Πόσες φορές σας έχει έρθει στο μυαλό μια ιδέα την οποία θα θέλατε να εκμεταλλευτείτε επιχειρηματικά αλλά την απορρίψατε σε κλάσματα δευτερολέπτου γιατί τη βαφτίσατε αμέσως χαζή; Μήπως αυτές οι θνησιγενείς ιδέες όμως είναι το μέλλον σας που καταλήγει απερίσκεπτα στον "κουβά";
Συχνά, συνήθως κατά τη διάρκεια φιλικών συζητήσεων ή ακόμη και εσωτερικών διαλόγων, προκύπτουν ιδέες του τύπου "να έπιανε άραγε κάτι σαν κι αυτό;", "μα γιατί δεν υπάρχει το τάδε;", "απορώ πώς δεν έχει σκεφτεί κάποιος να φτιάξει το δείνα;". Πολλές φορές η αναζήτηση πάει ακόμη και μερικά στάδια παρακάτω με πιθανούς τρόπους υλοποίησης, target groups και τρόπους προώθησης. Συγχαρητήρια, μόλις φτιάξατε ένα (πολύ) πρόχειρο business plan! Ωστόσο, ο αρχικός αυτός ενθουσιασμός στραγγαλίζεται από τα "δε βαριέσαι", "για τέτοια είμαστε τώρα;", "είναι χαζό, μια πλάκα κάναμε". Μήπως δεν είναι όμως;
Αναμφισβήτητα, το να περάσει κάποιος από την ιδέα στην υλοποίηση απαιτεί μεγάλα αποθέματα θέλησης και κινήτρου και δεν είναι απόφαση που πρέπει να παρθεί ελαφρά τη καρδία. Σίγουρα το πρώτο που περνάει συνήθως από το μυαλό κάποιου που έχει ζυμώσει μέσα του την ιδέα του να κάνει κάτι δικό του είναι το πού θα βρει κεφάλαια. Και είναι λογικό. Ωστόσο, όσο σημαντικά και να είναι αυτά, η "Αγία Τριάδα" είναι η ιδέα και η πίστη σε αυτήν, η ομάδα, και η σκληρή δουλειά. Για τα υπόλοιπα υπάρχουν λύσεις που άλλοτε θέλουν λιγότερο και άλλοτε περισσότερο ψάξιμο. Η ιδέα όμως είναι αυτή που καθορίζει το επιχειρηματικό μοντέλο και ότι συνδέεται με αυτό. Και μπορεί σε πρώτη ανάγνωση να φαίνεται (ακόμη και σε εσάς) χαζή αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πλέον υπάρχει μια αγορά για τα πάντα. Κυριολεκτικά. Και αν δεν υπάρχει πολύ πιθανό να μπορούμε να τη δημιουργήσουμε. Μπορεί να είναι αφορά κάτι εντελώς καινούριο (3D printers), αλλά δεν είναι απαραίτητο. Δε χρειάζεται να ανακαλύψετε τον τροχό. Μπορεί η ιδέα σας απλά να βελτιστοποιεί ένα ήδη υπάρχον προϊόν/υπηρεσία (βλέπε Facebook, το οποίο δεν ήταν το πρώτο site κοινωνικής δικτύωσης). Μπορεί ακόμη το προϊόν που "φαίνεται" να μην αποτελεί αυτό που δίνει τελικά την αξία στον καταναλωτή αλλά κάποιο παρελκόμενό του. Προς τα τέλη του 1970, ο Gary Dahl, κατάφερε να πουλήσει περίπου 1,5 εκατομμύρια πέτρες... για κατοικίδια! Ωστόσο, δεν ήταν η πέτρα αυτή καθεαυτή που έκανε το προϊόν επιτυχία, αλλά το περιτύλιγμα. Η συσκευασία και το βιβλιαράκι "οδηγιών/εκπαίδευσης" που ήταν γεμάτο με λογοπαίγνια και ατάκες ήταν οι παράγοντες επιτυχίας του Pet Rock. Α! Και η ιδέα ήρθε κατά τη διάρκεια κουβέντας με φίλους που παραπονιόντουσαν για την ανάγκη φροντίδας των κατοικίδιών τους (μια πέτρα δε χρειάζεται ούτε βόλτες, ούτε εμβόλια, ούτε καθαριότητα, ούτε κούρεμα κοκ).
Οι παρακάτω πέντε περιπτώσεις αποτελούν ένα πολύ μικρό δείγμα από προϊόντα/υπηρεσίες που φαινομενικά (ή και αντικειμενικά) φαντάζουν άχρηστα ή ίσως και χαζά ωστόσο κατάφεραν να πραγματοποιήσουν πωλήσεις εκατομμυρίων γιατί υπήρχε ή δημιουργήθηκε αγορά γι αυτά.
1. Million-Dollar Home Page
Πασίγνωστο και προσωπικό αγαπημένο. Ο 21χρονος Alex Tew, προκειμένου να εξασφαλίσει τα έξοδα των σπουδών του, έφτιαξε to 2005 μια ιστοσελίδα αποτελούμενη από 1.000.000 pixels τα οποία και πούλαγε προς 1 δολλαριο έκαστο σε blocks των 10Χ10 pixels. Στα blocks αυτά μπορούσε κάποιος να βάλει μια εικόνα, ένα link και ένα slogan που θα εμφανιζόταν όταν έκανε κάποιος mouse over. Το αποτέλεσμα; Πουλήθηκαν όλα τα pixels σε λιγότερο από ένα χρόνο και ο τραπεζικός λογαριασμός του Tew αυξήθηκε κατά 7ψήφιο νούμερο.
2. PositiveDating.com
To 2005 o Paul Graves και ο Brandon Koechlin δημιούργησαν αυτή την ιστοσελίδα, η οποία προσέφερε υπηρεσίες γνωριμιών (matching services) σε οροθετικά άτομα. Ελάχιστα μετά τη δημιουργία της, η σελίδα τράβηξε κοντά της 50.000 άτομα που αναζήτησαν τις υπηρεσίες της και έγινε προσοδοφόρα επιχείρηση.
3. Topsy Tail
Ένα απλό αξεσουάρ (ουσιαστικά μια λαβή σε μέγεθος μολυβιού που στην άκρη είχε μια θηλιά) που βοηθούσε στο να φτιάξουν οι γυναίκες τις κοτσίδες τους και που στα '90s κυριαρχούσε στις τηλεοπτικές διαφημίσεις. Η εφευρέτης του, Tomima Edmark (πρώην στέλεχος marketing της IBM) το πωλούσε προς 12,95 δολλάρια και ξεπέρασε τα 100.000.000 δολλάρια σε πωλήσεις.
4. SatLav
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Westminster στην Αγγλία εγκαινίασε το 2007 το SatLav το οποίο αποτελούσε ουσιαστικά υπηρεσία εξεύρεσης τουαλετών για τους χρήστες κινητών τηλεφώνων. Στέλνοντας κάποιος ένα SMS με την λέξη "toilet" σε έναν αριθμό, λάμβανε ένα μήνυμα με την κοντινότερη σε αυτόν registered τουαλέτα.
5. Lucky Break Wishbones
Γιατί να υπάρχει μόνο ένα γιάντες (διχαλωτό κόκκαλο σε σχήμα V) για να σπάσουν 2 άτομα κατά το σύνηθες έθιμο στο δείπνο των Ευχαριστιών; Αυτό σκέφτηκε ο Ken Ahroni και ίδρυσε την Lucky Break Wishbone Corp. η οποία κατασκευάζει ψεύτικα διχαλωτά κόκκαλα για να μπορούν όλοι πια (ακόμη και οι vegeterians) να σπάσουν από ένα.
Ξανασκεφτείτε λοιπόν τους αρχικούς σας ενδοιασμούς, εξετάστε την ιδέα σας από όλες τις απόψεις καθώς και το ποιο θα είναι τελικά το χαρακτηριστικό της που θα την κάνει να πουλήσει και ίσως να μη χρειαστεί να την καταδικάσετε στην αποτυχία με το καλημέρα.
Σχόλια