Όσκαρ 1ου επιχειρηματικού ρόλου, εσείς! - Η σημασία των διακριτών ρόλων στην επιχείρηση
Σε κάθε ταινία ή θεατρικό έργο που αγαπήθηκε από το κοινό, οι ρόλοι των ηθοποιών είναι πάντα συγκεκριμένοι και διακριτοί. Ο James είναι πάντα ο James και θα πιει το martini του shaken, not stirred. Ο Joker θα είναι πάντοτε παρανοϊκός και κρυψίνους και ποτέ δεν θα μάθουμε την πραγματική του ταυτότητα και προέλευση.
Υπάρχουν άραγε ταινίες και θεατρικά έργα χωρίς ρόλους; Πιθανόν, σε κάποιες ταινίες «πειραματικού κινηματογράφου». Οι ρόλοι κάνουν τη διαφορά! Και όσο πιο ξεκάθαροι και συγκεκριμένοι, τόσο το καλύτερο για την ταινία.
Το ίδιο και για την επιχείρησή σας. Επιχείρηση χωρίς διακριτούς ρόλους είναι σαν επιχείρηση χωρίς ΑΦΜ. Και όμως, είναι ένα από τα λάθη που γίνονται και επαναλαμβάνονται συχνά στο επιχειρείν, ακόμη και από έμπειρους entrepreneurs. Διαβάστε παρακάτω γιατί οι ρόλοι σε μία επιχείρηση είναι ιδιαίτερα σημαντικοί.
Job description
Η λανθασμένη εκτίμηση πολλών επιχειρηματιών για τον ρόλο του εργαζόμενου φαίνεται στο job description. Κάποιες φορές, διαβάζω αγγελίες για ρόλους που απλά με κάνουν έξω φρενών. Αγαπητέ μου επιχειρηματία, δεν μπορείς να ζητάς βοηθό αποθηκάριο με άδεια χειριστή κλαρκ, δίπλωμα ΙΧ και μοτό, εμπειρία σε Excel και PowerPoint, γνώσεις στα social media και άριστη γνώση Photoshop (ή, το πιο συνηθισμένο, marketing που να εκτελεί και χρέη γραμματείας)!
Ειδικά για εσάς που ξεκινάτε τώρα τη startup σας, πριν φτιάξετε οτιδήποτε άλλο στην επιχείρησή σας, πριν φτιάξετε τα γραφεία, τα μηχανήματα, τον ψύκτη, την κουζίνα, τους servers, τη συνδρομή σας στο cloud, φτιάξτε πρώτα τους ρόλους. Αποφασίστε με ακρίβεια, σαφήνεια και κοινή λογική για το ποιος κάνει τι.
Εάν έχετε ήδη επιχείρηση, κάνετε ένα ξεσκαρτάρισμα ρόλων. Είναι πολύ πιθανό να ανακαλύψετε ότι κάποια άτομα στην εταιρεία απλά δεν έχουν ρόλο, ενώ κάποια άλλα έχουν δύο ή και τρεις ρόλους – κάτι που μας φέρνει στο επόμενο σημείο που θέλω να θίξω και πρέπει να προσέξετε.
Ποτέ δύο ρόλοι για έναν
Ένα παλιό ρητό του επιχειρείν λέει ότι όσα χρήματα και να δώσεις στον καλό υπάλληλο, θα είναι πάντα λιγότερα από αυτά που πρέπει (και αντιστρόφως για τον κακό υπάλληλο). Όμως, ένα από τα λάθη του επιχειρείν είναι να δίνουμε σε έναν πραγματικά ξεχωριστό και ταλαντούχο υπάλληλο δύο, τρεις ή και παραπάνω ρόλους.
Έχετε μια μικρή διαφημιστική με έναν πραγματικά εμπνευσμένο κειμενογράφο που έχει και εξαιρετική αισθητική. Μην τον κάνετε και γραφίστα. Και αν αυτός ο άνθρωπος έχει και το χάρισμα του επικοινωνείν, μην τον κάνετε και client service. Και αν τυχαίνει να οδηγεί και μηχανάκι, μην τον κάνετε και κούριερ!
Όταν οι ρόλοι επικαλύπτονται, δημιουργούνται κενά
Φανταστείτε μία υποθετική συμφωνική ορχήστρα όπου ένα μέρος της σύνθεσης μπορεί να παιχτεί είτε από τα βιολιά είτε από τα πνευστά. Το πιθανότερο είναι να μην παιχτεί από κανένα από τα δύο. Εάν οι ρόλοι στην επιχείρηση δεν είναι ξεκάθαροι, τότε, πολλές φορές επαφίεστε στον «πατριωτισμό» των ανθρώπων σας για το αν θα γίνει ή όχι κάποιο task.
Όμως, για κάθε «πατριώτη» υπάρχει πάντα άλλος ένας ή και περισσότεροι που λένε «δεν είναι δουλειά μου». Κάποιοι μπορεί απλά να οχυρώνονται πίσω από την ασάφεια των ρόλων, αλλά κάποιοι άλλοι, δυστυχώς για εσάς, είναι πολύ πιθανό να έχουν δίκιο. Ξεκαθαρίστε λοιπόν τον ρόλο του καθενός στην επιχείρηση και αποφύγετε τα κενά.
Ο δικός σας ρόλος
Και πάμε τώρα στον σημαντικότερο ρόλο: τον δικό σας. Οι διακριτοί ρόλοι στην επιχείρηση πρέπει να αρχίζουν από την κορυφή, δηλαδή από εσάς. Είστε στην επιχείρηση για να διοικείτε, να εμπνέετε, να καθοδηγείτε, να χαράζετε την στρατηγική και να παίρνετε τις σημαντικές αποφάσεις.
Ο ρόλος σας δεν είναι να μπαίνετε στα παπούτσια των πωλητών σας, να κάνετε τη δουλειά τους ή τη δουλειά του marketing ή να σηκώνετε εσείς τα τηλέφωνα αντί για τη γραμματέα. Οριοθετήστε, λοιπόν, πρώτα από όλα, τον δικό σας ρόλο στην εταιρεία και αμέσως θα έχετε κάνει ένα σημαντικό βήμα μπροστά.
Σχόλια