Sociality & Αction Plus: Κάνοντας τη διαφορά μέσω της Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας
Η Κοινωνική Επιχειρηματικότητα είναι ένας κλάδος πρόσφατα αναδυόμενος στην Ελλάδα με δυναμική να βοηθήσει στην ανάπτυξη της κοινωνίας. Όπως αναφέρει και πρόσφατη έρευνα του British Council, «οι φορείς της Κ.Α.Λ.Ο. βοηθούν στην αντιμετώπιση ορισμένων από τις σημαντικότερες προκλήσεις της χώρας, ιδιαίτερα της φτώχιας και της ανεργίας, ενώ ταυτόχρονα επιδιώκουν να προωθήσουν και να παρουσιάσουν εναλλακτικά επιχειρηματικά μοντέλα που ενσωματώνουν το κοινωνικό όφελος στην οικονομική δραστηριότητα». Παραδείγματα τέτοιων εγχειρημάτων, είναι αυτά της KΟΙΝ.Σ.ΕΠ Action Plus και του Συνεταιρισμού Εργαζομένων Sociality.
Στη Sociality, η ανάπτυξη ψηφιακών μέσων και υποδομών είναι ένας αποτελεσματικός δρόμος για την οργάνωση και αναβάθμιση επιχειρήσεων και οργανισμών με κοινωνικό αντίκτυπο. Ο Δημήτρης Κοσμάς-Λέκκας, Web Developer, και ο Δημήτρης Μυτάκης, Software Engineer της Sociality, μας μίλησαν για το εγχείρημα αυτό μέσα από τη δική τους εμπειρία στον κλάδο της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας.
Η Sociality συστήνεται στο κοινό και ως «Κοοπερατίβα Ψηφιακής Επικοινωνίας». Πώς προκύπτει ο συγκεκριμένος τίτλος;
Δημήτρης Κοσμάς-Λέκκας: Ο χαρακτηρισμός «Κοοπερατίβα» είναι ένας διαφορετικός προσδιορισμός που περιγράφει αυτό που είμαστε, όπως εμείς το σκεφτόμαστε, με την έννοια του συνεταιρισμού. Ο χαρακτηρισμός «Ψηφιακής Επικοινωνίας» εξηγεί το φάσμα των ενεργειών μας ως Sociality. Έχουμε κάποιους πυλώνες λειτουργίας, στα πλαίσια των οποίων φροντίζουμε για τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Επιχειρούμε, δηλαδή, να μπορούμε να τους βοηθήσουμε στο ψηφιακό σήμερα, να προβάλλουν τους εαυτούς τους με οποιονδήποτε τρόπο, παρέχοντας ψηφιακά εργαλεία, πλατφόρμες και πολλά άλλα. Έτσι ο χαρακτηρισμός της «Ψηφιακής Επικοινωνίας» παρουσιάζει κάπως σύντομα αυτές τις ενέργειες.
Ποια ήταν η αφορμή για να πραγματοποιήσετε το εγχείρημα αυτό και κατ’ επέκταση να παράξετε τον δικό σας κοινωνικό αντίκτυπο;
Δημήτρης Μυτάκης: Εγώ και ο Δημήτρης, είμαστε από τα πιο πρόσφατα μέλη που έχουν μπει στον συνεταιρισμό. Η ομάδα ξεκίνησε το 2014 με τέσσερα μέλη τα οποία ήταν συμφοιτητές στην ΑΣΣΟΕ και αποφάσισαν να δοκιμάσουν να δουλέψουν μη έχοντας κάποιο αφεντικό από πάνω τους, αλλά λειτουργώντας με όρους συνεννόησης μεταξύ τους σχετικά με τη λήψη αποφάσεων γύρω από τις δράσεις και το μέλλον της επιχείρησης. Έτσι, το 2015, ίδρυσαν μια ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Ύστερα μπήκαν και άλλα άτομα στην ομάδα, άλλαξαν πολλά πράγματα και από ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ μετατράπηκαν σε Συνεταιρισμό Εργαζομένων ως νομική μορφή. Υπάρχουν βασικές αρχές που τηρούνται, όπως ότι εδώ είμαστε όλοι μαζί και τις αποφάσεις τις παίρνουμε μέσω συνελεύσεων. Δύο φορές τον μήνα έχουμε μια συνέλευση που εκεί τίθενται όλα τα ζητήματα που υπάρχουν, συζητάμε για την κατεύθυνση του συνεταιρισμού και τα πράγματα με τα οποία θα ασχοληθούμε μετέπειτα.
Δ.Κ.Λ.: Είμαστε άνθρωποι που έχουμε κάποια κοινά μεταξύ μας, πράγμα που αποτυπώνεται στη δουλειά μας. Οι επιλογές μας, τα εργαλεία που επιλέγουμε να δημιουργήσουμε, το πώς αντιμετωπίζουμε μια συνεργασία με έναν πελάτη, το ποιες λύσεις βλέπουμε για συνδιαμόρφωση και λήψη αποφάσεων αποτελούν μέρος μιας ιδεολογίας.
Όλο αυτό το διάστημα, η Sociality έχει εμπλακεί τόσο σε ερευνητικά έργα όσο και στο εκπαιδευτικό και συμβουλευτικό κομμάτι όπως οι συνεργασίες με το Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών ή το ngoHeroes. Υπάρχει κάποιο case study για το οποίο έχετε εργαστεί και έχετε ξεχωρίσει ως σήμερα;
Δ.Κ.Λ.: Τα case studies στα οποία έχουμε κάνει αναφορά και στην ιστοσελίδα μας είναι κάποιες από τις πιο σημαντικές συνεργασίες όχι όμως απαραίτητα όλες οι σημαντικές μας δουλειές. Σαν case study, το Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα. Χρειάστηκε να κάνουμε μια έρευνα και σε συνεργασία με τους ανθρώπους της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ελλάδος να μπορέσουμε να εντοπίσουμε κάποιες ανάγκες. Έπρεπε, δηλαδή, να δούμε πως αυτές τις ανάγκες θα τις περάσουμε στο ψηφιακό κομμάτι ώστε να καλύψουμε ορισμένα κενά που υπήρχαν. Το feedback μέσα από αυτή την προσπάθεια ήταν πολύ θετικό και σίγουρα δημιουργήθηκε ένα community από αυτό το εγχείρημα το οποίο έδωσε ζωντάνια σε ορισμένες διαδικασίες, έγιναν εκδηλώσεις, συμμετείχαν παιδιά, υπήρξε ένας αντίκτυπος. Γιατί κάποιος μπορεί να φτιάξει διάφορα πράγματα, πρέπει όμως και ο κόσμος αντίστοιχα να τα στηρίξει και να τα χρησιμοποιήσει.
Σε τί βαθμό σας επηρέασε η πανδημία, δεδομένου πως είστε ένας φορέας που δραστηριοποιείται έτσι κι αλλιώς στο ψηφιακό κομμάτι; Λάβατε κάποια μορφή στήριξης από το κράτος;
Δ.Μ.: Ενώ είχαμε μάθει να δουλεύουμε όλοι μαζί σε ένα γραφείο και να κάνουμε όλες τις διαδικασίες σε μια πρόσωπο-με-πρόσωπο επαφή, ξαφνικά αυτό δεν μπορούσαμε αντικειμενικά να το κάνουμε γιατί ο καθένας μας ήταν στο σπίτι του και αυτή ήταν μια πρώτη δυσκολία. Στην αρχή πάγωσαν κάποια πράγματα και στα οικονομικά μας γιατί κάποια projects φάνηκαν να απομακρύνονται λόγω της αβεβαιότητας που υπήρχε σε κάποιους πελάτες εξαιτίας της κατάστασης. Στη δική μας νομική μορφή επιχείρησης υπήρξε μια μικρή στήριξη από το κράτος. Επειδή δημιουργήθηκαν ανάγκες από πελάτες, αναλάβαμε πράγματα και εξισορροπήθηκε η κατάσταση. Αναγκαστήκαμε να στήσουμε δικά μας εργαλεία για να καλύψουμε το κομμάτι της επικοινωνίας που χάθηκε τόσο μεταξύ μας ως ομάδα, αλλά και με κάποιους πελάτες. Yπήρξαν για παράδειγμα πολλοί οργανισμοί που τους δημιουργήθηκε η ανάγκη να μπορούν να μεταδώσουν τις εκδηλώσεις τους που δεν μπορούσαν να πραγματοποιήσουν δια ζώσης, οπότε αναλάβαμε κάποια πράγματα και σε αυτόν τον τομέα.
Στιγμιότυπο από συνάντηση της Sociality με εργαζόμενους του αυτοδιαχειριζόμενου εργοστασίου παραγωγής μπύρας Birrificio Messina στα πλαίσια του Ledger Bootcamp στη Σικελία
Στη Sociality έχετε συμπεριλάβει και το κομμάτι της πρακτικής άσκησης. Πόσο σύνηθες είναι το άνοιγμα τέτοιων θέσεων στους φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας στη χώρα μας, σε αυτόν τον κλάδο που άρχισε να ανθίζει σε πολύ πρόσφατο χρονικό διάστημα;
Δ.Κ.Λ.: Eγώ ξεκίνησα στη Sociality κάνοντας πρακτική άσκηση. Δεν έχω πλήρη εικόνα για το συγκεκριμένο κομμάτι στους υπόλοιπους φορείς Κ.Α.Λ.Ο., θεωρώ όμως ότι είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο. Όταν παίρνεις κάποιο άτομο για πρακτική, ενδιαφέρεσαι να μεταλαμπαδεύσεις γνώσεις και εμπειρία αλλά ταυτόχρονα, όπως και για κάθε νέο συνάδελφό μας, βλέπεις και την πιθανότητα ότι αυτός ο άνθρωπος μπορεί να γίνει ένα νέο μέλος του συνεταιρισμού και τον αντιμετωπίζεις από την αρχή όσο γίνεται με αυτό τον τρόπο. Είναι μια ενδιαφέρουσα εμπειρία. Για εμένα ήταν κάτι ευχάριστο και ήξερα πως μου ταίριαζε αυτή η λογική.
Τί συμβουλή θα δίνατε βάσει της δικής σας εμπειρίας σε μια ομάδα που τώρα ξεκινάει να κάνει τα πρώτα της βήματα στον κλάδο;
Δ.Μ.: Aπ’όσο γνωρίζουμε, τον πρώτο καιρό υπήρχαν πολλές δυσκολίες σχετικά με το γραφειοκρατικό κομμάτι. Δυσκολίες στο να ιδρυθεί και να αναγνωριστεί η Sociality και θέματα ρευστότητας. Μέχρι να μπουν τα πράγματα σε μια σειρά και να έρχονται πελάτες, τα παιδιά της ομάδας αναγκάστηκαν για μεγάλο διάστημα να υποπληρώνονται και να δουλεύουν παραπάνω ώρες για να ανταπεξέλθουν. Τα ζητήματα αυτά εξισορροπήθηκαν στην πορεία αλλά στην αρχή ήταν δύσκολο.
Δ.Κ.Λ.: Εκτός από το οικονομικό κομμάτι, παίζει ρόλο και ο τρόπος που το σκέφτονται τα άτομα που θέλουν να αρχίσουν κάτι τέτοιο. Είναι βασικό όσοι θέλουν να ξεκινήσουν κάτι με άλλους ανθρώπους να έχουν στο μυαλό τους την ισότητα. Πρέπει να γίνει μια συμφωνία μεταξύ της ομάδας, ότι θα κινηθεί κατ’ αυτόν τον τρόπο, γιατί αυτό δίνει δύναμη στο σύνολο. Μέσα από τη συνδιαμόρφωση και τη συλλογικότητα προκύπτει μια νέα, πολύ μεγάλη αξία, ένας πιο ευχάριστος τρόπος λειτουργίας που θα λέγαμε ότι αξίζει.
Ποιοι είναι οι στόχοι της Sociality για το μέλλον;
Δ.Μ.: Το βασικό που πρέπει να καταφέρουμε είναι να βρούμε μια ισορροπία ξανά σαν επιχείρηση. Δεν θα ήταν κλισέ να πούμε ότι θέλουμε να επιστρέψουμε σε κάποια κανονικότητα. Το ιδανικό θα ήταν να μπορέσουμε να επιστρέψουμε όλη η ομάδα στα γραφεία της Sociality, να ξαναβρούμε κάποιες επικοινωνίες. Οι στόχοι μακροπρόθεσμα, εξαρτώνται εν πολλοίς και από τα άτομα που είναι στην ομάδα. Ο συνεταιρισμός δεν είναι ότι έχει αποφασίσει ότι θα κάνει κάτι για πάντα. Προσαρμοζόμαστε και στις συνθήκες που δημιουργούνται κάθε φορά αλλά και στα άτομα που αποτελούν την ομάδα. Δεν έχουμε ένα κλειστό πλάνο. Αν κάποιο άτομο έρθει στον συνεταιρισμό και θέλει να ασχοληθεί με έναν τομέα που ίσως η Sociality να μην έχει ξαναδοκιμάσει, θα του δοθεί η ευκαιρία να το κάνει αυτό.
Την ίδια στιγμή, η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση «Action Plus» διοργανώνει πολιτιστικές δραστηριότητες με υψηλές ποιοτικές προδιαγραφές, αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες με θετικό κοινωνικό αντίκτυπο. Τα μέλη της δηλώνουν λάτρεις της Αθήνας, έχουν σχεδιάσει πάνω από 70 διαδρομές με ξεναγήσεις στο κέντρο της πόλης, οργανώνουν σεμινάρια, εκπαιδεύσεις και υποστηρίζουν φορείς για σχεδιασμό και ανάπτυξη προγραμμάτων και υπηρεσιών με στόχο την προώθηση του πολιτισμού.
Η Άννα Κονιωτάκη, πρόεδρος της Action Plus, μας εξήγησε πως είναι να ιδρύει κανείς μια Κοινωνική Επιχείρηση στην Ελλάδα του σήμερα και μιλά για τις δυνατότητες αλλά και τις προκλήσεις των εγχειρημάτων γύρω από την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία.
Γιατί κάποιος να δημιουργήσει μια κοινωνική επιχείρηση και όχι μια κάποιου άλλου τύπου, πιο συμβατικής μορφής επιχείρηση;
Άννα Κονιωτάκη: Το «κοινωνικό επιχειρείν», αποτελεί μια μορφή επιχειρείν με ιδιαιτερότητα όσον αφορά στον κοινωνικό και συλλογικό χαρακτήρα. Στην ουσία πρόκειται για την απόφαση μιας ομάδας ανθρώπων που αισθάνονται ότι έχουν κάτι κοινό ως στόχο, ως όραμα και παράλληλα κατέχουν συμπληρωματικές δεξιότητες που συγκροτούν μια ενότητα με την οποία μπορούν να δημιουργήσουν μια επιχείρηση ομοτίμων (ως προς τη λήψη αποφάσεων, τα δικαιώματα). Μια τέτοια κίνηση εξαρτάται από το κατά πόσο η εκάστοτε ομάδα θεωρεί ότι αυτή η μορφή επιχειρείν, που βασίζεται στη συνεργασία και στο συνεταιρισμό ομοτίμων, εξυπηρετεί το στόχο, το σκοπό, και την αντίληψή της περί επιχειρείν. Υπάρχει και η προσέγγιση κατά την οποία μπορεί κάποιος να θελήσει να ξεκινήσει ένα τέτοιο εγχείρημα λόγω κάποιων ευνοϊκών ρυθμίσεων που υπάρχουν αναφορικά με το ξεκίνημά και τις υποχρεώσεις για τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις, όπως αυτές στα θέματα εισφορών. Ωστόσο, θεωρώ πως αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό ώστε να οδηγήσει κάποιον στην απόφαση να ιδρύσει μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ).
Ποια είναι τα κίνητρα που οδήγησαν την Action Plus στο να παράξει το κοινωνικό αποτύπωμα που έχει σήμερα;
Α.Κ.: Ξεκινήσαμε ως μια ομάδα συνεργατών με σημαντικό background στη μελέτη θεμάτων Κοινωνικής Οικονομίας. Θέλαμε να κάνουμε κάτι γύρω από τον πολιτισμό. Σκεφτήκαμε λοιπόν να περάσουμε από το θεωρητικό κομμάτι στο πρακτικό. Ως προς τον κοινωνικό αντίκτυπο, όλη μας η πολιτική είναι σχεδιασμένη ώστε να συμπεριλαμβάνει μία «έγνοια» για τον θετικό κοινωνικό αντίκτυπο σε όλες τις φάσεις της Action Plus, από τον σχεδιασμό των δράσεων μας ως στον τρόπο που συνεργαζόμαστε.
Ένα μέρος των κοινωνικών προτεραιοτήτων της Action Plus είναι ότι σε όλες τις δράσεις λαμβάνετε υπόψιν το γεγονός ότι υπάρχουν άτομα που έχουν κινητικά προβλήματα και φροντίζετε να διευκολύνετε τους ίδιους και τους συνοδούς τους. Τί feedback δέχεστε από αυτή την ενέργεια;
A.K.: Μια κινητική δυσκολία μπορεί να είναι και προσωρινή, όπως το παράδειγμα μιας εγκύου ή ενός ζευγαριού που έχει μαζί το καρότσι του παιδιού του. Έχουμε εντάξει στις δράσεις μας όλο το φάσμα ανθρώπων που μπορεί να αντιμετωπίζουν προσωρινά ή μόνιμα κάποιο κινητικό θέμα. Για κάθε μας δράση γνωρίζουμε άριστα τον τρόπο προσβασιμότητας, άρα μπορούμε να συμβουλεύσουμε αναλόγως το κοινό μας. Πάντα ξεκινάμε κοντά σε σταθμούς μετρό, οι οποίοι από μόνοι τους υπόσχονται προσβασιμότητα. Παράλληλα παρέχουμε δωρεάν τη συμμετοχή των συνοδών όσων ανθρώπων χρίζουν συνοδείας. Δεχόμαστε ένα πολύ θετικό feedback και αυτό αποδεικνύεται στο ότι έχουμε κόσμο που αντιμετωπίζει ακόμα και σοβαρά κινητικά προβλήματα και έρχεται σταθερά στις δράσεις μας.
Το ζήτημα της προσβασιμότητας στην Ελλάδα είναι ένα θέμα που πονάει. Υπάρχουν μουσεία που χρειάζεται να έρθουμε σε συνεννόηση ώστε να ανοίξει η ειδική είσοδος κατά την επίσκεψή μας και να μπορέσει να κινηθεί ένας άνθρωπος με αμαξίδιο. Γι’ αυτό ρωτάμε εξαρχής τον κόσμο που πρόκειται να έρθει στις δράσεις μας αν αντιμετωπίζει κάποιο κινητικό πρόβλημα. Θέλουμε να δημιουργούμε απενοχοποίηση γύρω από αυτό το ζήτημα, να μην αισθανθεί μειονεκτικά κάποιος με αντίστοιχο πρόβλημα κι έτσι φροντίζουμε από πριν ώστε να προσαρμόζεται όλη η ομάδα σε αυτό. Η διαδικασία αυτή, δημιουργεί έμμεσα παιδεία γύρω από το να δίνει κανείς προτεραιότητα στον άνθρωπο που έχει μια κινητική δυσκολία, όπως για παράδειγμα το να έρθει πιο κοντά στον ξεναγό για να ακούει ή να βλέπει και δεν πας να σταθείς μπροστά του. Αυτό μπορεί να ακούγεται ως αυτονόητο αλλά είναι κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει συχνά.
Στιγμιότυπο από δράση της Action Plus
Οι δράσεις σας τοποθετούν στο επίκεντρο τις έννοιες «Πολιτισμός και Κοινωνία». Υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά που προωθούνται τόσο από τον πολιτισμό όσο από την κουλτούρα της Kοινωνικής Eπιχειρηματικότητας που συμβάλλουν στη δημιουργία μιας καλύτερης κοινωνίας;
Α.Κ.: Αυτά τα στοιχεία προσπαθούμε να τα έχουμε στην καθημερινότητά μας, τις δράσεις και τον σχεδιασμό μας. Υπάρχουν πολλές μικρές λεπτομέρειες που συμβάλλουν σε αυτό. Απευθυνόμαστε σε ένα ευρύ κοινό, και ο τρόπος που το προσεγγίζουμε δεν είναι «ελιτίστικος» παρόλο που οι ξεναγοί και οι συνεργάτες μας είναι άνθρωποι με ιδιαίτερα υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Στην Action Plus θέλουμε να μπορεί ένας άνθρωπος που ξεκινάει από οποιαδήποτε γειτονιά της Αθήνας να αισθάνεται ότι η πόρτα της γκαλερί ή του μουσείου είναι ανοιχτή για εκείνον. Καμιά φορά, οι άνθρωποι, εσωτερικεύουν εμπόδια και δυσκολίες που θέτει έμμεσα η κοινωνία. Σκέφτονται λέγοντας «αχ που να πάω τώρα εκεί, πρέπει να είμαι κάπως». Εμείς, ως Αction Plus, με το πρόγραμμα μας πάμε παντού, γιατί είναι δικαίωμα μας να πάμε παντού. Δεν υπάρχει κάποιος φραγμός που να επιβάλλει να είμαστε «κάπως» για να πάμε «κάπου».
Η περίοδος του lockdown είχε επιπτώσεις σε όλους σχεδόν τους τομείς. Τί δυσκολίες προέκυψαν στις Κοινωνικές Επιχειρήσεις και πώς επηρέασε την Action Plus η κατάσταση αυτή;
Α.Κ.: Ήταν κάτι πολύ επώδυνο, ειδικά όσον αφορά στο κομμάτι του πολιτισμού. Ήμασταν σε μια ανοδική πορεία η οποία ανακόπηκε απότομα και τώρα είναι σαν να ξεκινάμε πάλι από την αρχή και μάλιστα με λιγότερα μέσα γιατί εξαντλήθηκε και μεγάλο μέρος των διαθέσιμων πόρων. Ξεκινάμε πάλι, ελπίζουμε αυτή να ήταν η τελευταία φορά που κλείσαμε και να καταφέρουμε να πιάσουμε από κάπου το νήμα ξανά για να μπορέσουμε να δουλέψουμε. Ωστόσο, μας δόθηκε μια ευκαιρία να ασχοληθούμε με θέματα αναδιοργάνωσης. Είχαμε την ευκαιρία να εμβαθύνουμε στο αντικείμενο μας. Αρχίσαμε να δουλεύουμε πάνω σε ερευνητικά προγράμματα με θέμα τον πολιτισμό, τα αποτελέσματα των οποίων θα φανούν σε δύο χρόνια στη δουλειά μας.
O τομέας της Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας γνωρίζει άνθιση τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα σε αντίθεση με χώρες του εξωτερικού που ο συγκεκριμένος κλάδος είναι αρκετά γνωστός και εξελιγμένος. Ποιές προκλήσεις αντιμετωπίζουν οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις στη χώρα μας στο να επικοινωνήσουν σωστά την ταυτότητα και τους στόχους τους για την κοινωνία;
Α.Κ.: Το ζήτημα είναι πολυπαραγοντικό. Νομίζω το πρόβλημα ξεκινάει πριν από αυτό το στάδιο, στο ξεκαθάρισμα του στόχου και της χάραξης ενός στιβαρού επιχειρηματικού σχεδιασμού, εκείνου που βασίζεται σε ένα σύνολο παραδοχών οι οποίες να μπορούν να επιτρέπουν τη βιωσιμότητα της εκάστοτε Κοινωνικής Επιχείρησης. Παίζει ρόλο και η ετοιμότητά για επιχειρείν όσων ομάδων αποφασίζουν να συγκροτήσουν μια Κοινωνική Επιχείρηση. Είναι πολλά εγχειρήματα τα οποία είτε ξεκινούν με ένα θολό όραμα, είτε με ένα αβέβαιο business plan, είτε με μια μπερδεμένη αίσθηση του τι σημαίνει επιχειρείν. Από την εμπειρία μου μπορώ να σας πω πως το «κοινωνικό επιχειρείν» είναι πιο δύσκολο από το κανονικό επιχειρείν γιατί εμπλέκονται θέματα αξιών, ποιότητας, κοινωνικού αντικτύπου. Όλα αυτά πρέπει να συμπεριληφθούν και στην υπηρεσία, στο παραγόμενο προϊόν, αλλά και στην τιμή, σε μια αγορά η οποία μαστίζεται αυτή τη στιγμή από διάφορες δυσκολίες. Το ζήτημα της εκπαίδευσης είναι σημαντικό. Επιπροσθέτως, στον νόμο για τις Κοινωνικές Επιχειρήσεις προβλέπεται μια σειρά από εργαλεία ενίσχυσης, τα οποία στην ουσία δεν υπάρχουν. Προκύπτουν δηλαδή και θεσμικά ζητήματα. Για παράδειγμα, υπήρχε μια πρόβλεψη για Ταμείο Κοινωνικής Οικονομίας το οποίο δεν υλοποιήθηκε ή υπήρχε μια συζήτηση για έναν εργοδοτικό μηχανισμό που επίσης δεν προχώρησε. Όλα αυτά συγκροτούν μια δύσκολη κατάσταση.
Πρόσφατα ανακοινωθήκαν στο site σας καινούργιες δράσεις όπως αυτή των νυχτερινών ξεναγήσεων κάτω από την Ακρόπολη. Τί ακόμα προγραμματίζει η Action Plus για το προσεχές διάστημα;
Α.Κ.: Το προσεχές διάστημα ό,τι προγραμματίζουμε είναι σε ανοιχτούς χώρους. Οι εξωτερικοί χώροι δίνουν μια ευελιξία στο να κινηθούμε με τις δράσεις μας. Ως Action Plus χρησιμοποιούμε και επιπρόσθετα μέτρα ασφαλείας. Έκτος από την υποχρεωτική χρήση της μάσκας, χρησιμοποιούμε συστήματα για ασύρματη ξενάγηση και αποστειρωμένα ακουστικά ώστε να μπορούν να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις. Οι δράσεις σε εξωτερικούς χώρους καλύπτουν και την ανάγκη μας να βγούμε, να περπατήσουμε κυρίως το βράδυ. Επομένως οργανώνουμε και βραδινές βόλτες και ξεναγήσεις καθώς το μήνυμα για το φετινό καλοκαίρι είναι «να βγούμε έξω». Περισσότερες πληροφορίες για τις δράσεις μας υπάρχουν στην ιστοσελίδα της Action Plus: action-plus.gr.
Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του διακρατικού προγράμματος #COOPower. Συντονιστής φορέας του προγράμματος είναι το Βρετανικό Συμβούλιο (British Council) με εταίρους από την Ελλάδα (Δ/νση Νέας Γενιάς της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε συνεργασία με τον ΕΟΠΠΕΠ), την Κύπρο (Βρετανικό Συμβούλιο με την υποστήριξη του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου) και την Κροατία (Πανεπιστήμιο Rijeka, STEPRI και Υπουργείο Παιδείας), βάσει των δεσμεύσεων της συμφωνίας επιχορήγησης SI2.823695 με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Grant Agreement SI2.823695 with the European Commission). Πρόκειται για μια προσπάθεια εξερεύνησης προσεγγίσεων με σκοπό να λάβει θετικό πρόσημο η αντίληψη γύρω από τη δημιουργία παραγωγικών εγχειρημάτων αυτοδιαχείρισης, συλλογικής κοινωνικής επιχειρηματικότητας και συμπερίληψης στην Ελλάδα. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Σχόλια