Η ανάπτυξη του επιχειρηματικού μοντέλου διαδικτυακών υπηρεσιών παράδοσης έχουν ενδιαφέρον και για την ελληνική αγορά, όπως είχαμε αναφέρει παλαιότερα. Στην Ευρώπη τα τελευταία τρία χρόνια λειτουργούν ήδη αρκετές διαδικτυακές πλατφόρμες (και αντίστοιχες εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα) που προσφέρουν υπηρεσίες παράδοσης ετοίμου φαγητού. Το μοντέλο λειτουργεί σε όλες τις χώρες με τον ίδιο περίπου τρόπο. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες παράδοσης ετοίμου φαγητού λαμβάνουν τις παραγγελίες των πελατών τους και τις μεταβιβάζουν στα συνεργαζόμενα εστιατόρια. Περίπου 8 – 10 % της αξίας της παραγγελίας παραμένει στο ταμείο των διαδικτυακών εταιρειών που λειτουργούν τις πλατφόρμες. Αντίθετα, τα εστιατόρια επωφελούνται από το ευρύ πελατολόγιο και τη φήμη των πλατφόρμων.
Κυριότερος παίκτης στην ευρωπαϊκή αγορά είναι η αγγλική JustEat, η οποία συνεργάζεται με πάνω από 25.000 εστιατόρια σε 16 διαφορετικές χώρες τόσο στην Ευρώπη όσο και σε διάφορες άλλες, όπως τη Βραζιλία, την Αργεντινή, τον Καναδά και την Ινδία. Στη Γαλλία, η JustEat έκλεισε πρόσφατα συμφωνία συνεργασίας με την Alloresto τον κυρίαρχο παίκτη στη γαλλική αγορά. Από το 2009 έχει λάβει περίπου 50 εκατ. ευρώ επενδυτικά κεφάλαια από διάφορους επενδυτές. Η γερμανική Pizza.de η οποία ιδρύθηκε το 2007 είναι ο κυρίαρχος παίκτης στη Γερμανία με πάνω από 10.000 εστιατόρια. Στον αντίποδα επίσης, η γερμανική Delivery Hero (lieferheld) η οποία έχει λάβει περίπου 40 εκατ. ευρώ επενδυτικά κεφάλαια από διάφορους επενδυτές (όπως π.χ. η Team Europe) προωθεί την ευρωπαϊκή και παγκόσμια εξάπλωση αυτού.
Για αυτό τον σκοπό εξαγόρασε πρόσφατα τη σουηδική ανταγωνίστρια Online Pizza Norden Group η οποία είναι εξαιρετικά δυνατή στις σκανδιναβικές χώρες (Σουηδία και Φιλανδία), στη Πολωνία και στην Αυστρία. Πέραν αυτού έχει μπει δυναμικά και στην ελκυστική αγορά της Μ. Βρετανίας καθώς και στις αγορές της Ρωσίας, του Μεξικού και της Αυστραλίας. Για το 2012 η ίδια εταιρεία έχει θέσει ως στόχο να πετύχει με τους 4 εκατ. πελάτες της, έναν τζίρο αξίας 225 εκατ. ευρώ (ήτοι 20 με 25 εκατ. τζίρο για την Delivery Hero) για τα συνεργαζόμενα εστιατόρια. Τέλος, η Ολλανδική Takeaway η οποία δραστηροποιείται σε δέκα διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες και συνεργάζεται με πάνω από εννέα χιλιάδες εστιατόρια κατέχει κυρίαρχη θέση στην Ολλανδία και στο Βέλγιο. Με πάνω από 3 εκατ. πελάτες δημιουργεί τζίρο αξίας άνω των 100 εκατ. ευρώ. Στις αρχές Ιανουαρίου έλαβε επενδυτικό κεφάλαιο αξίας 13 εκατ. ευρώ από την Prime Ventures για την προώθηση της ευρωπαϊκής επέκτασης της πλατφόρμας.
Οι πωλήσεις του «μετρούμενου» κλάδου της μαζικής εστίασης στην Ελλάδα ανέρχονται σε 2,1 δισεκ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ELTRUN (αρχείο pdf) εξαιτίας της αύξησης της χρήσης και των αγορών από τα sites των ημερησίων προσφορών, η κατηγορία του έτοιμου φαγητού έχει παρουσιάσει τη μεγαλύτερη αύξηση το 2011. Πρόσφατα, η e-Shop.gr λάνσαρε τη διαδικτυακή υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού e-food.gr. Προς το παρόν, η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μόνο στην Αθήνα. Σύντομα όμως η υπηρεσία θα επεκταθεί και σε άλλα αστικά κέντρα.
Ενδιαφέρον είναι να δούμε τις εξελίξεις στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά του Online Food Delivery και ιδίως στις ευρωπαϊκές χώρες του βορρά, όπου η κουζίνα τους δε φημίζεται, γεγονός που τις καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικές αγορές για την ανάπτυξη και λειτουργία ενός τέτοιου επιχειρηματικού μοντέλου. Μια ενδιαφέρουσα λύση για άμεση παραγγελία έτοιμου φαγητού (πίτσας) για τους VIP πελάτες της προσφέρει η Red Tomato Pizzaαπό το Ντουμπάι με τον VIP μαγνήτη ψυγείου.
{youtube}AU0KYo8_9Zs{/youtube}
Μέσω ασύρματης τεχνολογίας Bluetooth, o πελάτης της μπορεί να παραγγείλει την αγαπημένη του πίτσα με το πάτημα ενός μόνο κουμπιού. Μέσω ενός απαντητικού μηνύματος στο κινητό του, ο χρήστης λαμβάνει την επιβεβαίωση της παραγγελίας του.
Σχόλια