Το γύρισμα ενός ντοκιμαντέρ με τον τίτλο «Πεταμένο φαγητό – Taste the Waste» από τον Valentin Thurn με θέμα το τεράστιο μέγεθος των οργανικών αποβλήτων, στάθηκε η αφορμή να ξεκινήσει από τον ίδιο μαζί με τους συνεργάτες του μια έντιμη προσπάθεια λύσης του προβλήματος μέσω μιας ανταλλακτικής πλατφόρμας τροφίμων, της Foodsharing.de.
Σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ, το 50% του συνόλου των τροφίμων του Δυτικού Κόσμου πετιέται, πριν να φτάσει ποτέ στην κατανάλωση. Η συγκεκριμένη προσπάθεια χρηματοδοτήθηκε μέσω της πλατφόρμας μικροχρηματοδότησης της γερμανικής startnext και πρόσφατα βγήκε η beta version της. Ενώ η υπηρεσία θα βγει στον αέρα στη Γερμανία στις 12 Δεκεμβρίου 2012. Σύντομα, θα ακολουθήσει η επέκταση της πλατφόρμας τόσο στην Αυστρία όσο και στην Ελβετία, ενώ υπάρχουν σχέδια για επέκτασή της και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η βασική ιδέα του Foodsharing.de βασίζεται στην ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και συγκεκριμένα στο μοίρασμα των τροφίμων μεταξύ των ανθρώπων, ακολουθώντας την τάση της αγοράς για συνεργατική κατανάλωση (collaborative consumption). Στόχος της πλατφόρμας είναι η δωρεάν διανομή των πλεοναζόντων τροφίμων των καταναλωτών, αλλά κυρίως των παραγωγών και των εμπόρων, στους συνανθρώπους τους. Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να φορτώσει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα τα δικά του τρόφιμα τα οποία βρίσκονται σε άψογη κατάσταση. Η καταχώρισή τους μπορεί να γίνει είτε μέσω υπολογιστή είτε σκανάροντας τον Barcode του προϊόντος μέσω της ειδικής εφαρμογής App. Προς στιγμήν, τα προσφερόμενα τρόφιμα μπορούν να ταξινομηθούν βάσει της τοποθεσίας τους , το είδος των τροφίμων, την ημερομηνία δημοσίευσης της προσφοράς καθώς και την ημερομηνία λήξης των προϊόντων. Οι έχοντες ανάγκη των παραπάνω τροφίμων λαμβάνουν μέσω διαδικτύου ή μέσω του κινητού τους πληροφορίες για διαθέσιμα τρόφιμα αλλά και την κατά προσέγγιση τοποθεσία τους. Στη συνέχεια, σε περίπτωση που τους ενδιαφέρουν μπορούν να κάνουν την κράτησή τους. Στα άμεσα σχέδια της Foodsharing είναι η δημιουργία κεντρικών σημείων διανομής (Ηotspots) των παραπάνω δωρεάν τροφίμων σε όλη τη Γερμανία.
Ειδικά για την ελληνική αγορά, η οποία εδώ και αρκετό καιρό, λόγω της οικονομικής κρίσης έχει ευαισθητοποιηθεί ιδιαίτερα γύρω από το θέμα της διανομής δωρεάν φαγητού, αποκτά ξεχωριστό ενδιαφέρον η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου. Το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσο οι απλοί καταναλωτές, οι παραγωγοί και οι ισχυροί λιανοπωλητές θα είναι διατεθειμένοι να συμβάλουν ενεργά με όρους αγάπης, ευθύνης και αλληλεγγύης στην ανάπτυξη μιας ιδιαίτερης κοινωνικής σχέσης με τους συνανθρώπους-καταναλωτές.
Μια τέτοια έντιμη προσπάθεια, η οποία έτσι και αλλιώς θα είναι φιλανθρωπικού χαρακτήρα, θα πρέπει όμως να υποστηριχτεί και να δημοσιοποιηθεί, με όλους τους τρόπους και από το ίδιο το κράτος. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι οι συνάνθρωποί μας που έχουν ανάγκη από τα απαραίτητα προς το ζην, λόγω των οικονομικών προβλημάτων τους, δεν έχουν πρόσβαση στην «κοινωνία της πληροφορίας». Ελπίζω, στην κοινωνία της αβεβαιότητας, της παραπληροφόρησης, του υπερκέρδους και της υπερκατανάλωσης, μια τέτοια προσπάθεια να γίνει επιτέλους πράξη και κτήμα όλων αυτών που την έχουν ανάγκη. Και έτσι, στο ερώτημα των συνανθρώπων μας για το ποιος έδωσε τα τρόφιμα, μακάρι να μπορέσουμε να απαντήσουμε με υπερηφάνεια: «τον έλεγαν ΑΝΘΡΩΠΟ!».
Δείτε εδώ το άρθρο του Ευστάθιου Ιντζεϊδη, στο neocommerce.gr.
Σχόλια