Ο Ζωούλλης Μηνά, Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, είναι ένας από τους ομιλητές στην εκδήλωση Re:Business για τα 30 χρόνια MBA, που διοργανώνεται σήμερα από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο Ζάππειο Μέγαρο από τις 9.00 π.μ μέχρι τις 20.30 μ.μ. Η ομιλία του κ. Μηνά εντάσσεται στην ενότητα «Management: What's your perspective?».
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης ο κ. Μηνά μας μίλησε για το μυστικό της υγιούς ανάπτυξης, για την εξωστρέφεια, για τη σημασία της εκπαίδευσης και για τη σύνδεσή της με την επαγγελματική αποκατάσταση.
Μετά από τη μακρόχρονη εμπειρία σας στον κλάδο της ζυθοποιίας, ποιο πιστεύετε ότι είναι το μυστικό της υγιούς ανάπτυξης;
Η υγιής επιχειρηματικότητα αποτελεί πυξίδα για εμάς, στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, για πάνω από μισό αιώνα, και την υπηρετούμε με πίστη στο όραμα και στις αξίες της εταιρείας. Συνεισφέροντας στην εγχώρια οικονομία, παράγοντας τα κυριότερα προϊόντα μας στην Ελλάδα, επενδύοντας στην υπεύθυνη ανάπτυξη, στην εξωστρέφεια και στην καινοτομία, επιτυγχάνουμε να βάζουμε θετικό πρόσημο σε τομείς που έχουν σημασία για την ελληνική οικονομία και την κοινωνία. Πυλώνες της στρατηγικής μας είναι ο εκσυγχρονισμός, η ευελιξία αλλά και η διαρκής εκπαίδευση. Παράλληλα, υιοθετούμε μία ολοκληρωμένη και ενιαία προσέγγιση προς όλους τους συμμετόχους μας, τους καταναλωτές, τους ανθρώπους, τους συνεργάτες, τους κοινωνικούς μας εταίρους και τους μετόχους μας, ενώ συμπεριφερόμαστε πάντα με υπευθυνότητα και συνέπεια. Στόχος μας ήταν και παραμένει να προσφέρουμε προϊόντα άριστης ποιότητας και να αναπτυσσόμαστε με υγιή τρόπο, καθιερώνοντας ακόμα περισσότερο την «κουλτούρα της μπίρας» στην ελληνική αγορά.
Η εξωστρέφεια αποτελεί απάντηση στη μείωση της εσωτερικής κατανάλωσης ή αποτελεί ούτως ή άλλως κομβικό παράγοντα ανάπτυξης;
Η εξωστρέφεια δεν είναι για εμάς μία περιστασιακή κίνηση αλλά μέρος της συνολικής μας στρατηγικής, καθώς για πάνω από 40 χρόνια έχουμε παρουσία στις διεθνείς αγορές. Σίγουρα όμως σε περιόδους μείωσης της εσωτερικής κατανάλωσης, η εξωστρέφεια μπορεί να προσφέρει μια πολύτιμη διέξοδο. Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία πιστεύουμε ακράδαντα ότι επενδύοντας στην εξωστρέφεια, δίνουμε διέξοδο στην παραγωγική μας δραστηριότητα με πολλαπλά οφέλη, καθώς έτσι ενισχύουμε την απασχόληση στις τοπικές κοινωνίες και δημιουργούμε προστιθέμενη αξία σε όλη την αλυσίδα παραγωγής. Πρόσφατα μάλιστα επιτύχαμε μια σημαντική συμφωνία με τον Όμιλο Heineken για την παραγωγή στην Πάτρα και την εξαγωγή μπίρας Heineken ειδικά για τις αγορές της Κίνας και της Ιταλίας. Σήμερα είμαστε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας μπίρας στην Ελλάδα, με τα προϊόντα μας να ταξιδεύουν σε 25 χώρες και στις 5 ηπείρους. Έτσι, κάνουμε πράξη το σύνθημά μας: «Παράγουμε στην Ελλάδα, για τον κόσμο». Για το 2015, ο όγκος των εξαγωγών της εταιρείας μας προβλέπεται να υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ξεπερνώντας τα 400.000 εκατόλιτρα. Η ανοδική αυτή πορεία οφείλεται, μεταξύ άλλων και στο δυναμικό και συνεχώς αναπτυσσόμενο χαρτοφυλάκιο εξαγωγών, με αγαπημένες μάρκες μπίρας όπως οι Heineken, Amstel, ΑΛΦΑ, Fischer, το φυσικό μεταλλικό νερό ΙΟΛΗ, καθώς και τα καινοτόμα προϊόντα με βάση τη βύνη, όπως η Fayrouz που προορίζονται αποκλειστικά για τις αγορές του εξωτερικού.
Πώς συνδέεται η ανάπτυξη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας με την ελληνική οικονομία; Επενδύετε στη στήριξή της;
Εδώ και πάνω από 50 χρόνια είμαστε κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και μεριμνούμε ώστε, μέσα από τις δραστηριότητές μας, να ενισχύουμε στην πράξη την οικονομία του τόπου μας και τις τοπικές κοινότητες. Συνεισφέρουμε στην οικονομία, παράγοντας τα 12 κύρια προϊόντα μας στην Ελλάδα, με το 90% της αξίας τους να παραμένει στην εγχώρια αγορά. Παράλληλα, συνεχίζουμε το επενδυτικό μας πλάνο για το 2015. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διετία 2012-2013 επενδύσαμε συνολικά 34,1 εκατομμύρια ευρώ, ενώ έως το 2017 προγραμματίζουμε επενδύσεις ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, με βάση τη μελέτη μέτρησης του οικονομικού μας αντίκτυπου στη χώρα, που ολοκληρώσαμε το 2013, με τη δραστηριότητά μας στηρίζουμε έμμεσα 27.600 θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής, ενώ η προστιθέμενη αξία που δημιουργούμε για την Ελληνική οικονομία ξεπερνάει το 1 δισεκατομμύριο Ευρώ. Τέλος, από το 2008, καλύπτουμε τις ανάγκες παραγωγής μας κατά 100% από ελληνικό κριθάρι, συνεργαζόμενοι με περίπου 3.000 παραγωγούς κριθαριού σε όλη την Ελλάδα, ενώ, η πρωτοβουλία μας αυτή είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία 830 θέσεων εργασίας στον αγροτικό τομέα. Αξίζει να υπογραμμίσω εδώ και τη σημασία που δίνουμε στη βιώσιμη ανάπτυξη. Η ξεκάθαρη στρατηγική μας και οι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι στόχοι βιωσιμότητας που θέτουμε, κατευθύνουν κάθε βήμα της διαδικασίας παραγωγής και εμπορίας των προϊόντων μας, από την προμήθεια της πρώτης ύλης μέχρι το στάδιο της κατανάλωσης. Επιδίωξή μας να συμβάλουμε στη διαμόρφωση ενός καλύτερου μέλλοντος για όλους, επενδύοντας στη περιβάλλον, τον άνθρωπο, τις τοπικές κοινωνίες και ουσιαστικές συνεργασίες σε τομείς με σημασία για την ελληνική κοινωνία.
Πόσο σημαντική είναι για την εταιρεία σας η εκπαίδευση των στελεχών; Πιστεύετε ότι επηρεάζει την ανάπτυξή της;
Αναμφίβολα, οι άνθρωποι μιας επιχείρησης είναι το κλειδί για την επιτυχία της. Εμείς, στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού και τη δημιουργία συνθηκών για την εκπαίδευση και ανάπτυξη των εργαζομένων σε όλα τα στάδια της καριέρας τους. Σε αυτή τη βάση, επιδίωξη μας είναι να προσφέρουμε την απαραίτητη στήριξη στους ανθρώπους μας, ένα ασφαλές περιβάλλον εργασίας, διαρκή εκπαίδευση και ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη. Εργαζόμαστε συστηματικά ώστε το σύνολο του προσωπικού μας να είναι ικανοποιημένο και περήφανο για το ότι εργάζεται στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος διαρκούς μάθησης, όπου τα λάθη είναι ανεκτά και αντιμετωπίζονται ως ευκαιρίες για βελτίωση. Παράλληλα, επιδιώκουμε την ενεργό συμμετοχή των ανθρώπων μας σε διάφορες δράσεις, όπως εθελοντικά προγράμματα για την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ ή για την υποστήριξη ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, είτε για την προστασία του περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με έρευνες οι εργοδότες αντιμετωπίζουν δυσκολία στην εύρεση των κατάλληλων εργαζομένων λόγω έλλειψης των προαπαιτούμενων δεξιοτήτων. Είναι κάτι που το αντιμετωπίζετε κι εσείς; Και τι έχετε να προτείνετε για την αντιμετώπισή του;
Η γνώμη μου είναι ότι στην Ελλάδα έχουμε ένα καταρτισμένο, υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο δημιουργεί για τη χώρα μας ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, επιδιώκουμε σε μόνιμη βάση να αξιοποιούμε στο έπακρο τα πλεονεκτήματα και τις δεξιότητες του προσωπικού μας. Από την άλλη, αναγνωρίζουμε την ανάγκη της ελληνικής αγοράς για προγράμματα ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση. Για παράδειγμα, υλοποιούμε το πρόγραμμα «εφοδιΑΖουμε», το οποίο αποτελείται από ένα σύνολο πρωτοβουλιών που προσφέρουν υποστήριξη, κατάρτιση και τεχνογνωσία σε νέους, επιχειρήσεις και παραγωγούς. Έτσι, κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για ενδυνάμωση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για όλους. Στο πλαίσιο αυτό, συνεργαζόμαστε με φορείς όπως η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, η Ελληνική Εταιρία Διοίκησης Επιχειρήσεων και η πρωτοβουλία υποστήριξης start-ups της Ολλανδικής Πρεσβείας, "Orange Grove", για να προσφέρουμε ολοκληρωμένα και πιστοποιημένα προγράμματα εκπαίδευσης και να συμβάλλουμε στην ευρύτερη προώθηση της επιχειρηματικότητας.
Ποια πιστεύετε ότι είναι η σχέση της εκπαίδευσης με την επαγγελματική αποκατάσταση;
Η αρχή ενός ολοκληρωμένου επαγγελματία, ανεξαρτήτως κλάδου και τομέα είναι η σφαιρική παιδεία, η τεχνική κατάρτιση, η οποία θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της αγοράς, αλλά και μια γενικότερη στάση και συμπεριφορά ανοικτή στη διαρκή μάθηση και ανάπτυξη. Με το ευρύτερο περιβάλλον να μεταβάλλεται συνεχώς, η ανάπτυξη σύγχρονων δεξιοτήτων είναι ιδιαίτερα σημαντική. Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, έχουμε αξιολογήσει από νωρίς αυτή την ανάγκη και γι' αυτό έχουμε αναπτύξει και υλοποιούμε προγράμματα που προσφέρουν εκσυγχρονισμένες και αναβαθμισμένες επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες είτε σε παραγωγούς, είτε σε νέους αποφοίτους, είτε σε επαγγελματίες.
Σχόλια