Η σημασία του σχεδιασμού και της στρατηγικής στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν πρέπει να παραβλέπεται.
Από την εμπειρία μου θα σας πως οι επιχειρήσεις που έχουν στρατηγικό σχεδιασμό τα πάνε πολύ καλύτερα από εκείνες που δεν έχουν. Πολλοί πελάτες μου με συναντούν χωρίς να έχουν ξεκάθαρους στόχους και ξεκάθαρα θέλω (εκτός από τα: «θέλω περισσότερους πελάτες», «θέλω περισσότερο τζίρο»). Θυμηθείτε πως αν δεν ξέρεις ποιος είναι ο προορισμός σου, το πιο πιθανό είναι να σε φυσήξει ο άνεμος «όπου να ναι». Αυτό το «όπου να ναι», πιθανόν να είναι εκτός της επιχειρηματικής σου δραστηριότητας.
Η δημιουργία στρατηγικής θέτει ξεκάθαρους στόχους και τακτικές που επιτρέπει στην επιχείρηση να «δουλέψει» πάνω στο ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα και φυσικά να κερδίσει μερίδιο αγοράς. Ακόμα, ελαχιστοποιεί την αβεβαιότητα για το προς τα που οδεύει η επιχείρηση. Δίνει ξεκάθαρο νόημα στους συνεργάτες σας και τους ευθυγραμμίζει όλους με το θέλω σας. Η στρατηγική μπορεί να ενισχύσει την παραγωγικότητα και την επικοινωνία καθώς όλοι δουλεύουν για έναν κοινό στόχο. Παράλληλα οι επιχειρηματίες μπορούν να αξιολογήσουν την πορεία της επιχείρησής τους ώστε να γνωρίζουν τι πετυχαίνει και τι όχι. Έτσι μπορούν να δημιουργήσουν κάποιο σχέδιο δράσης (action plan) για να ανταποκριθούν καλύτερα στις ανάγκες της επιχείρησής τους λαμβάνοντας τις σωστές αποφάσεις.
Η στρατηγική μιας μικρής επιχείρησης ξεκινάει την αποσαφήνιση του οράματος του επιχειρηματία για την επιχείρησή του. Το όραμα είναι μια φιλόδοξη περιγραφή του τι θέλει να πετύχει η επιχείρηση μακροπρόθεσμα. Το επόμενο βήμα είναι ο προσδιορισμός του επιχειρηματικού μοντέλου που πρέπει να ακολουθήσει η επιχείρηση βάσει του οράματος και των πόρων της. Ακολουθούν οι βραχυπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι, που πρέπει να είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, εφικτοί, ρεαλιστικοί και με συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για να υλοποιηθούν.
Για να δημιουργήσετε μια επιτυχημένη στρατηγική για την επιχείρησή σας πρέπει να διερευνήσετε 6 άξονες: α) τους πελάτες σας β) το προϊόν ή την υπηρεσία σας γ) την αγορά στην οποία δραστηριοποιείστε δ) την αξία (value) που παρέχετε ε) τον ανταγωνισμό και ζ) το καταναλωτικό περιβάλλον. Σας παραθέτω μερικές ενδεικτικές ερωτήσεις των οποίων οι απαντήσεις θα σας βοηθήσουν:
- πελάτες
- Τι χρειάζονται πραγματικά οι πελάτες μου;
- Ποιες ανάγκες δεν καλύπτω σήμερα στους πελάτες μου;
- προϊόν/υπηρεσία
- Τι διαφοροποιεί το προϊόν / υπηρεσία μου από τους ανταγωνιστές μου;
- Πως μπορώ να βελτιώσω το προϊόν / υπηρεσία μου;
- αγορά
- Πόσο μεγάλη είναι η αγορά που δραστηριοποιούμαι;
- Είναι τμηματοποιημένη; Και αν ναι, πως;
- αξία
- Πόσο αντιληπτή είναι η αξία του προϊόντος / υπηρεσίας μου στον πελάτη;
- Ποια είναι τα οφέλη του προϊόντος / υπηρεσίας μου; (προσοχή όχι τα χαρακτηριστικά!)
- ανταγωνισμός
- Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές μου;
- Ποια τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα;
- καταναλωτικό περιβάλλον
- Ποιες οι αγοραστικές τάσεις στους καταναλωτές αυτή την περίοδο;
- Πως αυτές εμποδίζουν την δική μου στρατηγική;
Το συστατικό της επιτυχίας για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης είναι η δημιουργία και η υλοποίηση στρατηγικής. Τα αποτελέσματα θα φανούν εν καιρώ και χρειάζεται υπομονή και πίστη στην στρατηγική που έχετε σχεδιάσει. Σήμερα, στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που δραστηριοποιούμαστε, δεν υπάρχει χώρος και περιθώριο για άστοχες κινήσεις. Η σωστή μελέτη των δεδομένων θα σας βοηθήσει να σχεδιάσετε το καλύτερο για την επιχείρησή σας. Μην παραλείπετε, λοιπόν, το βασικότερο συστατικό για την συνταγή της επιτυχίας σας!
Σχόλια