Οι επιστροφές προϊόντων είναι μια κουραστική υπόθεση τόσο για το διαδικτυακό έμπορο όσο και για τον πελάτη. Ωστόσο, είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του ηλεκτρονικού επιχειρείν. Οι επιστροφές και οι σχετικές με αυτό δαπάνες είναι συχνά ένας σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία ή αποτυχία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.
Σύμφωνα με έρευνες, το μέσο ποσοστό επιστροφής προϊόντων στο ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται γύρω στο 4%-6%. Σε μερικούς όμως κλάδους, όπως στη βιομηχανία ένδυσης, αυτό το ποσοστό μπορεί να φτάσει το 40-70%. Διαδικτυακοί έμποροι τοποθετούν τον συντελεστή επιστροφών μεταξύ 50%-70% των διακινούμενων προϊόντων τους, όπως η Zalando, η οποία στη διαφημιστική εκστρατεία διακήρυσσε αρχικά τη δυνατότητα δωρεάν παράδοσης και επιστροφής των προϊόντων υπόδησης εντός 100 ημερών.
Πρόσφατα, η Spreadshirt, που λειτουργεί ηλεκτρονικό κατάστημα με εξατομικευμένα T-Shirts και την οποία παρουσίασα σε παλαιότερο άρθρο μου, έδωσε στη δημοσιότητα ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τις επιστροφές των διακινούμενων προϊόντων της.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της Spreadshirt, το ποσοστό επιστροφής για το πρώτο εξάμηνο του 2012 με βάση όλες τις ευρωπαϊκές της παραγγελίες ανήλθε μόλις στο 1,9%. Το χαμηλό ποσοστό επιστροφών είναι ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματα της εξατομικευμένης παραγωγής σε σχέση με τη μαζική παραγωγή. Από αυτό, το 16% των επιστροφών αποδίδεται σε κατασκευαστικό ελάττωμα, όπως στην ελαττωματική εκτύπωση ή τη λανθασμένη τοποθέτηση στάμπας. Η πιο συχνή όμως αιτία επιστροφής είναι το λανθασμένο μέγεθος με 51%. Ιδιαίτερα οι γυναίκες εκτιμούν συχνά το λανθασμένο μέγεθος του ενδύματος ως «μικρό», οι οποίες και το αναφέρουν ως αιτιολογία επιστροφής με ποσοστό 80%. Το ανδρικό πελατολόγιο δείχνει να έχει πιο ρεαλιστική ματιά. Έτσι το 41% αυτών δηλώνει ότι το μπλουζάκι έχει μικρό μέγεθος ενώ το 42% δηλώνει ότι το μπλουζάκι έχει μεγάλο μέγεθος. Σε σύγκριση με τον αριθμό των προϊόντων που παραγγέλθηκαν το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το γυναικείο καταναλωτικό κοινό είναι πιο επικριτικό και παραπονιέται διπλάσια απ' ότι το ανδρικό καταναλωτικό κοινό. Σε αντίθεση, τα παιδικά προϊόντα και τα αξεσουάρ παίζουν δευτερεύοντα ρόλο στη λίστα των παραπόνων με ποσοστό 8%.
Τέλος, το επιχειρηματικό μοντέλο της εξατομικευμένης παραγωγής καθώς και μερικές βέλτιστες πρακτικές του σας παρουσίασα εκτενέστερα σε παλαιότερα άρθρα μου.
Δείτε εδώ το άρθρο του Ευστάθιου Ιντζεϊδη, στο neocommerce.gr.
Σχόλια