Η σημερινή “Ημέρα Ποδηλάτου” (3 Ιουνίου) έρχεται σε μία περίοδο που όλοι κόπτονται για την «πράσινη ανάπτυξη». Ωστόσο, το πλέον «πράσινο όχημα» στην Ευρώπη, δεν γνωρίζει αποδοχή στην Ελλάδα και ειδικά στην Αθήνα.
Ενώ στο εξωτερικό, ακόμη και σε μεσογειακά κράτη όπως η Ιταλία, το ποδήλατο εντός των αστικών περιοχών παραμένει ένα σημαντικό όχημα μεταφοράς αφού τουλάχιστον 10% των κατοίκων των ευρωπαϊκών αστικών περιοχών το χρησιμοποιούν ως μεταφορικό μέσο (commuter) είτε ως μέσο άθλησης και ψυχαγωγίας, στην Ελλάδα παρά την αισθητή αποκατάσταση της εικόνας του ποδηλάτη και του ποδηλάτου αδυνατεί να βρει θεσμική στήριξη. Ακόμη και ο «μεγάλος περίπατος» στην Αθήνα αποτέλεσε, λόγω της κακοτεχνίας, αφορμή για κριτικές των ποδηλατών.
Σήμερα, ο τζίρος των επιχειρήσεων που ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με το ποδήλατο (πωλητές, επισκευαστές, εταιρείες ενοικιάσεων, προμηθευτές ανταλλακτικών και gadgets) ανέρχεται σε πάνω από 65 εκατ. ευρώ κατ' εκτίμηση, ενώ οι βασικές κατασκευάστριες εταιρείες ποδηλάτων στην Ελλάδα (ή συναρμολογήσεων) που βρίσκονται στην Πάτρα (Ideal), στην Λάρισα (Orient) και στη Ρόδο (Fidusa) προσφέρουν σημαντική απασχόληση σε πάνω από 500 εργαζομένους στις περιοχές τους και έμμεσα σε πάνω από 1.200 εμπόρους σε όλη την Ελλάδα.
Κλειδί οι συνδυαστικές μετακινήσεις Μετρό - Τρένου - Ποδηλάτου στην Αθήνα
Το υπουργείο περιβαλλοντικής ανάπτυξης και η ομάδα του συγκοινωνιολόγου Βλαστού είχε εκπονήσει εδώ και αρκετό καιρό σημαντικές προτάσεις για την αστική ανάπτυξη του ποδηλάτου στην Αθήνα. Μία πόλη που λόγω γεωγραφικής κατάστασης (πολλοί λόφοι) δεν ευνοεί τόσο την μετακίνηση με το ποδήλατο σε πολλές περιοχές. Ωστόσο, η δημιουργία νέων οδικών αξόνων και κυρίως η επέκταση του μετρό (μαζί με την αναδιαμόρφωσή του ως φιλικό μέσο για μεταφορά ποδηλάτων) θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ευρύτατο δίκτυο ταχύτατων, ξεκούραστων και ευχάριστων μετακινήσεων. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι ότι η συνδυαστική μετακίνηση (μετρό-ποδήλατο) από τα Βριλήσσια μέχρι το Περιστέρι και τις ευρύτερες περιοχές θα μπορούσαν να συντομευθούν στα 40 λεπτά με την συνδυαστική χρήση μετρό και ποδηλάτου. Το ίδιο για τις περιοχές Αλίμου - Ελληνικού μέχρι Περιστέρι ή μέχρι Πλατεία Αμερικής, Κηφισιάς-Γλυφάδας κ.οκ..
Οι προτάσεις των συγκοινωνιολόγων που έχουν κατατεθεί εδώ και 3 χρόνια, εστιάζουν στην δημιουργία δύο βασικών οδικών αξόνων για το ποδήλατο (ποδηλατοδρόμων) που θα έχουν σταυροειδή μορφή στο Λεκανοπέδιο. Ο πρώτος είναι ο οδικός άξονας που κινείται παράλληλα με τον ΗΣΑΠ (Πειραιάς-Κηφισιά) και θα διασταυρώνεται με σταθμούς μετρό (την νέα γραμμή 4) και ο δεύτερος είναι ο άξονας των Μεσογείων που θα διευκολύνει την κίνηση στις περιοχές των Μεσογείων μέχρι και την Παλλήνη απ' όπου διέρχεται ο Προαστιακός σιδηρόδρομος.
Στους επιμέρους οδικούς - εσωτερικούς άξονες π.χ. Παπάγου - Αγ. Παρασκευή, Χολαργός - Χαλάνδρι ή Ζωγράφου - Παγκράτι μπορούν να δημιουργηθούν μικροί και προστατευόμενοι ποδηλατόδρομοι σε περιοχές που δεν εμποδίζουν την κίνηση των οχημάτων, δηλαδή μέσα από πάρκα ή στον περιβάλλοντα χώρο μεγάλων οικιστικών περιοχών.
Θετικά τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά ποδήλατα μικρή όμως η ανταπόκριση
Τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά ποδήλατα -το πρώτο μέτρο της κυβέρνησης Μητσοτάκη- είχαν θετική μεν πρόθεση, αλλά φαίνεται ότι ο κόσμος προτιμά τον δικυκλισμό έστω και με μικρά σκούτερ παρά τη χρήση ποδηλάτου.
Αν το μέσο ηλεκτρικό ποδήλατο έχει κόστος 1.500 ευρώ, ο πολίτης προτιμά να δώσει 2.000 - 2.200 ευρώ για να αγοράσει ένα μικρό σκούτερ ή ένα «παπάκι« που ίσως τον βολέψουν περισσότερο. Ίσως γιατί οι περισσότεροι δικυκλιστές αυτής της κατηγορίας (μικρών σκούτερ) δεν είναι εξοικειωμένοι με την έννοια της ποδηλασίας.
Σχόλια