Όσο μεγάλες και αν είναι οι δυσκολίες που συναντούν στο πολιτικοοικονομικό περιβάλλον οι επιχειρήσεις, πρέπει πάντα να επιδιώκουν την προσαρμογή τους κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δυστυχώς τους τελευταίους μήνες οι εξελίξεις οδήγησαν σε περαιτέρω επιδείνωση της ήδη προβληματικής κατάστασης, οδηγώντας την χώρα μας στην πρωτόγνωρη εμπειρία των capital controls.
Είναι πρακτικά δεδομένο ότι θα μπούμε σε μια νέα περίοδο ύφεσης, όπου η ήδη μικρή αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, θα είναι αισθητά μειωμένη.
Το ερώτημα λοιπόν σε αυτή την περίπτωση είναι πώς δρουν οι επιχειρήσεις;
Καταρχήν είναι απαραίτητο ο επιχειρηματίας να διατηρήσει την ψυχραιμία του. Ακριβώς διότι πολλές από τις εξελίξεις δεν είναι υπό τον έλεγχο του, δεν σημαίνει ότι πρέπει να δρα σπασμωδικά ή σε μαζικές αποεπενδύσεις, διότι με αυτό τον τρόπο, μπορεί να οδηγηθεί μόνος του σε ζημιά μη αναλογική με την οικονομική ύφεση.
Θα πρέπει με ψυχραιμία να αποτιμήσει την κατάσταση, να αναλύσει, πώς θα αλλάξει η συμπεριφορά πελατών, προμηθευτών, συνεργατών υπό τις νέες συνθήκες και να αναπροσαρμόσει την επιχειρηματική πολιτική του. Είναι μια διαδικασία που αφορά τόσο το management όσο και το marketing φυσικά.
Παρακάτω σταχυολογώ ορισμένες ιδέες και τακτικές, που θα μπορούσαν ίσως να δώσουν έμπνευση για το πώς θα πρέπει να λειτουργήσουμε.
- Συνολικός επανέλεγχος συνεργασιών, δαπανών, αλλά και διαδικασιών. Πάντα μπορεί να υπάρχουν περιθώρια εξοικονόμησης κάποιων πόρων ή βελτιώσεων σχέσεων συνεργασίας.
- Διατηρούμε κάποια γενικά πλάνα, αλλά επικεντρωνόμαστε σε βραχυπρόθεσμα σχέδια (π.χ. με ορίζοντα 30 – 45 ημερών) και στην εκμετάλλευση συγκυριακών /εποχικών ευκαιριών.
- Κάνουμε εύκολες τις συναλλαγές με κάρτες και το τονίζουμε το γεγονός, με κάθε τρόπο (π.χ. ακόμα και με ταμπελίτσα στο ταμείο). Ενθαρρύνουμε τον πελάτη να πληρώνει με χρεωστική κάρτα ακόμα και μικροποσά.
- Πιθανόν η έστω «βίαιη» εξοικείωση των καταναλωτών με το «πλαστικό» χρήμα να βοηθήσει τα ελληνικά e-shops. Εξετάστε λοιπόν το ενδεχόμενο να επενδύσετε και σε αυτά.
- Επιβραβεύστε τους πελάτες σας! Σημαντικό να επενδύσετε στις σχέσεις μαζί τους. Κουπόνια επιστροφής χρήματος, customer loyalty programs και συστήματα επιβράβευσης των πελατών είναι ιδιαίτερα χρήσιμα σε τέτοιες περιόδους. Θέλετε ακόμα και τους λίγα χρήματα που θα ξοδέψει ο καταναλωτής να τα ξοδέψει σε εσάς.
- Αυτονόητο ότι θα πρέπει να εξετάσετε κάθε μοντέλο δόσεων, ακόμα και παλαιότερων τύπων.
- Διατηρείτε σε κάθε περίπτωση ένα μίνιμουμ προϋπολογισμού για την επικοινωνία. Μην αφήσετε άλλους να πάρουν τον «χώρο» που εσείς έχετε στην αγορά. Απλώς εστιάστε στα πιο αποδοτικά μέσα για την επιχείρηση σας . Επίσης στην επικοινωνία, τονίστε προσφορές και επιλογές που θα σας δώσουν άμεσα οφέλη. Γενικά η επικοινωνία θέλει ιδιαίτερη προσοχή και ως προς το περιεχόμενο του μηνύματος, αλλά αυτό αποτελεί θέμα διαφορετικής ανάλυσης.
- Εστιάστε σε προϊόντα, υπηρεσίες (εφόσον είναι εφικτό), μικρής ονομαστικής αξίας, τα οποία μπορούν να σας αυξήσουν την ρευστότητα.
- Εκμεταλλευτείτε επιχειρηματικά δίκτυα, επενδύστε στις προσωπικές σας σχέσεις, κάντε συμμαχίες ή και ανταλλαγές υπηρεσιών όπου και εφόσον σας συμφέρει.
Τα ανωτέρω αποτελούν φυσικά μόνο ορισμένες γενικές ιδέες και βέβαια δεν θα μπορούσαν να αφορούν κάθε τύπο επιχείρησης. Σημασία έχει όμως να δείτε ότι πάντα υπάρχουν περιθώρια επιλογών και κινήσεων. Μην διστάσετε λοιπόν να εκμεταλλευτείτε τις επόμενες ημέρες, για να προετοιμαστείτε για την ερχόμενη δύσκολη περίοδο, ζητήσετε συμβουλές, συζητήσετε το τι μπορείτε να κάνετε. Αν φυσικά έχετε την δυνατότητα απευθυνθείτε και σε επαγγελματίες συμβούλους.
Θα πρέπει να σημειωθεί τέλος, ότι άφησα επίτηδες εκτός συζήτησης τις στρατηγικές σε σχέση με το εξωτερικό. Θα πρέπει να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα capital controls στο επόμενο διάστημα, αλλά το γεγονός παραμένει, ότι μελλοντικά οι εισαγωγές θα μειωθούν. Ίσως εκεί βρεθούν κάποια «παράθυρα ευκαιρίας» για τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα. Αλλά επειδή αφορά διαφορετικού επιπέδου στρατηγικό σχεδιασμού και ξεφεύγει από τον σκοπό του άρθρου, δεν θα αναλυθεί εδώ.
Κλείνοντας λοιπόν, επανέρχομαι στην αρχή αυτής της μικρής ανάλυσης, τονίζοντας την ανάγκη για διατήρηση της ψυχραιμίας σε κάθε περίπτωση. Είναι ο πρώτος και ο βασικότερος κανόνας επιβίωσης.
Σχόλια