2014, Να η ευκαιρία: Ξαναοραματίσου, Επαναφόρτισε και Αναβάθμισε την επιχείρηση σου - Μέρος Γ
Βήμα τρίτο: Η αλληλουχία Αλλαγή πορείας και Δημιουργία ενός ρεαλιστικού πλάνο ανάπτυξης για την επιχείρηση σου, από μέσα προς τα έξω
Όπως είδαμε στο β' μέρος του άρθρου, με συντομεύσεις και διευκολύνσεις στην διαδικασία «επούλωσης των πληγών», δεν γίνεται τίποτα, δεν βρίσκεται οριστική λύση στα προβλήματα της επιχείρησης σου. Είναι απαραίτητο και προτιμότερο να «χτυπήσεις» τις αιτίες των «ασθενειών», δίνοντας το κατάλληλο «φάρμακο», που πραγματικά θα τις θεραπεύσει παρά να δίδεις «αντιβιώσεις» που χτυπούν μόνο τα συμπτώματα. Η συσσώρευση ενεργειών που χτυπάν μόνο τα συμπτώματα και όχι τις αιτίες που προκαλούν τα προβλήματα, στεγανοποιούν μια όχι και τόσο ευχάριστη κατάσταση για την επιχείρηση σου. Όσο πιο πολύ αφιερώσεις χρόνο στην διαδικασία «επιχειρηματικής αποτοξίνωσης», τόσο πιο δημιουργικές λύσεις θα βρεις.
Στο πρώτο μέρος του άρθρου είδαμε ότι πρέπει να αντιμετωπίζεις την επιχείρηση σου σαν άνθρωπο και ότι αν δεν απομακρύνεις τους λόγους που εμποδίζουν την επιχείρηση σου να αναπτυχθεί, δεν μπορείς να ελπίζεις σε ένα καλύτερο, επιχειρηματικά, μέλλον. Στο δεύτερο μέρος του άρθρου σε προτρέπω να ξαναθυμηθείς τον όραμα σου, να το αναθερμάνεις και να το συνδέσεις με ένα μεγάλο αλλά δύσκολο στόχο για το 2014 καθώς και να καταγράψεις τις προτεραιότητες σου για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Είναι σημαντικό να ξεκινήσεις να σχεδιάζεις το πλάνο σου για το 2014, έχοντας υπόψιν το πλαίσιο των 9 πυλώνων, μια από τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιώ στα εντατικά προγράμματα επιχειρηματικής καθοδήγησης (business coaching) που προσφέρω στους πελάτες μου. Οι πυλώνες είναι:
- Ηγεσία
- Διοίκηση
- Ανθρώπινο Δυναμικό
- Branding
- Χρηματοοικονομικά
- Παράδοση
- Πωλήσεις
- Marketing
- Διαδικασίες
Με αυτόν τον τρόπο θα έχεις την σιγουριά ότι παίρνεις σοβαρά ύποψιν σου όλους τους τομείς της επιχείρησης σου και την αντιμετωπίζεις ολιστικά. Είναι σαν να περνάς την επιχείρηση σου από ακτινογραφία και να βλέπεις ποια είναι τα εμπόδια που σαμποτάρουν την ανάπτυξη της αλλά και βρίσκοντας τις λύσεις - το φάρμακο δηλαδή- έχοντας υπόψιν την αλληλουχία και την σύνδεση των πραγμάτων μέσα στην επιχείρηση σου. Στο επίκεντρο αυτής της διαδικασίας, θα μπει η Ηγεσία και θα καταλήξουμε στο Marketing.
Λέει μια λαϊκή ρήση ότι από το κεφάλι βρωμάει το ψάρι. Μην το παίρνεις αυτό κατάκαρδα ή προσωπικά. Είπαμε ότι είναι αναγκαίο να αντιμετωπίσουμε την επιχείρηση σαν άνθρωπο και να είμαστε ειλικρινείς. Εξάλλου όσο αυτοματοποιημένες και αν είναι οι διαδικασίες μιας επιχείρησης, απαρτίζεται και επηρεάζεται από ανθρώπους. Κάθε άνθρωπος έχει δυνατά και αδύναμα σημεία. Έχει τάλαντα αλλά και δυσαρμονίες. Το στοίχημα μας είναι αφενός, να δώσουμε έμφαση σε αυτά τα τάλαντα, να τα ενδυναμώσουμε και να τα κάνουμε να λειτουργούν προς όφελος μας και αφετέρου να λειάνουμε τις δυσαρμονίες και αν γίνεται να τις μετατρέψουμε σε δυνάμεις.
Στην δεδομένη περίπτωση, μιλάμε αρχικά για την ομάδα Ηγεσίας. Είναι λογικό μια επιχείρηση να ακολουθεί αρκετά την φιλοσοφία του ηγέτη της, το μήνυμα που θέλει να περάσει και τον τρόπο που διοικεί. Αν επιλυθούν οι δυσλειτουργίες της Ηγεσίας του Branding & και της Διοίκησης της επιχείρησης σου που επηρεάζουν ουσιαστικά τόσο όλους τους υπόλοιπους πυλώνες-και ιδιαίτερα το Marketing, τις Πωλήσεις και την Παράδοση των Προϊόντων και των Υπηρεσιών σου- δυσλειτουργίες που σιγοντάρουν και συντηρούν το survival mode που βρίσκεσαι, τότε το να ακμάσεις- αν δεν αποτελεί μονόδρομο-, είναι μια πολύ σοβαρή πιθανότητα.
Σαν τρίτο βήμα ,σε προτρέπω να ξανακοιτάξεις την λίστα που δημιούργησες στο δεύτερο βήμα και να κατατάξεις κάθε σημείο αυτής της λίστας σύμφωνα με τους 9 πυλώνες. Επεξηγηματικά, κατέταξε τα σημεία σου στην λίστα σου σύμφωνα με:
Ηγεσία (Leadership): αν η επιχείρηση σου δεν συμβαδίζει σύμφωνα με τις αρχές που είχε ξεκινήσει.
Branding: αν αποκαλύψεις ότι υπάρχει κενό ανάμεσα στην αξία που πιστεύεις ότι προσφέρει το προϊόν ή η υπηρεσία σου και αυτό που νοιώθει η αγορά για αυτή την αξία.
Διοίκηση (Management): αν οι στόχοι της επιχείρησης δεν πραγματοποιούνται σε εύλογο χρόνο και δεν υπάρχει επαρκής αξιοποίηση των πηγών που διαθέτει.
Άνθρωποι (People): αν οι άνθρωποι της επιχείρησης σου δεν αναπτύσσονται ή αλλάζουν προς το καλύτερο ή δεν υπάρχουν διαδικασίες ενθάρρυνσης τους ώστε να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αυτής της ανάπτυξης.
Παράδοση (Delivery): αν έχεις ανακαλύψει ότι η εμπειρία που απολαμβάνει ο πελάτης με την παράδοση και χρησιμοποίηση του προϊόντος ή της υπηρεσίες σου είναι ανεπαρκής σχετικά με την ικανοποίηση του.
Πωλήσεις(Sales): αν υπάρχουν σημεία που δεν βοηθούν τους πωλητές σου να έχουν όλα τα επιχειρήματα που χρειάζονται για να δίνουν ολοκληρωμένες απαντήσεις στους πελάτες ώστε να τους δίδεται η αίσθηση και η εντύπωση ότι ήρθαν στο κατάλληλο μέρος και αγοράζουν το κατάλληλο προιόν/υπηρεσία.
Λειτουργίες /Διαδικασίες (Operations): αν δεν υπάρχει ένα σύστημα σύνδεσης όλου του οργανογράμματος και όλων των πηγών (εμπράγματων και μη) της επιχείρησης με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει μεγάλος βαθμός επάρκειας και απόδοσης.
Χρηματοοικονομικά (Finance): αν δεν ξέρεις ποια είναι η ροή του χρήματος μέσα στην επιχείρηση, πού πηγαίνουν και γιατί.
Marketing: αν υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα να μάθεις σχετικά με το προφίλ των πελατών σου (ποιοι είναι αυτοί που θέλεις να προσεγγίσεις), πού θα τους βρεις και τι πραγματικά ζητούν να τους προσφερθεί.
Προσπάθησε να κατηγοριοποιήσεις αυτά που έγραψες στην λίστα του βήματος 2. Αν δυσκολεύεσαι να την κατηγοριοποιήσεις τότε στείλε μου μήνυμα στο skalfa@atlasconsulting.gr και θα σε βοηθήσω σε αυτήν την διαδικασία.
Αλήθεια Σε δυσκόλεψε αυτό το βήμα;
Άφησες πολλά στοιχεία χωρίς να τα εντάξεις σε κάποιους από τους 9 πυλώνες;
Αν δεν δυσκολεύτηκες καθόλου, τότε αυτά είναι εξαιρετικά νέα γιατί μόλις έκανες ένα μικρό μέρος της υποστήριξης που θα σου έκανε ένας business coach που είναι να σε βοηθά να δεις τις αιτίες, σου προτείνει λύσεις και σε προτρέπει και σε υποστηρίζει να τις εφαρμόσεις ώστε να πετύχεις τους στόχους σου.
Πώς θα πας πιο μπροστά;
Πώς θα αντιμετωπίσεις όλες αυτές τις προκλήσεις τόσο οργανωσιακές όσο και στην κουλτούρα της επιχείρησης ώστε να προβείς στο σχεδιασμό των ενεργειών που είναι απαραίτητο να γίνουν ώστε πραγματικά να ακμάσεις και να σταματήσεις να προσπαθείς να διευκολύνεις ή συντομεύεις τις διαδικασίες, γιατρεύοντας απλά το σύμπτωμα και όχι την αιτία;
Η διαδικασία του ανασχεδιασμού της επιχείρησης σου από μέσα προς τα έξω είναι μια ενδιαφέρουσα διαδικασία, η οποία αφήνει το περιθώριο για τομές, για διαφοροποίηση, για μια άλλη ματιά πιο μοντέρνα. Ουσιαστικά αυτό που συμβαίνει είναι να επανασχεδιάζεται ο χάρτης της επιχείρησης, το επιχειρηματικό της μοντέλο, τα όρια της, τόσο σε οργανωτικό επίπεδο όσο και σε θέματα κουλτούρας, ώστε να γίνει πλήρη χρησιμοποίηση των όλων των διαθέσιμων πηγών. Σίγουρα οι αποφάσεις που πρέπει να παρθούν σε αυτήν την φάση να είναι εξαιρετικά επώδυνες, σκληρές, δραστικές και ριζικές και να αφορούν τον τρόπο που θα αξιοποιηθούν πλήρως όλες οι πηγές- που τις περισσότερες φορές σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, είναι λιγοστές- σε συγκεκριμένους στόχους και να γίνει ξεκάθαρο ποιοι είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή, εποπτεία και επιτυχή κατάληξη αυτών των αλλαγών.
Δώσε όσο χρόνο, χρειάζεσαι στο Βήμα 3 γιατί αυτό θα σε οδηγήσει στο Βήμα 4 που αποκαλύπτει έναν τρόπο ώστε να ενδυναμώσεις τους ανθρώπους της επιχείρησης σου που θα εμπλακούν με κάποιον τρόπο στην διαδικασία αυτής της αλλαγής. Είναι και ο λόγος που σε προέτρεψα να εμπλέξεις τους ανθρώπους της επιχείρησης σου, να ζητήσεις την γνώμη τους, να μοιραστείς με αυτούς το όραμα σου, τους στόχους σου ώστε να τους βοηθήσεις να δουν μέσα από τα δικά σου μάτια, να εμπνευστείς επιτρέποντας τον εαυτό σου να δει μέσα από τα δικά τους μάτια και να τους κάνεις κοινωνούς και κύριους συντελεστές αυτής της αλλαγής.
(έπεται και το τέταρτο βήμα)
Σχόλια