Πρόσφατα, στη Γερμανία, ξεκίνησε μια έντονη συζήτηση σχετικά με το πραγματικό μέγεθος των ηλεκτρονικών αγορών. Αφορμή στάθηκε η δημοσίευση του επίσημου τζίρου της Amazon στη Γερμανία, καθώς πριν από λίγο καιρό ο γίγας του διαδικτύου δημοσίευσε το ύψος των καθαρών πωλήσεών του στην κυριότερη αγορά του εκτός των Η.Π.Α.
Σύμφωνα λοιπόν με τα οικονομικά στοιχεία της Amazon, ο τζίρος της στη Γερμανία για το 2012 ανήλθε στα 8,73 δισ. δολάρια (περίπου 6,7 δισ. ευρώ). Το παραπάνω νούμερο σόκαρε τη γερμανική αγορά καθώς όλες οι επαγγελματικές ενώσεις αλλά και οι σύνδεσμοι του λιανεμπορίου (μεταξύ αυτών και ο σύνδεσμος εξ αποστάσεως πωλήσεων) έπεσαν από 40% έως και 65% στις επίσημες προβλέψεις τους για το ύψος των πωλήσεων της Amazon!
Το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι κατά πόσο οι παραπάνω φορείς εσκεμμένα προσπαθούν να μειώσουν την αγορά αλλά και το πραγματικό αντίκτυπο της δυναμικής ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι τα μεγέθη της αγοράς απευθύνονται πάντα στις παραδοσιακές αγορές του λιανεμπορίου, ενώ αντίθετα ο συνολικός τζίρος της eBay δεν εμφανίζεται πουθενά, σε καμιά στατιστική υπηρεσία του γερμανικού εμπορίου. Αυτός, βλέπετε, θα ανατίναζε τα «όρια πλαισίου» του λιανεμπορίου.
Η συγκεκριμένη πρακτική των «υπηρετών» του παραδοσιακού εμπορίου έχει ως βασικό στόχο φυσικά την καθησύχαση των μελών τους. Δυστυχώς, οι παραπάνω φορείς ενεργούν από αμέλεια, καθώς δεν κατανοούν ότι τα παραπλανητικά στοιχεία τους έχουν μοιραίες συνέπειες για τα μέλη τους – από άστοχες επιχειρηματικές στρατηγικές μέχρι και λάθος επενδυτικές αποφάσεις.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών B2C (επιχείρηση προς καταναλωτή) άγγιξε τα 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ το 2012. Όπως είχα αναφέρει στο παρελθόν, όμως, η έλλειψη «ελληνικής» λίστας που να απεικονίζει τους τζίρους των μεγαλυτέρων Online καταστημάτων, δε μας επιτρέπει να έχουμε μια κατατοπιστική ματιά της ελληνικής αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Πάντως, ένα είναι το σίγουρο. Η γνωστοποίηση των (ελληνικών) τζίρων των αποκλειστικά διεθνών διαδικτυακών παικτών, όπως η Amazon και η eBay, αλλά και γενικώς του διασυνοριακού ηλεκτρονικού επιχειρείν, θα προκαλούσαν τεράστιο σοκ και στην ελληνική αγορά λιανεμπορίου.
Η κρίση στην Ελλάδα φυσικά και είναι υπεύθυνη για την ελεύθερη πτώση του λιανεμπορίου αλλά το να μη γίνεται πουθενά αναφορά, τόσο στα ΜΜΕ όσο και στις επαγγελματικές ενώσεις, με τους συνδέσμους λιανεμπορίου στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό επιχειρείν, είναι τουλάχιστον αμέλεια. Ενώ η έλλειψη παντελώς αναφοράς του Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) δείχνει το πόσο μονόφθαλμα και επιπόλαια κινούνται οι παραδοσιακές αγορές.
Ίσως, το πιο τρανταχτό παράδειγμα για τα παραπάνω, είναι η κρίση των βιβλιοπωλείων και των εκδοτικών οίκων. Σε κανένα σημείο μιας ενδιαφέρουσας έρευνας για την παραπάνω κρίση που δημοσίευσε το βιβλιοφιλικό site BookBar.gr, οι δέκα μεγάλοι εκδότες δεν κάνουν αναφορά στην ύπαρξη της Amazon αλλά και γενικώς στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό επιχειρείν. «Τυχαίο; δεν νομίζω!».
Οι αγορές μεταρρυθμίζονται και μετασχηματίζονται διαφορετικά από ότι οι καθιερωμένοι παίκτες του εμπορίου. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και οι φορείς του λιανεμπορίου θα πρέπει να κατανοήσουν ότι μέσω του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου δεν υφίσταται κανένας μηχανισμός προστασίας της εγχώριας αγοράς ενώ αρκετοί ακόμα κλάδοι του ελληνικού λιανεμπορίου εξακολουθούν να «αναμένουν» την αποδιοργάνωσή τους. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις θα έρθουν αργά ή γρήγορα περισσότερο αντιμέτωπες με το διεθνή ανταγωνισμό. Κάθε εμπορική επιχείρηση που θέλει, λοιπόν, να εξασφαλίσει το μέλλον της, θα πρέπει να ανταποκριθεί άμεσα στις αλλαγές του τοπίου, μέσω μιας εντελώς νέας και ριζοσπαστικής στρατηγικής.
Εύχομαι, η ελληνική αγορά του παραδοσιακού λιανεμπορίου να μην κλείσει τα μάτια της μπροστά σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, διότι αλλιώς να είναι σίγουρη ότι «ο ήλιος δεν θα εξαφανιστεί, επειδή οι τυφλοί δεν τον βλέπουν»!
Δείτε εδώ το άρθρο του Ευστάθιου Ιντζεϊδη, στο neocommerce.gr.
Σχόλια