Στις μέρες μας είναι πλέον αυτονόητη ανάγκη για κάθε εταιρία να έχει μια αξιοπρεπή παρουσία στα Social Media. Οι περισσότερες εταιρίες βρίσκονται ακόμα στο στάδιο που απλά δηλώνουν την παρουσία τους, χωρίς να γνωρίζουν αν αυτό συμβάλλει στην αύξηση των πωλήσεών τους ή στη γενικότερη ανάπτυξή τους.
Μάλιστα, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν υπάρχει κάποιο στρατηγικό πλάνο, έτσι ώστε να γνωρίζουν πού μπορεί να τους οδηγήσει η δραστηριοποίησή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο όσο αφορά τις επιχειρήσεις και τα social media όπως τα γνωρίζουν οι περισσότεροι. Αυτή τη στιγμή συμβαίνει μία γενικότερη μετάλλαξη των επιχειρήσεων σε όλο τον πλανήτη. Οι επιχειρήσεις αλλάζουν, προσαρμόζονται στα δεδομένα της εποχής, μεταμορφώνονται σε Social Businesses. Και όσες δεν μπορέσουν να ακολουθήσουν αυτή την αλλαγή, απλά θα μείνουν εκτός, με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό για τη βιωσιμότητα τους.
Σύμφωνα με έρευνα του Altimeter Group, η μετάλλαξη αυτή έρχεται σιγά-σιγά και με συλλογική εταιρική συνειδητοποίηση, περνώντας αναγκαστικά από κάποια ειδικά στάδια μέχρι να φτάσει στον τελικό προορισμό.
Τα τρία πρώτα στάδια, Σχεδιασμός, Παρουσία και Engagement, είναι διαδικασίες λίγο πολύ γνωστές σε όλους, καθώς όλο και περισσότερες ελληνικές εταιρείες τις εντάσσουν στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Σε αυτά τα τρία στάδια παραμένουν για αρκετό διάστημα, σαν σε νιρβάνα, μέχρι τη στιγμή που θα έρθει η συνειδητοποίηση ότι πρέπει να προχωρήσουν παραπέρα. Όσες εταιρίες αποφασίσουν να κάνουν αυτό το επόμενο βήμα προς τη "μεταμόρφωση" που θα τους προσδώσει μια πραγματικά μεγαλύτερη αξία, θα πρέπει να περάσουν και από τα επόμενα στάδια που βλέπουμε στην παραπάνω εικόνα.
Στάδιο Formalized
Τα social media "επισημοποιούνται" και γίνονται μέρος της καθημερινής λειτουργίας της εταιρείας. Γίνεται δηλαδή ένας σχεδιασμός σε ευρύτερη κλίμακα, ο οποίος περιλαμβάνει από governance για την επικοινωνία στα social media μέχρι θέσπιση στρατηγικών στόχων. Με βάση κανόνες επακριβώς καθορισμένους, γίνονται προβλέψεις για μια οργανωμένη παρουσία, στην οποία θα μετριέται το κάθε αποτέλεσμα με συγκεκριμένους δείκτες KPI's και πολύ συγκεκριμένους στόχους.
Στάδιο Strategic
Σε αυτό το στάδιο ξεκινά η οριστική μετάλλαξη της εταιρείας σε Social Business. Η 'social' κουλτούρα μεταδίδεται σε όλα τα τμήματα της εταιρίας, από το HR, Sales, Finance μέχρι και το Supply chain. Το intranet καταργείται οριστικά και τη θέση του παίρνει κλειστό social network, ενώ τα emails δίνουν τη θέση τους σε "discussions". Οι καινοτόμες ιδέες αναδεικνύονται με likes, ενώ η κοινωνικότητα της επιχείρησης αυξάνεται, καθώς και η εξωστρέφεια ... εκ των έσω. Οι εργαζόμενοι (executives και μη) εξοικειώνονται με τα social media, καθώς αυτά γίνονται αναπόασπαστο κομμάτι των καθημερινών τους εργασιών, ενώ οι ίδιοι γίνονται πρεσβευτές της εταιρίας στον έξω κόσμο με μεγάλη ευκολία πλέον. Το ακόλουθο γράφημα μας δίνει μια εικόνα του πώς επιτυγχάνεται αυτό.
Στάδιο Converged
Σε αυτό το στάδιο μία εταιρία έχει πλέον καταφέρει να κατακτήσει την απαιτούμενη ωριμότητα ώστε να μπορεί με ασφάλεια να πει ότι είναι... Social! Η social φιλοσοφία είναι πλέον μέρος του DNA της και αποτελεί ένα από τα βασικά στρώματα της λειτουργίας της, το οποίο επηρεάζει σημαντικά και τα αποτελέσματά της.
Αν όλα αυτά σας φαίνονται μακρινά σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας, κάνετε λάθος. Το μέλλον έχει ήδη φτάσει σε πάρα πολλές επιχειρήσεις του ανεπτυγμένου κόσμου. Η συμβουλή μας; Αφού έχουμε τη γνώση του τι συμβαίνει εκεί τώρα και θα συμβεί κι εδώ αργά ή γρήγορα, ας την αξιοποιήσουμε!
Σχόλια