Ένα από τα επιχειρηματικά μοντέλα που παρουσιάσαμε στο παρελθόν και εξακολουθεί να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά είναι οι πλατφόρμες διαδικτυακής μικροχρηματοδότησης (crowdfunding). Χάρη σε αυτές, επιβάλλεται η επιθυμία μιας αρκετά μεγάλης μειοψηφίας ενάντια στην (αρνητική) αξιολόγηση των μεγαλοεπενδυτών.
Πρόσφατα, οι σχεδιαστές Tim Schäfer και Ron Gilbert έλαβαν το ποσό των 3,3 εκατ. δολαρίων αντί των προσδοκώμενων 400.000 δολαρίων. Πέτυχαν τόσο μεγάλο ύψος χρηματικής ενίσχυσης μέσω της αμερικάνικης πλατφόρμας μικροχρηματοδότησης της Kickstarter και συγκεντρώθηκε μέσα σε πέντε εβδομάδες από διάφορους εθελοντές χρηματοδότες για την κατασκευή ενός νέου διαδικτυακού παιχνιδιού περιπέτειας του Double fine Adventure. Ως αντάλλαγμα, οι χρηματοδότες που δώρισαν άνω των 15 δολαρίων είχαν τη δυνατότητα να κατεβάσουν δωρεάν το παιχνίδι μετά από τη δημοσίευσή του καθώς και να λάβουν πρώτοι τις αποκλειστικές εκδοχές του.
Για την Kickstater, η συγκεκριμένη ενέργεια ήταν η μεγαλύτερη μέχρι στιγμής χρηματοδότηση που είχε διεκπεραιωθεί σε αυτήν. Στη συγκεκριμένη πλατφόρμα, οι σχεδιαστές, οι καλλιτέχνες και οι συγγραφείς και άλλοι δημιουργοί έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν το σχέδιο-όραμά τους και να δηλώσουν το ποσό που επιθυμούν να λάβουν για την πραγματοποίησή του. Σημειωτέον, η αποπληρωμή του γίνεται, μόνο εφόσον το συγκεκριμένο ποσό συγκεντρωθεί. Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί αυτό, τότε οι εθελοντές-χρηματοδότες δεν καταβάλουν κανένα ποσό.
Αντίστοιχα μέσω της γερμανικής Seedmatch, οι ιδρυτές της νέα μάρκας γυναικείων εσωρούχων SugarShape έλαβαν το ποσό των 100.000 ευρώ μέσα σε τέσσερις ώρες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποκτά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο για το γυναικείο φύλο χρηματοδοτήθηκε από γυναίκες.
Στον ελλαδικό χώρο, η κυπριακή StartersFund ξεκίνησε πρόσφατα τις δραστηριότητές της.
Αυτό που λείπει από την ελληνική Start-Up αγορά είναι ένα γόνιμος έδαφος για τις φρέσκιες καινοτόμες ιδέες που προέρχονται κυρίως από δραστήριους (νέους) επιχειρηματίες. Όποιος συναλλάσεται αυτή τη δύσκολη περίοδο με τους ιδρυτές των Start-Up θα ξέρει σε πόσες πραγματικά λίγες ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές ιδέες δίνεται η δυνατότητα να αναπτύξουν τα διάφορα υποσχόμενα επιχειρηματικά μοντέλα. Εκτός αυτού, οι θεσμικοί επενδυτές αλλά και οι επιχειρηματικοί άγγελοι (Business Angels) προβλέπουν ότι το αρχικό κεφάλαιο εkκίνησης θα προέρχεται από τα περιβότητα τρία F δηλαδή: Family, Friends, Fools.
Για να αναπτυχθεί η ελληνική αγορά, χρειάζεται οραματιστές επιχειρηματίες με φρέσκιες ιδέες και τόλμη. Οι νέοι άνθρωποι όμως, οι οποίοι δε φταίνε σε τίποτα για την κατάντια της ελληνικής οικονομίας και είναι αυτοί που επιβαρύνονται όσο κανείς άλλος από τα λάθη των μεγαλυτέρων, χρειάζονται εκτός την καθοδήγησή μας κυρίως τη χρηματική υποστήριξη για την υλοποίηση των οραμάτων τους.
Τα παραπάνω επιτυχμένα παραδείγματα μικροχρηματοδότητης μας δείχνουν την τεράστια δυναμική που μπορούν να προσφέρουν τέτοιου είδους πλαtφόρμες στην αγορά, εφόσον ξαφνικά δοθεί η δυνατότητα στους ιδρυτές των διαφόρων Start-Ups να πραγματοποιήσουν το εγχείρημά τους, όσο τρελό και αν ακούγεται.
Το πόσο σημαντικό είναι αυτό γίνεται φανερό αν αναλογιστούμε την περίπτωση του Χριστόφορου Κολόμβου. Ο πρωτοπόρος εξερευνητής, αν και είχε λάβει χρήματα για το τολμηρό εγχείρημά του από ξένους χρηματοδότες, δήλωσε ;oτι «Δεν ήξερε πού πήγαινε. Όταν έφτασε εκεί – δεν ήξερε που ήταν…και όταν επέστρεψε, δεν ήξερε που είχε πάει!». Όλοι μας όμως ξέρουμε τι ανακάλυψε! Άς στηρίξουμε και εμείς, λοιπόν, τα οράματα των νέων. Το αξίζουν πραγματικά!
Δείτε εδώ το άρθρο του Ευστάθιου Ιντζεϊδη, στο neocommerce.gr.
Σχόλια