Όπως είχαμε αναφέρει στο παρελθόν, η εξειδίκευση και η διεθνοποίηση είναι μοχλοί ανάπτυξης στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Μια από τις εταιρείες που έχει εφαρμόσει εξαιρετικά τα παραπάνω είναι η γερμανική Zooplus με έδρα το Μόναχο.
H Zooplus διακινεί πάνω από 8.000 προϊόντα (τροφών και αξεσουάρ) για κατοικίδια ζώα. H Zooplus ιδρύθηκε το 1999 και άμεση στρατηγική της ήταν η εξάπλωσή της σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Μετά από κάποιες αλλαγές στο επιχειρηματικό μοντέλο της, κατάφερε να εδραιωθεί στην ευρωπαϊκή αγορά σε συνολικά 20 χώρες. Ο τζίρος της για το έτος 2011 παρουσίασε αύξηση 33% σε σχέση με το 2010 και ανήλθε στα 257 εκατ. ευρώ. Από αυτές, το 53% αφορά πωλήσεις εκτός Γερμανίας. Παρόλα αυτά, η εταιρεία για το 2011 κατέγραψε λειτουργικές ζημιές προ φόρων τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ύψους 6,8 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 3,9 εκατ. ευρώ το 2010.
Ο λόγος για τις ζημίες, σύμφωνα με τη Zooplus, οφείλεται στα έξοδα κατασκευής του νέου κέντρου διανομής το οποίο μπορεί να εξυπηρετήσει ετήσιες πωλήσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ. Το Δεκέμβριο του 2011 ολοκληρώθηκε με επιτυχία μια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 19,7 εκατ. ευρώ με σκοπό την περαιτέρω διεθνοποίησή της. Τα επόμενα χρόνια, η Zooplus σκοπεύει να αυξήσει το ποσοστό των πωλήσεων της στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, από 20 σε 25%. Ενδιαφέρον έχει η πρόσφατη ετήσια έκθεση του διοικητικού συμβουλίου για την τάση της αγοράς και τις μελλοντικές φιλοδοξίες του. Μια από αυτές, θέλει αυτόν τον αποκλειστικά διαδικτυακό παίκτη να γίνει ένας από τους τρεις μεγαλύτερους εμπόρους λιανικής πώλησης τροφών και αξεσουάρ για κατοικίδια ζώα στην Ευρώπη και να την φέρει στο ίδιο επίπεδο με τους δύο μεγαλύτερους Offline αντιπάλους του.
Η Fressnapf, με τζίρο τα 1,36 δισ. ευρώ, είναι ο κυρίαρχος παίκτης στην αγορά των κατοικίδιων στην Ευρώπη (1.194 καταστήματα σε 11 ευρωπαϊκές χώρες) . Μη επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι πρόσφατα η Fressnapf εξαγόρασε τη γαλλική Wanimo, τη δεύτερη μεγαλύτερη διαδικτυακή πλατφόρμα μετά την Zooplus. Η κίνηση αυτή μας θυμίζει αυτή της Media-Saturn που εξαγόρασε έναν Online Pure Player, την Redcoon. Με την παραπάνω εξαγορά, εμμέσως η Media-Saturn παραδέχτηκε ότι μόνη της δεν μπορούσε παίξει σημαντικό ρόλο στις (διαδικτυακές) αγορές του μέλλοντος.
Στην Αμερική, η Amazon μέσω της θυγατρικής της diapers/quidsi μπήκε δυναμικά στον χώρο των ειδών για κατοικίδια, ξεκινώντας τη λειτουργία του Wag.
Η συνολική αγορά τροφών και αξεσουάρ για κατοικίδια στην Ευρώπη ανέρχεται στα 19 δισ. ευρώ ενώ ο αντίστοιχος τζίρος της ελληνικής αγοράς ανέρχεται περίπου στα 200 εκατ. ευρώ (2010). Σύμφωνα με την διαδικτυακή έκδοση του σελφ σέρβις από αυτόν τον τζίρο -περίπου το 70% αναφέρεται στα είδη διατροφής και το υπόλοιπο στα αξεσουάρ – και κατανέμεται μεταξύ των σούπερ μάρκετ και των pet shops σε ποσοστά 55% και 45% αντίστοιχα.
Οι παραδοσιακοί παίκτες στην Ελλάδα δεν έχουν κατανοήσει τις τάσεις της αγοράς (αλλιώς θα είχαν ανταποκριθεί άμεσα στις αλλαγές του τοπίου, μέσω μιας εντελώς νέας στρατηγικής) και σύντομα οι νέοι παίκτες (τόσο από το εσωτερικό όσο και απ;o το εξωτερικό) θα ταρακουνήσουν τις «παραδοσιακές» αγορές του συγκεριμένου κλάδου.
Δείτε εδώ το άρθρο του Ευστάθιου Ιντζεϊδη, στο neocommerce.gr.
Σχόλια