Η Έρευνα και Ανάπτυξη στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης
Στον σημερινό περίπλοκο και δυναμικό κόσμο των επιχειρήσεων, μία επιχείρηση χρειάζεται να καινοτομεί περισσότερο από ποτέ, προκειμένου να επιβιώσει. Τα καλά νέα είναι, ότι στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις έχουν πολλαπλές ευκαιρίες να διαφοροποιηθούν, αφού η εποχή του διαδικτύου τους παρέχει τη δυνατότητα να βρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους να μετεξελιχθούν (και θυμόμαστε όλοι τη θεωρία του Δαρβίνου).
Παρόλο που η Έρευνα και Ανάπτυξη (Research and Development – R&D) αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα στην επιτυχία μιας επιχείρησης και συνιστά σημαντικό ρόλο στη βιωσιμότητα της, πολλές επιχειρήσεις δεν το αντιλαμβάνονται αυτό μέχρις ότου να είναι πλέον αργά.
Τύποι Έρευνας κι Ανάπτυξης
Η καινοτομία λοιπόν θα μπορούσε να θεωρηθεί ως η διαδικασία μετάφρασης νέων ιδεών σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα ή εμπορικά σήματα.
Κάνοντας μια ανασκόπηση κανείς τα τελευταία χρόνια, διαπιστώνει ότι, πρακτικά, στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης έχουμε στραφεί σε τρεις κύριους τύπους Έρευνας και Ανάπτυξης:
- Νέα προϊόντα
- Νέες διαδικασίες
- Νέα επιχειρηματικά μοντέλα
Προϊόντα
Ξεκινώντας με τα προϊόντα, μιλάμε για δημιουργία νέων προϊόντων ή υπηρεσιών, αλλά και βελτίωση των υπαρχόντων προϊόντων ή υπηρεσιών. Αφορά την έρευνα με σκοπό να ανακαλύψουμε εκείνα τα οποία ταιριάζουν καλύτερα στις προσδοκίες των δυνητικών (και μη) πελατών μας όσον αφορά τα υπάρχοντα προϊόντα μας. Ας πάμε λίγο πίσω, εκεί όπου η τεχνολογία είχε μια αλλιώτικη αίσθηση, και ας πάρουμε για παράδειγμα το γνωστό σε όλους Microsoft Word. To Word ξεκίνησε το 1983 να πωλείται ως ένα απλό λογισμικό συγγραφής κειμένων, απλώς με τη δυνατότητα αναίρεσης και εμφάνισης έντονων, πλάγιων και υπογραμμισμένων κειμένων. Σήμερα όμως, μετά από αρκετά χρόνια διαρκούς Έρευνας και Ανάπτυξης, έχει αμέτρητες δυνατότητες ως προς την επεξεργασία κειμένου (πχ. διαφορετικές γραμματοσειρές, πίνακες, templates κλπ.) και έχει μεταφραστεί στις περισσότερες ευρέως διαδεδομένες ομιλούμενες γλώσσες.
Διαδικασίες
Η δημιουργία και βελτίωση διαδικασιών με τις οποίες παράγονται ή παραδίδονται τα προϊόντα και οι υπηρεσίες. Χάρη σε αυτόν τον τύπο καινοτομίας οι εταιρίες καταφέρνουν να μειώσουν το κόστος ενώ παράλληλα να αυξήσουν την αποδοτικότητα τους, και εν τέλει να βελτιώσουν την Εμπειρία των Πελατών (“Customer Experience”). Ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα (R&D) project προτυποποίησης εσωτερικών διαδικασιών και τεχνολογιών, που επιτρέπει την παραγωγή ενός σύγχρονου και πλήρους λειτουργικού ηλεκτρονικού καταστήματος, με διασύνδεση τράπεζας, ενεργή ERP διασύνδεση και αυτοματοποιημένη διαδικασία έκδοσης & ακύρωσης voucher, σε μόλις 7 ημέρες!
Επιχειρηματικά μοντέλα
Η δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων που βελτιώνουν την απόδοση μιας εταιρείας με καινοτόμο και βιώσιμο τρόπο. Αυτό συνήθως συνεπάγεται αλλαγές και διαταραχές μεγάλης κλίμακας στους επιχειρηματικούς τομείς και επηρεάζει ολόκληρη τη βιομηχανία καθώς αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού.
Για παράδειγμα, μερικά γνωστά παραδείγματα περιλαμβάνουν το Uber που μπαίνει στην αγορά των ταξί αξιοποιώντας την τεχνολογία και το mobility της σημερινής κοινωνίας, και το Netflix που ενώ αρχικά ανακίνησε τη βιομηχανία ενοικιάσεων DVD, εν συνεχεία απέκτησε την πρωτοκαθεδρία στην συνδρομητική παρακολούθηση ταινιών και σειρών, την οποία διατηρεί μέχρι και σήμερα, επενδύοντας ενεργά στην τεχνολογία προκειμένου να μετεξελιχθεί σε online streaming υπηρεσία.
Πλεονεκτήματα της Έρευνας και Ανάπτυξης
Η εφαρμογή R&D δραστηριοτήτων στην επιχείρηση σας μπορεί να προσφέρει τεράστια πλεονεκτήματα για εκείνη. Παρακάτω θα αναφέρω τα τέσσερα πιο θεμελιώδη:
Προσαρμοστικότητα
Μέσω της Έρευνας κι Ανάπτυξης θα μπορέσετε να δημιουργήσετε το κατάλληλο περιβάλλον εσωτερικά, προκειμένου να είναι ευνοϊκό στο να αμφισβητούνται οι υφιστάμενες διαδικασίες και τα προϊόντα της εταιρείας, ενθαρρύνοντας κατ’ επέκταση την ευελιξία της εταιρείας σας και την ικανότητά της να ενσωματώνει νέες έννοιες και διαδικασίες διαρκώς. Έτσι, η εταιρεία σας αποκτά τη δυνατότητα να μπορεί να προσαρμοστεί αποτελεσματικότερα στις αλλαγές της αγοράς, ή με άλλα λόγια, να διατηρεί και να βελτιώνει τη θέση της σε αυτή, όντας σε θέση να ακολουθήσει, αν όχι δημιουργήσει η ίδια, τις εξελίξεις!
Κόστη
Επενδύοντας στο R&D για να μειώσετε το κόστος κατασκευής και να βελτιώσετε τις διαδικασίες σας, μπορεί να σας προσφέρει λιγότερο δαπανηρές διαδικασίες για την κατασκευή του προϊόντος σας και, ως εκ τούτου, να παρέχετε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας σε περισσότερο ανταγωνιστικές τιμές στους πελάτες σας, καθώς και να αυξήσετε το περιθώριο κέρδους σας πάνω σε αυτά.
Χρηματοδότηση
Όταν ψάχνετε να συγκεντρώσετε κεφάλαια, το να επενδύετε ήδη με συνέπεια στην Έρευνα και Ανάπτυξη, είναι ένας καλός τρόπος να αποδείξετε το όραμα της εταιρείας σας στους πιθανούς επενδυτές σας. Δείχνοντας στην αγορά ότι έχετε τη σωστή υποδομή για να καινοτομείτε συνεχώς, αυξάνετε και την πιθανότητα του να επιλέξει να επενδύσει σε εσάς κάποιος επενδυτής έναντι μιας άλλης εταιρείας.
Εύρεση ταλέντων
Τα κορυφαία ταλέντα προσελκύονται από καινοτόμες εταιρείες που κάνουν συναρπαστικά πράγματα. Είναι απολύτως λογικό οι εξειδικευμένοι επαγγελματίες του κλάδου σας να είναι ενθουσιασμένοι να συμμετάσχουν σε μια εταιρεία που είναι γνωστό ότι ασχολείται ενεργά και παράγει διαρκώς καινοτόμα προϊόντα, ότι ασχολείται με την Έρευνα κι Ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα. Σε αυτό το πλαίσιο, σας προτείνω να διασφαλίσετε ότι οι καινοτόμες δράσεις σας δεν θα μείνουν άγνωστες στο κοινό και να φροντίζετε να τις κάνετε γνωστές στο πεδίο ενδιαφέροντος σας, προκειμένου να αυξήσετε μακροπρόθεσμα το “talent density” του οργανισμού σας, αλλά και τη διατηρησιμότητα του επίσης.
Μην θεωρείτε ότι το R&D είναι μόνο για τους “κολοσσούς”
Ένα από τα συχνότερα λάθη που έχω εντοπίσει είναι το να θεωρεί ένας επιχειρηματίας ότι το R&D είναι μόνο για τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρίες ή για τις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρίες των πολλών εκατομμυρίων και δισεκατομμυρίων ευρώ. Μπορεί το budget της μικρομεσαίας επιχείρησης σας να μη μπορεί να ανταγωνιστεί εκείνο μιας τέτοιας εταιρείας, αλλά αυτό δεν κάνει λιγότερο εφαρμόσιμη την Έρευνα κι Ανάπτυξη στον οργανισμό σας.
Σκεφτείτε όλους εκείνους που ξεκίνησαν από ένα γκαράζ ή ένα μικρό διαμέρισμα, που κάθε άλλο από μεγάλος οργανισμός ήταν, οι οποίοι καινοτόμησαν πρακτικά σε βαθμό που ίσως ξεπερνάει των περισσότερων τη φαντασία, δημιουργώντας καινοτόμα προϊόντα που σήμερα αρκετοί από εμάς πιθανώς να χρησιμοποιούμε. Είμαι βέβαιος ότι σε αρκετούς από εσάς έρχονται τέτοια παραδείγματα στο μυαλό διαβάζοντας αυτές τις γραμμές, όχι όμως κάποιου Αμερικανικού κολοσσού απαραίτητα, αλλά ατόμων του περιβάλλοντος σας, επιχειρήσεις που συνεργάζεστε, φίλων ή γνωστών σας, που (κάποτε) ξεκίνησαν από κάτι μικρό, καινοτομώντας.
Στόχος σας λοιπόν χρειάζεται να είναι το να βρίσκετε εναλλακτικές και δημιουργικές ιδέες, στο σημείο ακριβώς που νιώθετε ότι ίσως δεν έχετε, ή πιο συχνά, που δε μπορείτε να κάνετε κάτι καλύτερο. Εκείνο το σημείο, είναι το σημείο που ξεκινάει αρχικά η φαντασία, και εν συνεχεία η καινοτομία!
Επενδύστε στο αύριο…. σήμερα!
Σας προσκαλώ λοιπόν, να αναζητήσετε νέα προϊόντα, νέες υπηρεσίες, νέες διαδικασίες και νέα επιχειρηματικά μοντέλα, εκεί ακριβώς που σήμερα βλέπετε ένα τέλμα. Και το κυριότερο, δεν χρειάζεται να είστε ή να περιμένετε να γίνετε, η επόμενη Microsoft. Απλώς τολμήστε το!
Σχόλια