Όπως είχα αναφέρει στο παρελθόν, η μεγαλύτερη πρόκληση στις μετακινήσεις των ανθρώπων βρίσκεται στη δικτύωση όλων των υπηρεσιών των διαφόρων παρόχων μετακίνησης, όπως της Taxibeat, της Uber, της Lyft, της pamemazi.gr και της Car2go, σε μία υπηρεσία, η οποία θα προσφέρει την ιδεατή λύση στους χρήστες, για να φτάσουν από το σημείο Α στο σημείο Β κάνοντας πιο άνετη, πιο εύκολη και πιο οικονομική την ατομική μετακίνησή τους.
Ενώ σας είχα παρουσιάσει με τη Μoovel μια εφαρμογή από την Daimler AG για κινητές συσκευές, η οποία συνδυάζει λύσεις από διαφορετικούς παρόχους υπηρεσιών μεταφοράς (αστικών συγκοινωνιών και μη), παρουσιάζοντας κατάλληλες επιλογές, εμπλουτισμένες με το κόστος και τη χρονική διάρκειά τους, στο κινητό τηλέφωνο.
Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον πρωτοποριακό εγχείρημα δικτυωμένης μετακίνησης, το οποίο βρίσκεται όμως ακόμα σε πιλοτική φάση είναι το Kutsuplus από τη Φιλανδία. Και αυτό διότι το επιχειρηματικό αυτό μοντέλο δεν επικεντρώνεται στην ατομική μετακίνηση και την εμπορική εκμετάλλευση των ταξί ή των αυτοκινήτων αλλά στην ομαδική μετακίνηση και την εμπορική εκμετάλλευση των αστικών συγκοινωνιών και ειδικότερα των λεωφορείων.
Ειδικότερα, οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης του Ελσίνκι έχουν ξεκινήσει εδώ και περίπου ένα χρόνο μια υπηρεσία με την επωνυμία Kutsuplus, η οποία λειτουργεί καθημερινά από τις 6 το πρωί έως τις 11 το βράδυ ως μια υπηρεσία για τη μετακίνηση κατ' απαίτηση και η οποία επιτρέπει τους επιβάτες της περιοχής του Ελσίνκι το κλείσιμο διαδρομών λεωφορείων κατ' απαίτηση.
Το παραπάνω λειτουργεί ως εξής: Ο ενδιαφερόμενος επιβάτης κλείνει το εισιτήριο του μέσω του έξυπνου κινητού του ενώ αυτός λαμβάνει τις πληροφορίες για την ώρα παραλαβής του από τον τόπο συνάντησης, τον αριθμό του λεωφορείου αλλά και την ώρα άφιξης στον προορισμό του. Στη συνέχεια, το λεωφορείο παραλαμβάνει τον επιβάτη στον προκαθορισμένο χρόνο και το συμφωνημένο χώρο παραλαβής. Παρότι η Kutsuplus δεν εγγυάται στους επιβάτες ότι θα τους παραλάβει από την πόρτα του σπιτιού τους, η ίδια δε λειτουργεί επίσημες στάσεις. Το παραπάνω αποφασίζεται από τους αλγόριθμους της συγκεκριμένης εφαρμογής αναλόγως της κατάστασης και της τρέχουσας θέσης του επιβάτη από όπου ο ίδιος ανεβαίνει τη διαδρομή. Το συγκεκριμένο λεωφορείο είναι τουλάχιστο εννιαθέσιο ενώ είναι εφοδιασμένο με ψηφιακές οθόνες, οι οποίες ενημερώνουν τους επιβάτες σχετικά με την πορεία της διαδρομής. Αντί για προκαθορισμένες διαδρομές με σταθερά χρονοδιαγράμματα, οι διαδρομές επιλέγονται βάση των προορισμών των επιβατών. Κατά την περίπτωση που δεν είναι δυνατή μια διαδρομή στην επιθυμητή διεύθυνση ενός επιβάτη, τότε η εφαρμογή δίνει κατευθυντήριες οδηγίες στον επιβάτη από τη στιγμή εγκατάλειψης του συγκεκριμένου λεωφορείου.
{youtube}bPyYABVp-Jw{/youtube}
Η πληρωμή του εισιτηρίου γίνεται μέσω προπληρωμής, γεγονός που ελαχιστοποιεί τη μη εμφάνιση του επιβάτη. Ενώ είναι κατανοητό ότι σε μη εμφάνιση αυτού, ο επιβάτης χάνει το δικαίωμα μετακίνησης. Όσον αφορά το κόστος της υπηρεσίας, αυτό περιλαμβάνει ένα πάγιο κόστος 3,50 ευρώ και ένα μεταβλητό κόστος 0,45 ευρώ ανά διανοούμενο χιλιόμετρο. Ενώ προσφέρεται και η δυνατότητα ομαδικών κρατήσεων με έκπτωση από 20% – 50%.
Εύχομαι οι υπεύθυνοι των ελληνικών οργανισμών, των αστικών αλλά και των υπεραστικών συγκοινωνιών (ΚΤΕΛ) ας λάβουν υπόψη τους το παραπάνω φιλανδικό παράδειγμα και ας αναγνωρίσουν τη δυναμική των νέων ψηφιακών επιχειρηματικών μοντέλων ήτοι των αλγορίθμων, βελτιστοποιώντας τη λειτουργία των υπηρεσιών τους!
Σχόλια