Ίσως το κυριότερο πλεονεκτήματα του digital marketing, είναι η δυνατότητα που δίνει στις επιχειρήσεις να στοχεύσουν με πολύ μεγάλη ακρίβεια, πολύ συγκεκριμένα κοινά.
Πως επιτυγχάνεται αυτή η ακρίβεια; Φυσικά με τη χρήση των third-party data. Πιο συγκεκριμένα, οι ιστοσελίδες και οι περιηγητές συλλέγουν δεδομένα για τα ενδιαφέροντα και τις συμπεριφορές των χρηστών online, αξιοποιώντας τα third-party cookies.
Τι είναι τα cookies
Τα cookies, είναι μικρά κομμάτια κώδικα, που επιτρέπουν τη συλλογή δεδομένων που δημιουργούνται από την πλοήγηση των χρηστών online. Η πιο απλή τους χρήση είναι για την εξατομίκευση της εμπειρίας πλοήγησης. Μπορούμε να τα χωρίσουμε σε 2 κατηγορίες: Τα first-party και τα third-party.
First-party cookies είναι τα δεδομένα που συλλέγονται από το ίδιο το site που επισκέπτεται ένας χρήστης. Χρησιμοποιούνται για να κάνουν την εμπειρία πλοήγησης καλύτερη, αποθηκεύοντας τις προτιμήσεις ή το καλάθι αγορών των χρηστών.
Third-party cookies είναι τα δεδομένα που δε συλλέγονται από το ίδιο το site, αλλά από κάποιο προηγούμενο site που έχει επισκεφτεί ένας χρήστης, με τη χρήση εργαλείων όπως το Facebook pixel κ.α.
Πιο απλά, όταν επισκέπτομαι ένα e-shop και βλέπω ένα συγκεκριμένο προϊόν, αυτή η πληροφορία αποθηκεύεται στον browser μου, με τη μορφή third-party cookie. Αυτή η πληροφορία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το e-shop για να μου διαφημίσει το συγκεκριμένο ή κάποιο παρόμοιο προϊόν. Καταλαβαίνουμε το πόση δύναμη έχει μια τέτοια τεχνολογία.
Αυτή η διαδικασία συμβαίνει παράλληλα από κάθε site, social media και application που χρησιμοποιούν οι χρήστες.
Τα δεδομένα συγκεντρώνονται από τις διαφημιστικές πλατφόρμες, όπως το Facebook και το Google και παρέχονται στις επιχειρήσεις για να δημιουργήσουν πιο στοχευμένες και εξατομικευμένες διαφημίσεις.
Επομένως, οι εκάστοτε επιχειρήσεις δεν χρειάζεται να διαθέτουν τεράστιες βάσεις δεδομένων με τις παραπάνω πληροφορίες, αλλά μπορούν να απευθυνθούν στις διαφημιστικές πλατφόρμες.
Όλα αυτά, μέχρι το 2022.
Το τέλος των third-party cookies
Η ιδιωτικότητα και η προστασία των προσωπικών δεδομένων, τα τελευταία 2-3 χρόνια έχει έρθει στο προσκήνιο και προβληματίζει τόσο τους χρήστες, όσο τις εταιρείες και τις κυβερνήσεις.
Έτσι, στο πλαίσιο του privacy-first, η Google ανακοίνωσε πως από το 2022 θα σταματήσει την υποστήριξη των third-party cookies.
Αυτή η απόφαση δεν αποτελεί νέα είδηση, αφού από τις αρχές του 2020 η Google είχε δημοσιοποιήσει την παραπάνω δήλωση.
Τι είναι όμως αυτό που μας ενδιαφέρει; Η νέα ανακοίνωση της Google, την Τετάρτη 3 Μαρτίου 2021, στην οποία δήλωσε πως με την κατάργηση των third-party cookies, δε σκοπεύει να βρει άλλη εναλλακτική για εξατομικευμένο tracking των χρηστών.
Φυσικά, δεν υπήρχε περίπτωση να μην υπάρξει κάποια άλλη λύση για το tracking των χρηστών. Αυτή η λύση δεν είναι άλλη από τη νέα μέθοδο στόχευσης FLoC – Federated Learning of Cohorts.
Με απλά λόγια, το FLoC είναι μια τεχνολογία που ομαδοποιεί τους χρήστες σε συστάδες ενδιαφερόντων. Βάση της online συμπεριφοράς τους, οι χρήστες θα κατατάσσονται σε intent-based συστάδες, μια πληροφορία που θα αποθηκεύεται τοπικά.
Η Google υποστηρίζει πως η παραπάνω τεχνολογία έχει κατά 95% την ίδια αποτελεσματικότητα, για κάθε δολάριο επένδυσης σε μια διαφήμιση, με τα third-party cookies.
Όμως, ακόμα δεν υπάρχουν απτά δεδομένα που να αποδεικνύουν κάτι τέτοιο.
Παράλληλα, η νέα έκδοση του Mozilla Firefox εφαρμόζει ένα τεράστιο πλήθος περιορισμών στα third-party cookies. Ο Firefox έχει ήδη μπλοκάρει πάνω από 3 τρισ. retargeting tracking cookies, από την εφαρμογή του Enhanced Tracking Protection.
Από την πλευρά του, ο Safari μπλοκάρει τα third-party cookies «by default» και, με το νέο iOS 14, οποιαδήποτε ενέργεια για tracking θα χρειάζεται τη ρητή συγκατάθεση των χρηστών.
Πως να προσαρμοστεί η επιχείρηση σου στις αλλαγές;
Είτε η νέα προσέγγιση της Google είναι αποτελεσματική, είτε όχι, η όλη κατάσταση είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να θυμηθούμε τη δύναμη των πρωτογενών δεδομένων που συλλέγουμε οι ίδιοι ως επιχειρήσεις.
Τα first-party data είναι δεδομένα που οι χρήστες γνωρίζουν πως δίνουν. Επομένως, είναι πιθανότερο αυτά τα δεδομένα να είναι αξιόπιστα και οι χρήστες είναι πιο πρόθυμοι να λάβουν εξατομικευμένα μηνύματα που βασίζονται σε αυτά
Πως να συλλέξω first-party data;
- Email marketing
- CRMs
- Landing pages
- Events
- Δημιούργησε τη δική σου βάση δεδομένων με πληροφορίες των πελατών σου. Δώσε βαρύτητα στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα.
- Σιγουρέψου πως οι πελάτες σου γνωρίζουν και είναι πρόθυμοι να δώσουν τα στοιχεία τους για μια πιο εξατομικευμένη εμπειρία.
- Έλεγξε τακτικά τη Βάση σου για πιθανά ελλιπή στοιχεία στις επαφές και διάγραψε όσες έχουν λανθασμένες πληροφορίες.
- Διάγραψε τις επαφές που είναι ανενεργές για πάνω από ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα – αναλόγως το industry και τη δραστηριότητα της επιχείρησης σου.
- Δημιούργησε στρατηγικές για να αξιοποιήσεις στο έπακρο τα first-party data που έχεις για τους/ις πελάτες σου.
Εξαιρετικά κρίσιμο για κάθε δραστηριότητα που σχετίζεται με δεδομένα, είναι να είμαστε εναρμονισμένοι με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.
Συμπέρασμα
Αν και η τεχνολογία των third-party cookies είναι ουσιαστικά η βάση της online διαφήμισης, η κατάργηση τους μας οδηγεί σε μια πιο βιώσιμη και διαφανή μορφή της.
Οι επιχειρήσεις χρειάζεται να εστιάσουν στη δημιουργία ουσιαστικών σχέσεων με τους πελάτες τους και να επενδύσουν στη μεταξύ τους εμπιστοσύνη.
Έτσι, θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν περισσότερο τα πρωτογενή δεδομένα που συλλέγουν για μια καλύτερη και πιο εξατομικευμένη εμπειρία πελάτη.
Σχόλια