Symbolia: Το καινοτόμο εικονογραφημένο (διαδραστικό) μαγκαζίνο με την μορφή ντοκιμαντέρ
Όπως είχα αναφέρει σε παλαιότερο άρθρο μου, οι νέες τεχνολογίες οδηγούν την εκδοτική βιομηχανία τόσο στη μείωση του κόστους των συναλλαγών όσο και σε αλλαγές σε όλα τα επίπεδα της αλυσίδας προστιθέμενης αξίας (Value Chain).
Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί δεν είναι εάν το βιβλίο ή το περιοδικό θα είναι τυπωμένο ή ηλεκτρονικό, αλλά ποιες είναι οι κατάλληλες μορφές των εκδόσεων – έντυπων ή ψηφιακών- με τις οποίες οι εκδότες θα δημιουργήσουν εκ νέου μια προστιθέμενη αξία. Εξαιρετικές ευκαιρίες βρίσκονται στο σχεδιασμό σύγχρονων δομών και στην ανάπτυξη πιο εύχρηστων ηλεκτρονικών εφαρμογών.
Μια τέτοια καινοτόμο αφηγηματική μορφή ανέπτυξε η Εριν Πόλγκριν με το περιοδικό της Symbolia, το πρώτο περιοδικό εικονογραφημένης δημοσιογραφίας (comics journalism). Με αυτό, το νεανικό αναγνωστικό κοινό της μέσω του iPad διαβάζει διάφορες περίπλοκες ιστορίες και δημοσιογραφικές έρευνες με τη μορφή διαδραστικού ντοκιμαντέρ, με φυσικούς ήχους, επεξηγήσεις και σκίτσα.
Έτσι σε ένα άρθρο για μια μολυσμένη λίμνη που αργοπεθαίνει, ο αναγνώστης ενημερώνεται για το χρονικό της οικολογικής καταστροφής, ενώ ακούει τους ήχους της λίμνης, τις γνώμες των κατοίκων, των οικολόγων και των πολιτικών μέσω της συγκεκριμένης εικονογραφημένης δημοσιογραφικής έρευνας. Οι ομιλίες με τη σειρά τους μεταφέρουν την αίσθηση στον αναγνώστη ότι είναι παρόν στο συγκεκριμένο σημείο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, όλα τα παραπάνω στοιχεία προσφέρουν στον αναγνώστη ένα νέο συναρπαστικό βίωμα ανάγνωσης που θυμίζει ντοκιμαντέρ. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τα άρθρα-έρευνες δε σχεδιάζονται με το ίδιο μοτίβο. Έτσι, σε μερικά άρθρα έχει παραπάνω επεξηγήσεις, ενώ σε άλλα έχει ασπρόμαυρο περιβάλλον.
{youtube}h8SE_feIXnM{/youtube}
Tο Symbolia για το 2013 προγραμματίζει να βγάλει έξι θεματικά τεύχη, όπου καθένα περιέχει πέντε αγγλικά άρθρα ποικίλης ύλης, ενώ η ετήσια συνδρομή του στοιχίζει 11,99 δολάρια και το μεμονωμένο τεύχος κοστίζει 2,99 δολάρια. Για όσους αναγνώστες δεν έχουν στην κατοχή τους το iPad μπορούν να διαβάσουν τα άρθρα με τη μορφή αρχείου Pdf ενώ στο άμεσο μέλλον το μαγκαζίνο θα είναι διαθέσιμο και για άλλες φορητές συσκευές. Το παραπάνω περιοδικό καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο η νέα τεχνολογία μπορεί να υποστηρίξει τη δημιουργία νέας μορφής περιοδικών αλλά και νέες μορφές αφήγησης, στην πιο εύχρηστη μορφή για κάθε λογής αναγνωστικό κοινό. Επιπλέον, οι μακροσκελείς ιστορίες, έρευνες ολοένα και περισσότερο αναπτύσσονται με τη μορφή ενός αυτοτελούς προϊόντος, το οποίο και μπορεί να πωληθεί μεμονωμένα, σύμφωνα με το παράδειγμα της Amazon με τα «Kindle Singles» και αυτό της Atavist.
Τέλος, ενδιαφέρον θα είχε η ανάπτυξη μια πλατφόρμας, η οποία θα ανέπτυσσε εικονογραφημένο διαδραστικό περιεχόμενο, όπως άρθρα, μελέτες, έρευνες, εταιρικές παρουσιάσεις, για λογαριασμό τρίτων και θα έδινε τη δυνατότητα στους πελάτες των εντολοδόχων να βιώσουν με τον παραπάνω μοναδικό τρόπο τα κείμενά τους.
Δείτε εδώ το άρθρο του Ευστάθιου Ιντζεϊδη, στο neocommerce.gr.
Σχόλια