να χρησιμοποιεί τα υλικά με σύνεση και ιδιαίτερη φροντίδα. Οι απαιτήσεις των επισκεπτών σήμερα είναι πάρα πολλές. Παράλληλα και στο πλαίσιο της τάσης που ραγδαία αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια, ότι ο τουρισμός οφείλει να είναι "δημιουργία εμπειριών", επιδιώκουμε η δική μας αρχιτεκτονική προσέγγιση να συμβάλλει στον σκοπό αυτό» είπε η ίδια.
Ο χώρος του αμφιθεάτρου είναι τόπος γνώριμος για εκείνη, καθώς η ακαδημαϊκή πορεία της συνεχίστηκε με το διδακτορικό της, σχετικά με τα εδάφη για την παραλία της Θεσσαλονίκης. «Είναι σαφές ότι μία πετυχημένη επαγγελματική καριέρα, δεν προϋποθέτει και μία παράλληλη ακαδημαϊκή καριέρα. Αντίθετα, σε πολλά επαγγέλματα, μεταξύ των οποίων και του αρχιτέκτονα, η επαγγελματική καριέρα αποτελεί προϋπόθεση για μία πετυχημένη ακαδημαϊκή καριέρα. Η ακαδημαϊκή, χωρίς την επαγγελματική ζωή, αποκόπτει τον αρχιτέκτονα από την πράξη της δουλειάς του, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η δυνατότητά του να διδάσκει. Θα παραθέσω τα λόγια του Άρη Κωνσταντινίδη. Αν δεν τριφτείς πάνω στην πέτρα, η θεωρία είναι άχρηστη, αλλά και το αντίστροφο: η κάθε καλή θεωρία είναι το ζουμί πολλών δοκιμασμένων πράξεων».
Έτσι, η Νίκη Ανδρεάδη έκτιζε την επαγγελματική της εμπειρία, ζώντας κυριολεκτικά μέσα στα ξενοδοχεία. Οι εξωτικές ουτοπίες στην Ελλάδα, που φιλοξενούν διεθνείς ταξιδιώτες, με υψηλές απαιτήσεις πολυτέλειας και χαλάρωσης, τα ξενοδοχεία Ikos και Sani Resorts, έχουν όλα δημιουργηθεί από εκείνη. Σε αυτούς τους τόπους συναντήθηκε η επαγγελματική με την προσωπική της ζωή. «Ο σχεδιασμός τόσο μεγάλων και απαιτητικών έργων είναι συνθετικά και λειτουργικά περίπλοκος. Το κτίριο και το interior design πρέπει να ικανοποιούν τους τελικούς αποδέκτες, δηλαδή και τους πελάτες του ξενοδοχείου και τον εργοδότη.
Για τη Νίκη Ανδρεάδη αυτός είναι ο σύζυγός της, Σταύρος Ανδρεάδης, Πρόεδρος των SANI/IKOS Resorts. Μέσα από μία σχέση αμοιβαίας κατανόησης και σεβασμού, έχουν προκύψει ξενοδοχεία που αποτελούν συνισταμένη πολλών δυνάμεων. Παράλληλα, η Νίκη Ανδρεάδη θεωρεί την τριβή με την κριτική ως μέρος της δουλειάς του αρχιτέκτονα. Όπως χαρακτηριστικά λέει, «ο καλλιτέχνης και ο αρχιτέκτονας εκτίθενται στην κριτική και η δημιουργία αναγνωρισμένων resorts σε διεθνές επίπεδο, είναι τουλάχιστον τέχνη».
Γεννημένη αρχιτέκτονας
Από το πρώτο λεπτό, στη ζωή της Νίκης Ανδρεάδη η αρχιτεκτονική παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο αφού έζησε και μεγάλωσε, σε ένα από τα νεοκλασικά, εκλεκτικιστικά σπίτια που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Ξενοφώντας Παιονίδης, χτισμένο το 1926. Στην ενήλικη ζωή της, γοητεύτηκε από την απλότητα, την ειλικρίνεια και την εγγενή σοφία της λαϊκής αρχιτεκτονικής, καθώς επίσης από το τεχνολογικό μεγαλείο και τη λάμψη των έργων των starchitects. Αυτές οι δύο, κατά τα φαινόμενα εκ διαμέτρου αντίθετες καταστάσεις, συγκεραίνονται στο έργο της.
To Porto Sani ήταν το πρώτο ξενοδοχείο που σχεδίασε η Νίκη Ανδρεάδη για την εταιρεία Sani τo 1993. Η πρόκληση για αυτήν ήταν μεγάλη και είχε την επιθυμία να σχεδιάσει κάτι ιδιαίτερο και μοναδικό με τα δεδομένα και τις απαιτήσεις εκείνης της εποχής. Το πεντάστερο ξενοδοχείο με θέα στην υπέροχη μαρίνα λειτούργησε το 1997 και αγαπήθηκε ως τοπόσημο. Το 2019 κλήθηκε να κάνει τη μελέτη για την ανακαίνισή του.
«Αποφασίστηκε να δημιουργηθεί ένα ξενοδοχείο αποκλειστικά για οικογένειες… Και για εμένα άρχισε η περιπέτεια σχεδιασμού! Κατεδαφίζοντας τα πάντα, κρατήσαμε μόνο τους φέροντες οργανισμούς των κτιρίων προκειμένου να δημιουργήσουμε εξαρχής ένα ξενοδοχείο. Σχεδιάσαμε σε όλους τους χώρους μεγάλα ανοίγματα, με συμπαγή και διάτρητα προστεγάσματα, με ημιυπαίθριους χώρους και πέργκολες και δημιουργήσαμε στις σουίτες ευρύχωρες βεράντες και ιδιωτικούς κήπους. Προσθέσαμε, δηλαδή, όλα τα αρχιτεκτονικά και μορφολογικά στοιχεία, με τα οποία αφενός θα ενδυναμώναμε τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, αφετέρου θα προσφέραμε στους χρήστες ένα περιβάλλον ιδανικό για να απολαύσουν τις διακοπές τους».
Στο νέο Porto Sani, η Νίκη Ανδρεάδη απέδειξε για πολλοστή φορά την αγάπη της και την τέχνη που έχει αναπτύξει στο χειρισμό του φωτός και του νερού. Το φως, πρωτίστως φυσικό, παίζει με τις σκιές ακολουθώντας κάθε είδους διαδρομές, μέσα από ηλιοροφές, μεγάλα ανοίγματα, αλλά και σχισμές. Ανάλογη ζωντάνια έχει για εκείνη και το νερό, το στοιχείο που με τη σειρά του εμπλέκεται σε παιχνίδια με το φως για να δημιουργήσει ιριδισμούς πάνω στους τοίχους, δίνοντας άλλη δυναμική με τη δροσιά, τη ροή, τους ήχους και τους κυματισμούς του.
Σχόλια