Πώς να διευκολύνουμε την επικοινωνία με τους συναδέλφους μας σε μία επιχείρηση
Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο ψυχίατρος που ήταν υπεύθυνος για την πρόσληψη αστροναυτών στη NASA, Terry McGuire, κάλεσε τον Taibi Kahler για να εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή συνεργασία μεταξύ των αστροναυτών κατά τη διάρκεια των αποστολών τους.
Ο ψυχολόγος Taibi Kahler ανέπτυξε το επικοινωνιακό μοντέλο Kahler (Process Communication Model), με σκοπό να εξηγήσει τα προβλήματα που συναντώνται κατά τη διάρκεια μιας εσφαλμένης επικοινωνίας, την επίλυσή τους και την αποκατάσταση της επικοινωνίας. Στόχος του, να διευκολύνει τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπων στις πιο κοινές καταστάσεις επικοινωνίας, ειδικά στις επιχειρήσεις.
Γιατί μερικοί δημιουργούν θετικά αποτελέσματα (ενισχυμένο κίνητρο, δράση και επίτευξη αποτελεσμάτων κτλ) και άλλοι οδηγούν σε αρνητικά αποτελέσματα (υποκινητικότητα, ακινησία, επιθετικότητα κτλ); Κάθε άτομο χρησιμοποιεί επαναλαμβανόμενα πρότυπα συμπεριφοράς επειδή αντιλαμβάνεται τον κόσμο με 6 διαφορετικούς τρόπους: Tην Λογική, τις Αξίες, το Συναίσθημα, τη Φαντασία, το Χιούμορ και τη Δράση. Αυτοί οι διαφορετικοί τρόποι αντίληψης διαμορφώνουν και τις 6 διαφορετικές κατηγορίες ατόμων:
Ο «ένα και ένα κάνει δύο»
Κάποιοι άνθρωποι σκέφτονται και δικαιολογούν με την Λογική. Προτιμούν να ανταλλάσσουν πληροφορίες, να τις αναλύουν και να λαμβάνουν αποφάσεις σύμφωνα με την ανάλυσή τους. Ο αντίληψή τους βασίζεται στις πράξεις. Συχνά ξεκινούν τις συζητήσεις τους με το «Διαπιστώνω ότι» ή «Oι αριθμοί λένε» και «Έχοντας αναλύσει το ζήτημα». Είναι οι παρατηρητές της συζήτησης. Θα ακούσουν θα αναλύσουν και θα πουν τελευταίοι τη γνώμη τους. Tο 75% της κατηγορίας είναι άντρες, το 25% γυναίκες.
Ο «έχω άποψη»
Άλλοι πιστεύουν πολύ στις Αξίες τους. Υποστηρίζουν πολύ έντονα τα πιστεύω τους και πάντα με επιχειρήματα. Θα τους αναγνωρίσετε εύκολα από τις φράσεις «Kατά την γνώμη μου», «Πιστεύω ότι». Σε μια συζήτηση είναι αυτοί που θα πουν την γνώμη τους άμεσα χωρίς ανάλυση. Αποτελούν το 10% του γενικού πληθυσμού.
O Eμπαθής
Στην επόμενη κατηγορία είναι οι άνθρωποι που λειτουργούν με το Συναίσθημα. Άρρηκτα συνδεδεμένοι με τις αξίες της οικογένειας, της φιλίας, θα πάρουν στα σοβαρά αυτόν που θα νοιάζεται για τον άλλο. «Δεν βρίσκω λόγια», «Nιώθω», «Αισθάνομαι»... σας θυμίζει κάποιον; Για να τους πλησιάσετε πρέπει να χρησιμοποιήσετε στοργικότητα και κατανόηση. 75% από αυτούς είναι γυναίκες.
O «Ονειροπόλος»
H επόμενη κατηγορία έχει να κάνει με όσους χρησιμοποιούν την Φαντασία ως κανάλι επικοινωνίας. Χρειάζονται εξωτερικά κίνητρα για να δράσουν, για παράδειγμα «Πες μου τι να κάνω». Χρειάζονται να τους βάλουμε στην ιδέα της συζήτησης χρησιμοποιώντας ένα φανταστικό πλαίσιο. «Φαντάζομαι ότι..» «Περίμενε να δεις..» είναι κάποιες από τις αγαπημένες τους φράσεις. Tα ποσοστά αφορούν στο 60% τις γυναίκες και το 40% τους άντρες.
Ο «μέρα χωρίς γέλιο είναι χαμένη μέρα»
Οι παρεξηγημένοι σε κάποιες περιπτώσεις αυθόρμητοι δεν είναι παρά μία ακόμη κατηγορία ανθρώπων σύμφωνα με το επικοινωνιακό μοντέλο Kahler. Είναι αυτοί που θα απαντήσουν με Χιούμορ, χωρίς σκέψη ή συγκεκριμένη άποψη («Τέλειο !» «Ουάουυυυ»). H βάση της προσωπικότητας τους είναι το Χιούμορ. Και εδώ συναντάμε 60% γυναίκες και 40% άντρες.
Ο «νικητής»
Τέλος, τα άτομα της Δράσης είναι αυτά που λειτουργούν με την περιπέτεια και είναι πάντα έτοιμα να πράξουν και να πάρουν πρωτοβουλίες. Είναι αυτόνομα και προσαρμόζονται αμέσως σε νέες καταστάσεις. Αγαπούν την επιβράβευση και είναι κυρίως άντρες (60%).
Χρησιμοποιούμε, λοιπόν, τους παραπάνω τρόπους αντίληψης για να επικοινωνήσουμε με τους άλλους και οι άλλοι με εμάς. Τι γίνεται όμως όταν ο καθένας μας έχει διαφορετικό τρόπο αντίληψης από εμάς; Πως επικοινωνούμε και συμβιώνουμε με τους διαφορετικούς από εμάς ανθρώπους γύρω μας;
Το επικοινωνιακό μοντέλο Kahler υποστηρίζει ότι όλοι μας έχουμε αυτά τα 6 χαρακτηριστικά, απλά με διαφορετική σειρά.
Φανταστείτε μια σκάλα με 6 σκαλοπάτια που το καθένα της αποτελεί ένα από αυτά τα χαρακτηριστικά. Το πρώτο σκαλοπάτι είναι η βάση του καθένα. Eίναι το χαρακτηριστικό που μας είναι πιο «εύκολο » να επικοινωνήσουμε με τους άλλους και με το οποίο είμαστε πιο προσβάσιμοι εμείς οι ίδιοι. Στο τελευταίο σκαλοπάτι βρίσκεται το χαρακτηριστικό που μας είναι δυσκολότερο να χρησιμοποιήσουμε. Ένας άνθρωπος με βάση το Χιούμορ και τελευταίο σκαλοπάτι τις Αξίες θα δυσκολευτεί να συμμετέχει σε μία συζήτηση με δύο άλλους ανθρώπους που η βάση τους είναι οι Αξίες, γιατί θα πρέπει να καταβάλει προσπάθεια θα ανέβει στο τελευταίο του σκαλοπάτι. Δεν σημαίνει, όμως, ότι δεν έχει Αξίες ή άποψη στο θέμα, απλά δεν του είναι το ίδιο αυθόρμητο όπως τους άλλους δύο.
Με λίγα λόγια, το επικοινωνιακό μοντέλο kalher μας βοηθάει να βρούμε κοινά στοιχεία και τρόπους να επικοινωνούμε με τους άλλους γύρω μας. Να βρίσκουμε τα κοινά και όχι τις διαφορές. To συγκεκριμένο επικοινωνιακό μοντέλο διδάσκεται τα τελευταία χρόνια σε διευθυντικά στελέχη με σκοπό να υπάρξει ένα πιο αρμονικό περιβάλλον.
Σχόλια