Η σχέση των Ελλήνων καταναλωτών με τις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα υγείας είναι σε όλους μας γνωστή, καθώς και η χαμηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών της. Ο κλάδος της υγείας παρά το γεγονός ότι είναι αναμφισβήτητα η βιομηχανία που χρησιμοποιεί πιο εντατικά την πληροφόρηση και η οποία με τη σειρά της βοηθάει στη βελτίωση της υγειονομικής περίθαλψης, έχει αργήσει να ενταχθεί στην ψηφιακή επανάσταση. Γι’ αυτόν το λόγο και η «ηλεκτρονική» υγεία προωθείται από τους ίδιους τους ασθενείς, οι οποίοι μέσω εκδηλώσεως ενδιαφέροντος στη πρόσβαση στις πληροφορίες και τη γνώση, προκαλούν τη δημιουργία νέων υπηρεσιών στο σύστημα υγείας, για να ενισχύσουν ως επί το πλείστον, την προσπάθεια χειραφέτησης αυτής. Οι ασθενείς προσδοκούν να έχουν ανά πάσα στιγμή και οπουδήποτε, εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στις πληροφορίες για την υγεία τους, σε όλες τις πτυχές της και προ πάντων στην υπηρεσιοστραφή υγεία.
Ο κλάδος της υγείας προσφέρει εξαιρετικές δυνατότητες ανάπτυξης νέων επιχειρηματικών μοντέλων και παρακάτω σας παρουσιάζουμε μερικές από αυτές:
Online σύστημα κρατήσεων για Γιατρούς και Νοσοκομεία
Η εταιρεία Samedi, με έδρα το Βερολίνο, παρέχει στους γιατρούς και τους άλλους επαγγελματίες υγείας, μέσω μιας συνδρομητικής υπηρεσίας, διεπιστημονική και διαδικτυακή δικτύωση διαμέσου ενός συστήματος παραπομπής και πύλης κράτησης ασθενών. Τα νοσοκομεία και οι κλινικές μπορούν μέσω της πλατφόρμας της Samedi να μοιραστούν και να ελέγξουν τις διαδικασίες των εργασιών τους αλλά και να προγραμματίσουν τους πόρους τους χωρίς πρόσθετο τεχνολογικό εξοπλισμό και μέσω του βελτιωμένου συντονισμού να πετύχουν την ιδανική πληρότητα. Την πλατφόρμα ήδη χρησιμοποιούν πάνω από 1.000 γιατροί και νοσοκομεία. Για τους ασθενείς, το ολοκληρωμένο σύστημα κρατήσεων είναι ένας βολικός τρόπος για να προγραμματίσουν μέσω του διαδικτύου άμεσα τις επισκέψεις τους και να αποφύγουν τη συνηθισμένη αδυναμία των ασθενών να κλείσουν τηλεφωνικά ραντεβού.
Online σύστημα κρατήσεων με δυνατότητα αξιολόγησης Γιατρών και σύγκρισης τιμών
Το βολικό τρόπο των διαδικτυακών κρατήσεων εμπλουτισμένο όμως και με αξιολογήσεις των γιατρών, καθώς και τη δυνατότητα ανεύρεσης αυτών μέσω γεωγραφικού εντοπισμού θέσεως, ανέπτυξαν το τελευταίο διάστημα πλατφόρμες, όπως η Zocdoc, η Betterdoctor, η Arzttermine και η Doxter.
Τα παραπάνω, με μια πρόσθετη υπηρεσία (δωρεάν για τους ασθενείς), αυτή της σύγκρισης τιμών και πλειστηριασμού, προσφέρει η γερμανική Medikompass, συμβάλλοντας έτσι στη μεγαλύτερη διαφάνεια των τιμών.
Πλατφόρμες ενημέρωσης και ανεύρεσης φαρμάκων
H Diagnosia είναι μια πανευρωπαϊκή ανεξάρτητη πύλη πληροφοριών τόσο για τους ασθενείς όσο και τους γιατρούς που προσφέρει την δυνατότητα ανεύρεσης φαρμάκων και των κατασκευαστών αυτών καθώς και της πρόσβασης στο φύλλο οδηγιών με πληροφορίες σχετικές με τον τρόπο δράσης τους, τις παρενέργειές τους και τις χρήσεις τους. Κυριότερος ανταγωνιστής της είναι η αμερικάνικη Epocrates, η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέα Υόρκης και ο τζίρος της για το έτος 2011 ανήλθε στα 113,3 εκατ. δολάρια, καταγράφοντας ζημιές ύψους 3,6 εκατ. δολαρίων σε αντίθεση με πέρσι όπου είχε σημειώσει κέρδη της τάξεως των 3,8 εκατ. δολαρίων. Tις διαδικτυακές υπηρεσίες της Epocrates, αλλά και τις κινητές εφαρμογές της, χρησιμοποιούν πάνω από ένα εκατομμύριο επαγγελματίες από τον κλάδο της υγείας (από αυτούς οι 340.000 είναι γιατροί) ή το 50% των γιατρών στην Αμερική.
Πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ιατρικών επαγγελμάτων
Πλατφόρμες, όπως οι αμερικάνικες Sermo, η Doximity και η γερμανική Esanume προσφέρουν τη δυνατότητα δικτύωσης σε επαγγελματίες του κλάδου υγείας. Το επιχειρηματικό μοντέλο βασίζεται στα έσοδα που δημιουργούνται από ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης, εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και κρατικών φορέων, οι οποίες λαμβάνουν πρόσβαση στην ομάδα ελίτ των παραπάνω επαγγελματιών.
Online Φαρμακεία
Τη δυνατότητα παραγγελίας φαρμάκων (με συντατογράφηση ή μη) και άλλων προϊόντων υγείας προσφέρουν η europa-apotheek, η οποία εξαγοράστηκε από την αμερικάνικη Medco και η οποία, όπως η Docmorris, λειτουργεί πέρα του Online φαρμακείου και σημεία πώλησης σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες όπως π.χ. στη Γερμανία, Ιταλία, Σουηδία και στην Ιρλανδία, η Shop-apotheke, καθώς και η σουηδική Medicinera, η οποία λειτουργεί ένα εικονικό φαρμακείο στο οποίαο συνδυάζει τις πωλήσεις με τις συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Διαδικτυακά ιατρεία
Τα διαδικτυακά, όπως η αγγλική Drthom και η γερμανική Dred, προσφέρουν «εικονικές» ιατρικές επισκέψεις καθώς και έκδοση συνταγών όταν κρίνεται απαραίτητο. Η παραπάνω υπηρεσία δεν αντικαταστεί την έννοια της κανονικής επίσκεψης στο γιατρό αλλά να την συμπληρώνει. Εντούτοις, οι παραπάνω πλατφόρμες προσφέρουν μια εναλλακτική λύση για τις επισκέψεις του γιατρού σε μια συγκεκριμένη θεματολογία, όπως η σεξουαλική υγεία, η ανδρική και γυναικεία υγεία ή η υγειονομική προστασία των ταξιδιωτών.
Μια εικονική επίσκεψη στο online ιατρείο της Dred είναι ως εξής: Ο ασθενής επισκέπτεται το ιατρείο - και αν είναι δυνατόν – λαμβάνει μια διάγνωση και μια συμβουλή για την περαιτέρω θεραπεία, συμπεριλαμβανομένης της συνταγογράφησης. Η συνταγή αποστέλλεται σε συνεργαζόμενο online φαρμακείο ή αποστέλλεται απευθείας στο σπίτι του ασθενούς, αναλόγως τις επιθυμίες του. Οι χρήστες της online υπηρεσίας δε χρειάζεται να πληρώσουν για την υπηρεσία επίσκεψης/διάγνωσης. Μόνο όταν επιβάλλεται μια θεραπεία ή μία φαρμακευτική αγωγή-συνταγογράφηση, επιβάλλεται ένα τέλος, το οποίο καταβάλλεται μέσω πιστωτικής κάρτας ή PayPal. Πριν από οποιαδήποτε Online ραντεβού, οι ασθενείς συμπληρώνουν ένα γραπτό ερωτηματολόγιο για τα συμπτώματά τους και εάν χρειαστεί ανεβάζουν και φωτογραφίες. Στη συνέχεια, οι γιατροί και οι ασθενείς μπορούν μέσω τηλεφώνου να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.
Υπηρεσίες ταχυμεταφορών φαρμάκων
Ο γερμανικός όμιλος ΟΤΤΟ λάνσαρε πρόσφατα την Vitabote, μια υπηρεσία ταχυμεταφορών για φαρμακεία. Μέσω αυτής, οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν φάρμακα (με ή χωρίς συνταγογράφηση), καθώς και άλλα προϊόντα υγείας, τα οποία παραδίδονται μέσα σε λίγες ώρες από το τοπικό φαρμακείο τους. Για τα φαρμακεία, το Vitabote διαθέτει μια προσαρμόσιμη περιοχή στην πλατφόρμα, μέσω της οποίας, τα φαρμακεία μπορούν να σχεδιάσουν ελεύθερα τις προσφορές τους και να επισημάνουν συγκεκριμένες υπηρεσίες τους. Ως αντάλλαγμα για τις υπηρεσίες, η Vitabote λαμβάνει ένα ποσοστό προμήθειας από τις πωλήσεις.
Για να αντιμετωπισθούν οι σημερινές και μελλοντικές προκλήσεις της υγειονομικής περίθαλψης, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη σχεδιασμού νέων (καινοτόμων) επιχειρηματικών μοντέλων. Οι «ηλεκτρονικές» υπηρεσίες υγείας, είτε αυτές είναι Online είτε είναι Mobile, για να πετύχουν, θα πρέπει να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ των ασθενών και των ιατρών, το οποίο έγκειται στην έλλειψη εμπιστοσύνης και την έλλειψη προσωποποιημένων υπηρεσιών. Τα συμφέροντα των εμπλεκομένων ιατρών, των νοσοκομείων, της φαρμακοβιομηχανίας και των φαρμακείων είναι μεγάλα. Καθοριστικός παράγοντα για την επιτυχία ενός (νέου) επιχειρηματικού μοντέλου στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου της υγείας θα παίξει το «πάντρεμα» των παραπάνω συμφερόντων, καθώς και η δυνατότητα παροχής προς τους συμμετέχοντες, χρήσιμων εργαλείων και βοηθημάτων.
Περισσότερες πληροφορίες για το (ψηφιακό) μέλλον του κλάδου της υγείας και της φαρμακευτικής βιομηχανίας μπορείτε να βρείτε στην εξαιρετική ιδιωτική πρωτοβουλία του Ιωάννη Οφάκογλου, το Pharma Market Journal.
Δείτε εδώ το άρθρο του Ευστάθιου Ιντζεϊδη, στο neocommerce.gr.
Σχόλια