Μια επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με πολλές στροφές, ακόμη και αδιέξοδα. Πριν από μερικές ημέρες, η LG, ένας από τους παγκόσμιους τεχνολογικούς κολοσσούς, γνωστοποίησε την απόφαση της να αποχωρήσει από την αγορά των smartphones. Σήμερα, ρίχνουμε μια ματιά στα μαθήματα που μπορεί να πάρει κάθε επιχείρηση από αυτήν την εξέλιξη.
Η καινοτομία δεν είναι πανάκεια
Η LG, όπως γράφαμε πρόσφατα, δεν ήταν από τις εταιρείες που «φοβήθηκαν» την καινοτομία. Παρουσίασε από modular κινητό μέχρι κυρτό, και από κινητό με δύο οθόνες μέχρι το πρώτο με capacitive οθόνη. Εντούτοις, φαίνεται πως κάτι που δείχνει καινοτόμο δεν αρκεί από μόνο του για να ικανοποιήσει το καταναλωτικό κοινό, χρειάζονται περισσότερα. Απαιτείται timing, ζήτηση και ικανοποίηση πραγματικών αναγκών του καταναλωτή. Μάλιστα, δεν αποκλείεται να είσαι πρωτοπόρος σε μια αγορά, αλλά κάποιος που θα έρθει μετά από εσένα να το κάνει καλύτερα, αποδοτικότερα ή φθηνότερα. Η καινοτομία, λοιπόν, ως πρωτιά, δεν εξασφαλίζει την επιτυχία - σίγουρα όχι την μακροχρόνια.
Έρχεται η στιγμή των αποφάσεων
Έρχεται η στιγμή που θα πρέπει να πάρεις αποφάσεις ως επιχείρηση. Η LG προσπάθησε, ξαναπροσπάθησε και ξαναπροσπάθησε, αλλά εδώ και αρκετά τρίμηνα, η δραστηριότητα της στα smartphones ήταν ζημιογόνα. Για την ακρίβεια, η τελευταία κερδοφόρα χρονιά της ήταν το 2014. Η απόφαση της να βάλει τέλος στα smartphones και να επικεντρωθεί σε άλλους τομείς (στους οποίους δραστηριοποιείται με περισσότερη επιτυχία) δείχνει πως, για κάθε επιχείρηση που δεν τα καταφέρνει σε κάτι, έρχεται η στιγμή των μεγάλων αποφάσεων. Και επειδή δεν είναι όλοι κολοσσοί και δεν μπορεί, για παράδειγμα, μια μικρομεσαία να «καίει» χρήματα για τόσα χρόνια, χρειάζεται σχεδιασμός και μελετημένες αποφάσεις. Και χρήση της τεχνογνωσίας σε άλλους τομείς - όπως θα κάνει η LG.
Το marketing είναι τα πάντα;
Αναμφισβήτητα, δύο από τα κορυφαία brands της αγοράς των smartphones είναι η Apple και η Samsung. Ένας λόγους που το έχουν καταφέρει αυτό είναι και το εξαιρετικό marketing. Όλοι οι fans της Apple θέλουν να έχουν στα χέρια τους το νεότερο iPhone, και όλοι γνωρίζουν τα smartphones της Samsung - και πάρα πολλοί τα επιλέγουν. Φυσικά, για την εδραίωση ενός brand σε μια αγορά, έχουν ρόλο πολλοί παράγοντες. Ένας από αυτούς, όμως, είναι και το marketing. Αυτός, σύμφωνα με πολλούς, είναι ένας τομέας στον οποίο υστερούσε η LG. Η τακτική «φτιάξτο και θα έρθουν» είναι μύθος. Σπάνια κάποιος θα επιλέξει τα προϊόντα μιας επιχείρησης απλώς και μόνο επειδή υπάρχουν. Χρειάζεται προσοχή και στόχευση, όχι απουσία.
After sales και υποστήριξη
Αν κάποιος ψάξει στο διαδίκτυο, θα εντοπίσει και αρνητικά σχόλια για την αξιοπιστία παλιότερων smartphones της LG, θέματα με τις αργές ενημερώσεις και κριτικές για το after sales support. Μάλιστα, υπάρχει και ολόκληρο λήμμα στην Wikipedia («LG smartphone bootloop issues»). Σε κάθε περίπτωση, με τον έναν ή τον ή τον άλλον τρόπο, από εκείνες τις περιπτώσεις η LG έχασε την εμπιστοσύνη κάποιων - και μάλλον δεν την ξανακέρδισε, όπως η Samsung με το καταστροφικό Note 7 που έπαιρνε φωτιά. Το μάθημα από αυτά; Από την μια πλευρά, η αξιοπιστία του προϊόντος. Μπορεί να είναι αρκετή μια κακή στιγμή για να χαθεί για πάντα ένας πελάτης. Από την άλλη, επειδή λάθη και προβλήματα γίνονται και υπάρχουν, η after sales υποστήριξη έχει τη δική της αξία.
Δεν μπορείς να είσαι καλός σε όλα
Φυσικά, ισχύει και κάτι πολύ απλό: δεν μπορείς να είσαι καλός ή κερδισμένος σε όλα. Εταιρείες όπως η LG ασχολούνται με πάρα πολλούς και διαφορετικούς τομείς. Η μονάδα LG Electronics, για παράδειγμα, παράγει τηλεοράσεις, smartphones, smartwatch, ψυγεία, πλυντήρια, στεγνωτήρια, ηλεκτρικές σκούπες, κλιματιστικά και φούρνους μικροκυμάτων. Σε τελική ανάλυση, δεν μπορείς να έχεις κέρδος από όλα και πρέπει, στο τέλος της ημέρας, να «ζυγίζεις» τις καταστάσεις. Και όταν κάτι από αυτά που κάνεις βρίσκεται σε μια ακραία ανταγωνιστική αγορά και προκαλεί ζημιά στα οικονομικά σου, ίσως είναι καιρός για αλλαγές. Όταν κάτι δεν συνεισφέρει στην ευημερία του οργανισμού, ενδέχεται να αποτελεί «βαρίδι».
Τίποτα δεν είναι πολύ μεγάλο για να αποτύχει
Πριν από κάποια χρόνια, η LG βρισκόταν ανάμεσα στους κορυφαίους κατασκευαστές smartphone. Σήμερα, παρά το μέγεθος της, έχει μείνει πολύ πίσω και καταλήγει αποχωρεί από την συγκεκριμένη αγορά, καθώς στη θέση της βρίσκονται εταιρείες όπως οι Xiaomi, Oppo, vivo, Huawei και realme. Κάποιες είναι και αυτές κολοσσοί (όπως η Huawei), αλλά βλέπουμε και ονόματα όπως η realme, μια εταιρεία που ιδρύθηκε μόλις το 2018 και κάνει τη δική της επιτυχημένη διαδρομή στην αγορά. Αυτό δείχνει πως κανείς δεν είναι «too big to fail» και πως ο ανταγωνισμός (στον οποίο αναφέρεται και η LG) και οι νέες ιδέες καραδοκούν. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η Kodak, η οποία από κυρίαρχος δεν μπόρεσε να συγχρονιστεί με τις εξελίξεις. Μην νοιώθετε κυρίαρχοι, παραμείνετε σε εγρήγορση.
Διαθεσιμότητα
Τα κανάλια πώλησης και η διαθεσιμότητα του προϊόντος έχει μεγάλη σημασία. Αν κάποιος δεν μπορεί να το βρει αυτό που ψάχνει, πώς και πότε θα το αγοράσει; Αν και αυτό συνδέεται με πολλούς άλλους παράγοντες, με μια αναζήτηση σε γνωστό marketplace βρίσκουμε 26 διαφορετικά LG smartphones, εκ των οποίων τα περισσότερα σε πολύ περιορισμένο αριθμό καταστημάτων (5-6). Από την άλλη, εντοπίζουμε 236 της Samsung, σε δεκάδες καταστήματα (ένα μοντέλο, μάλιστα, βρίσκεται σε 90 διαφορετικά). Η «μικρότερη» realme έχει 58 προϊόντα, ακόμη και σε 20-30 διαφορετικά καταστήματα. Φυσικά, η διαθεσιμότητα σχετίζεται και με την ζήτηση, αλλά θαύματα από το πουθενά δεν γίνονται.
Σχόλια