Θέλεις να γίνεις καλύτερος επαγγελματίας; Πέτυχέ το με ουσιαστική επικοινωνία
Όταν αναφερόμαστε σε ευχάριστο περιβάλλον εργασίας, ορισμένα πλεονεκτήματα όπως το να υπάρχει γυμναστήριο μέσα στην εταιρία ή τσάι στην κουζίνα είναι τα πιο συνηθισμένα που ακούμε. Από την άλλη, το θεμέλιο για να υπάρχει ευχάριστο περιβάλλον εργασίας αλλά και επιτυχία σε μια ομάδα, είναι κάτι πολύ πιο απλό: Η ουσιαστική επικοινωνία.
«Το να έχεις ουσιαστική επικοινωνία στη δουλειά σου, είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες στην ευτυχία, την ψυχική υγεία αλλά και την επιτυχία, και αυτό είναι που την κάνει απαραίτητη», λέει ο ερευνητής του Χάρβαρντ και ιδιοκτήτης της Goodthink, Shawn Achor. Η εταιρεία του, κάνει έρευνες σχετικά με την ευτυχία και την επιτυχία και περιλαμβάνει προγράμματα με στρατηγικές ώστε να επιτευχθούν και τα δύο.
«Στις έρευνές μου σε φοιτητές του Χάρβαρντ, διαπίστωσα ότι ο πιο σημαντικός παράγοντας για την ευτυχία τους σε ένα υψηλά ανταγωνιστικό περιβάλλον ήταν η επικοινωνία. Η Google, σε έρευνά της διαπίστωσε ότι ο πιο σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία μιας ομάδας ήταν η κοινωνική συνοχή της. Και σε άλλη έρευνα, η επικοινωνία διαπιστώθηκε ότι είναι σημαντικός παράγοντας στο κάπνισμα ή στην υψηλή πίεση», αναφέρει.
Και δυστυχώς, η επικοινωνία βρίσκεται σε κρίση. Σε έρευνα του 2018 από το Future Workplace, μιας εταιρείας που ασχολείται με το HR, διαπιστώθηκε ότι ανάμεσα σε 2.000 προϊσταμένους και υπαλλήλους σε 100 χώρες, το 45% βασίζονται στα emails και γενικότερα στην τεχνολογία ώστε να επικοινωνήσουν με τους συνεργάτες τους. Από αυτούς, το 40% απάντησε ότι νιώθει μοναξιά, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στη δουλειά του και έχει ανάγκη από περισσότερη ουσιαστική επικοινωνία.
Όσο η τεχνολογία φέρνει αλλαγές στη ζωή μας και τον τρόπο που εργαζόμαστε, υπογραμμίζει παράλληλα και το πόσο σημαντικές είναι οι διαπροσωπικές σχέσεις και επαφές, αναφέρει μεταξύ άλλων η Arianna Huffington, Ιδρύτρια του Thrive Global.
«Μπαίνουμε σε μια εποχή που όλα είναι στον αυτόματο πιλότο, που μαθαίνουμε τα πάντα μέσω της τεχνολογίας και ουσιαστικά έχουμε ακόμα μια βιομηχανική επανάσταση», τονίζει και συνεχίζει: «Μια από τις μεγαλύτερες συνέπειες της εισβολής της τεχνολογίας στον χώρο εργασίας μας είναι ότι επηρεάζει την δημιουργικότητά μας, την ενσυναίσθηση, την συνεργασία».
Πρόσφατα, οι εταιρείες έχουν αρχίσει να δημιουργούν τρόπους και ρόλους ώστε να διατηρούν και να ενδυναμώνουν αυτές τις αξίες στον χώρο εργασίας. Η Lakshmi Rengarajan είναι η πρώτη διευθύντρια επικοινωνίας του χώρου εργασίας στην εταιρία The We Company, και αναφέρει ότι η τεχνολογία δημιούργησε ουσιαστικά την θέση εργασίας της.
«Οι νέες θέσεις εργασίες προκύπτουν από ανάγκες της κοινωνίας», αναφέρει και συνεχίζει λέγοντας: «Και η επικοινωνία πλέον είναι ανάγκη να διατηρείται, παρά τα όσα όμορφα μας προσφέρει η τεχνολογία. Προσωπικά, βρίσκομαι εδώ για να διατηρώ όσα οι άνθρωποι τείνουν να χάνουν».
Ορισμένες εταιρείες, έχουν πράξει σοφά και υιοθετούν πρακτικές για να διατηρούν την διαπροσωπική επικοινωνία ανάμεσα στους εργαζόμενούς τους. «Το να βρίσκουν τρόπους ώστε οι εργαζόμενοι να επικοινωνούν, ουσιαστικά είναι ο τρόπος να τους βοηθούν να αποδίδουν καλύτερα και να δίνουν το 100% των δυνατοτήτων τους», αναφέρει.
«Ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος από την φύση του ώστε να επικοινωνεί. Είναι σημαντικό κομμάτι της ψυχικής μας υγείας και ευεξίας και όπως δείχνουν έρευνες, το να έχουμε ισχυρές σχέσεις με ουσιαστική επικοινωνία είναι σημαντικό για την ψυχική μας υγεία», τονίζει.
Η δουλειά της Rengarajan είναι ουσιαστικά όπως λέει το «να βοηθάει και να βρίσκει τρόπους ώστε οι άνθρωποι να επικοινωνούν καλύτερα και πιο ουσιαστικά, μέσα στον χώρο εργασίας. Όλοι οι στόχοι της ομάδας σου είναι πιο εύκολοι όταν βλέπεις τους συνεργάτες σου πρώτα σαν ανθρώπους.» Η ίδια, ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να δουν «τη γενική εικόνα κάποιου ώστε να κατανοήσουν τον χαρακτήρα του και από πού έχει προκύψει. Αυτό μπορεί να γίνει με απλές ερωτήσεις, που όμως δεν συνηθίζουμε να κάνουμε».
Για παράδειγμα αν ρωτήσεις έναν συνάδελφό σου ποιο είναι το αγαπημένο του φαγητό πιθανότατα θα πάρεις ως απάντηση την πίτσα, που είναι αρκετά συνηθισμένη. Όμως αν τους ρωτήσεις ποιο γεύμα είναι αυτό που θυμούνται περισσότερο, θα σου απαντήσουν με μια ανάμνηση και έτσι θα κατανοήσεις τις αξίες τους, τις εμπειρίες τους, τις προτιμήσεις τους.
Η επικοινωνία στο γραφείο μπορεί να είναι σημαντική, όμως μην πανικοβάλλεσαι σχετικά με το τι μπορείς να κάνεις. Η Rengarajan τονίζει ότι δεν χρειάζεται να γίνεις κολλητός με όλους, για να επικοινωνείς καλύτερα. «Η ουσιαστική επικοινωνία δεν έχει να κάνει με το να μοιράζεσαι τις πιο προσωπικές σου σκέψεις ή επιθυμίες. Δεν χρειάζεται καν να συμπαθείς κάποιον για να του φέρεσαι με σεβασμό και να έχεις μια επαγγελματική σχέση με ουσιαστική επικοινωνία.
Άλλωστε η επικοινωνία βοηθάει τις όποιες διαφωνίες ή διαφορές να λυθούν καλύτερα και άμεσα. Αν υπάρχει επικοινωνία, μπορείς να εκφράσεις πιο εύκολα τα παραπάνω και να μην παρεξηγηθείς», υπογραμμίζει.
Το να χτίσεις τέτοιες σχέσεις δεν γίνεται βήμα βήμα, δεν είναι μια διαδικασία. Πρόκειται για έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης. «Χρειάζεται όλοι να το κατανοήσουμε αυτό για να αλλάξουμε νοοτροπία», λέει και δίνει ορισμένα tips ώστε να το πετύχεις.
- Άκου προσεκτικά τι λένε οι άνθρωποι, όταν συστήνονται. «Το να λες το όνομα κάποιου σωστά, είναι το πρώτο βήμα ώστε να χτίσεις μια σωστή σχέση με επικοινωνία», σύμφωνα με την Rengarajan.
- Κάνε μια συζήτηση κατά την οποία ακούς περισσότερο και μιλάς λιγότερο. Ένα από τα μικροβήματα του Thrive Global, σύμφωνα με την Huffington, είναι να μην υποτιμάς ποτέ την δύναμη της σιωπής σε μια συζήτηση. Αντί να πεις την γνώμη σου ή να αλλάξεις θέμα, άσε τον συνομιλητή σου να εμβαθύνει.
- Χαμογέλα καθώς περνάς τους διαδρόμους. Είναι τόσο απλό αλλά μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά, λέει ο διευθυντής του Jellyvision Lab, Chris Juliano. Το Jellyvision Lab είναι μια εταιρία που παράγει ολόκληρο λογισμικό σχετικά με το πώς μπορούν οι εργαζόμενοι να επικοινωνούν καλύτερα. «Με ένα χαμόγελο γίνεσαι πιο προσιτός. Σε κάνει να χαλαρώσεις, ακόμα και αν είσαι απασχολημένος. Μόλις δεις κάποιον καινούργιο, πήγαινε και συστήσου ακόμα και αν είσαι καιρό στην εταιρεία», συμβουλεύει.
- Ρώτα έναν συνάδελφό σου για τη ζωή του εκτός γραφείου. Αυτό είναι ακόμα ένα μικροβήμα του Thrive Global, για να χτίσεις ενσυναίσθηση. Ακόμα και μια μικρή συζήτηση στην κουζίνα ή πριν από μια συνάντηση για κατοικίδια ή παιδιά ή για ποδόσφαιρο, θα βοηθήσει.
- Κάθε μέρα, προσπάθησε να μιλάς σε έναν καινούργιο συνάδερφο. Ακόμα και πρόκειται για κάποιον που δεν μίλαγες πολύ στο παρελθόν ή με κάποιον που δεν εργάζεστε στο ίδιο τμήμα, αυτό το μικροβήμα έχει μεγάλη σημασία. Σε πρόσφατη ομιλία της στο Παγκόσμιο Συνέδριο WeWork η Rengarajan ενθάρρυνε το κοινό να κάνει πράξη την φράση που όλοι λέμε: «Να κανονίσουμε έναν καφέ σύντομα».
Βρες πρώτα τη δική σου ισορροπία
Η Huffington τονίζει ότι είναι απαραίτητο το να βρεις την δική σου ισορροπία ώστε να επικοινωνείς καλύτερα και πιο ουσιαστικά με τους άλλους. «Οι αληθινές σχέσεις δεν χτίζονται μέσα από οθόνες. Πάρε τον χρόνο σου και αποστασιοποιήσου από την τεχνολογία ώστε να αποσυνδεθείς, να ανακτήσεις την ενέργειά σου και τελικά να δώσεις τον καλύτερό σου εαυτό».
Αρχική δημοσίευση από Melanie Mannarino, Συγγραφέα, στο www.thriveglobal.gr
Η αποστολή του Thrive Global είναι να τερματίσει την επιδημία του στρες και της εξουθένωσης προσφέροντας επιστημονικές, εφαρμόσιμες λύσεις που ενισχύουν την ευεξία και μαζί την αποδοτικότητα και σε βοηθούν να αλλάξεις πεποιθήσεις και συμπεριφορές και να περάσεις από τη θεωρία στην πράξη, διαμορφώνοντας νέες συνήθειες προκειμένου να κατακτήσεις την πολυπόθητη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.
Ιδρύθηκε από την Arianna Huffington στις ΗΠΑ το 2016 και, μέσα σε ένα χρόνο, κατάφερε να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στα προγράμματα ευεξίας, έχοντας πελάτες που διακρίνονται για το εργασιακό τους περιβάλλον. Στην Ελλάδα λειτουργεί από το 2018 και είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια καινοτομία έρχεται στην χώρα μας, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, προσαρμοσμένη στα ελληνικά δεδομένα. Μάθε περισσότερα στο www.thriveglobal.gr.
Σχόλια