Μια φορά και έναν καιρό ήταν μια εταιρεία, η οποία είχε μια φρέσκια ιδέα. Να γίνει «το απόλυτο» Shopping Club του Design το οποίο θα πουλούσε μέσω Flash Sales μοναδικά αντικείμενα, ενώ θα ήταν ανεξαρτητοποιημένο από τα δεσμά της Google και της Amazon.
Σήμερα, μου είναι δύσκολο να εξηγήσω τι ακριβώς κάνει η Fab, καθώς τον τελευταίο καιρό συχνά αλλάζει το επιχειρηματικό μοντέλο της. Από τη μία, με τη λειτουργία της ως «κανονικό» διεθνές ηλεκτρονικό κατάστημα, θέλει να αποτελέσει μια μεγάλη κοινότητα για τους σχεδιαστές και τους πελάτες της. Από την άλλη, έχει ανοιχτή την πόρτα της και για τους εμπόρους, ενώ δεν είναι ξεκάθαρο εάν η ίδια η Fab κατασκευάζει και τα προϊόντα. Η εξαγορά της γερμανικής Massivkonzept, η οποία κατασκευάζει εξατομικευμένα έπιπλα δείχνει ότι το «σκέφτεται» σοβαρά. Ενώ παράλληλα η ίδια άνοιξε και το πρώτο φυσικό κατάστημά της.
Οι επενδυτές και η Forbes συνεχίζουν να πιστεύουν ακόμα στους πέντε παράγοντες επιτυχίας της και στο επιχειρηματικό μοντέλο της, ενώ κάποιοι άλλοι, όπως η Bloomberg, σχολιάζει τα αρνητικά οικονομικά μεγέθη της.
Αυτό που ξέρει πάντως πολύ καλά να κάνει η Fab μέσω του ιδρυτής της και CEO Jason Goldberg είναι να πουλάει το «παραμύθι» της τόσο υπερβολικά, ώστε να υπάρχει κίνδυνος πάντα στο μέλλον η ίδια αγορά να μην την παίρνει υπόψη της πια στα σοβαρά.
Τα επενδυτικά κεφάλαια που έχει λάβει, ύψους πάνω από 320 εκατ. δολάρια, βαρύνουν τη σωστή ανάπτυξή της, ενώ η ίδια ελπίζει σε επιπλέον επενδυτικά κεφάλαια. Αυτή τη στιγμή η εταιρεία αποτιμάται στα 1 δισ. δολάρια. Αν λάβει κανείς υπόψη τον τζίρο της, ύψους 115 εκατ. δολάρια για το έτος 2012, τότε αυτό σημαίνει έναν πολλαπλασιαστή ύψους 8. Το παραπάνω όμως είναι αρκετά τολμηρό. Για παράδειγμα, η Kinnevik αποτιμά τη Zalando στα 3,2 δισ. ευρώ (αρχείο PDF), της οποία όμως οι καθαρές πωλήσεις για το 2012 ανήλθαν στα 1,15 δισ. ευρώ.
Στην πραγματικότητα, η ίδια δεν έχει στρατηγική, ενώ όντως θέλοντας να δοκιμάσει τα πάντα, μεταπηδά από τη μια τάση της αγοράς στην επόμενη. Το επιχειρηματικό μοντέλο της Fab δεν είναι επεκτάσιμο. Αντικείμενα του design είναι ενδιαφέροντα, επειδή ακριβώς είναι σπάνια. Ενώ για την επίτευξη ενός θετικού αποτελέσματος, οι περίπου 15 έως 20 εκατ. πελάτες της Fab θα πρέπει να αγοράζουν πολύ πιο συχνά από αυτήν. Πόσο πιθανό, όμως, είναι οι πελάτες της Fab να πραγματοποιούν ετησίως πάνω από εκατό αγορές, για να γίνει η ίδια κερδοφόρα; Επιπλέον η προσέλκυση νέων πελατών γίνεται ακριβότερη υπόθεση (35% του τζίρου της Fab δαπανάται σε ενέργειες μάρκετινγκ), ενώ ήδη είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαφημιζόμενους στο Facebook.
Η Fab δε βρήκε ακόμα τον δρόμο της. Πρόκληση αποτελεί λοιπόν το γεγονός να δούμε μέχρι πότε οι επενδυτές της θα πιστέψουν το παραμύθι της. Πρόσφατα η ίδια ανακοίνωσε την εξάπλωσή της στην 30η ξένη αγορά, ήτοι αυτής της Αυστραλίας. Ενώ εγγυάται το χαμόγελο στους χρήστες της.
Αυτό, όμως, σίγουρα εξαλείφθηκε από το προσωπικό των κεντρικών (ευρωπαϊκών) γραφείων της στο Βερολίνο, καθώς το καλοκαίρι ανακοίνωσε το κλείσιμό τους και την απόλυση του συνόλου των εκατό εργαζομένων, μεταξύ αυτών και της Maria Molland, της υπεύθυνης για την ανάπτυξη της Fab στην ευρωπαϊκή αγορά.
Σχόλια